Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Telemarksåkare, fåfänga, korkade eller...?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 146690" data-attributes="member: 47541"><p>Några småtimmar hann det aldrig bli, Pastorn är numera en deltidsåkare och vill absolut vara med första liften upp på morgonen. De wiskeystimulerade diskussionerna får numera äga rum på eftermiddagarna.</p><p></p><p>Realmode, tråden är mest ett komplement till den gamla diskussionen men med slutsatsen att man ganska enkelt kan konstatera om man tillhör klass 1, 2 eller 3. Som tidigare konstaterat (se den gamla diskussionen) så åker klass 2 ofta över sin förmåga, inte nödvändigvis då för fort utan oftare med fel teknik i fel terräng.</p><p></p><p>Jey, då du enligt din profil är hemmahörande i Umeå, har en ålder av 22 år så räknar jag automatiskt in dig bland de militanta telemarksåkarna. Jag utgår ifrån att du följer stereotypen och är studerande. Du bör ju i så fall kunna svara på varför ni väljer teleskopstavar framför de enligt mig, bättre i alla lägen, fasta stavarna?</p><p></p><p>Själv så tror jag att stavarna och turtrugorna är en del i telemarkens fåfänga. Egentligen så fyller de ingen funktion vid utförsåkning eller toppturer. Det är långt mycket smidigare att tejpa sina fasta stavar med grepptejp så att man snabbt kan anpassa sitt stavgrepp på traverser. Att turtrugorna är underlägsna ett par klassiska powdertrugor vid off-piståkning är väl svårt att förneka.</p><p></p><p>Antagligen är den nämnda utrustningen ett arv från forna glansdagar med Abiskos fjällförare och Raskens i Duved som gallionsfigurer och lever kvar som ett slags fåfängt tecken på att användaren minsann är en riktig telemarksåkare som inte begränsas av nedfartsmarkeringar eller liftar. </p><p></p><p>Hoffa, det enda som inte håller i din spaning är dina egna fasta stavar. Du är en telemarksåkare som ofta åker över din förmåga, borde du då inte ha teleskopstavar? Jag antar att du är undantaget som bekräftar regeln.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 146690, member: 47541"] Några småtimmar hann det aldrig bli, Pastorn är numera en deltidsåkare och vill absolut vara med första liften upp på morgonen. De wiskeystimulerade diskussionerna får numera äga rum på eftermiddagarna. Realmode, tråden är mest ett komplement till den gamla diskussionen men med slutsatsen att man ganska enkelt kan konstatera om man tillhör klass 1, 2 eller 3. Som tidigare konstaterat (se den gamla diskussionen) så åker klass 2 ofta över sin förmåga, inte nödvändigvis då för fort utan oftare med fel teknik i fel terräng. Jey, då du enligt din profil är hemmahörande i Umeå, har en ålder av 22 år så räknar jag automatiskt in dig bland de militanta telemarksåkarna. Jag utgår ifrån att du följer stereotypen och är studerande. Du bör ju i så fall kunna svara på varför ni väljer teleskopstavar framför de enligt mig, bättre i alla lägen, fasta stavarna? Själv så tror jag att stavarna och turtrugorna är en del i telemarkens fåfänga. Egentligen så fyller de ingen funktion vid utförsåkning eller toppturer. Det är långt mycket smidigare att tejpa sina fasta stavar med grepptejp så att man snabbt kan anpassa sitt stavgrepp på traverser. Att turtrugorna är underlägsna ett par klassiska powdertrugor vid off-piståkning är väl svårt att förneka. Antagligen är den nämnda utrustningen ett arv från forna glansdagar med Abiskos fjällförare och Raskens i Duved som gallionsfigurer och lever kvar som ett slags fåfängt tecken på att användaren minsann är en riktig telemarksåkare som inte begränsas av nedfartsmarkeringar eller liftar. Hoffa, det enda som inte håller i din spaning är dina egna fasta stavar. Du är en telemarksåkare som ofta åker över din förmåga, borde du då inte ha teleskopstavar? Jag antar att du är undantaget som bekräftar regeln. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Telemarksåkare, fåfänga, korkade eller...?
Tillbaka
Topp