Telemarksskidor -längd

Myrlejonet

Ny medlem
Telemarksskidor -längd
Hej!
Jag ska köpa ny telemarksskida för topptursbruk. Jag är på det klara mellan vilka märken/modeller jag väljer mellan men har fått så många olika bud om längd.

Jag är 176 cm lång, väger 67 kg. Åker Ok, inte särskilt agressivt. Har förut åkt på skidor ca 170 cm långa, men enligt en del vänner borde jag köpa 176-178 cm.

Vad säger den samlade kompetensen på detta forum?
MVH
/Malin

Senast ändrad:
Telemarksskidor -längd
Köp samma längd som om du skulle köpa vanliga alpinskidor.

Men ja, 175-185 är väl vad som skulle klassas som "vanligt" för en åkare med dina mått och vikt.
Personligen så föredrar jag alltid skidor som är en decimeter längre än mig, men det är jag.

Senast ändrad:
Telemarksskidor -längd
Pga den något svagare positionen har man inte riktigt samma kontroll över brättena som om man haft alpina bindningar och pjäxor.
Pga detta brukar jag rekommendera skidor som är snäppet kortare än vad man vanligen har samt tycka om skidor utan jätte-brätten.
Dvs jag föredrar 4frnt EHP över K2 Pontoon av bla denna anledning.

IMHO så borde du trivas alldeles utmärkt på ett par 180cm långa skidor så dina vänners rekommendationer låter spot-on.
Med dagens lätthanterliga skidor med taper och rocker kan du säkert trivas på ännu längre skidor.
Det beror ffa på din stil, energi, ambition och favorit-tillhåll.
Stora öppna puder-fält i Engelberg, skogsåkning i snårskogen i Kittelfjäll och Hammarby-backen i slutet av mars ger ju lite olika "kravprofiler" :)

-lycka till!
/r

Tillbaka
Topp