Längd på topptursskidor

tallhage

Aktiv medlem
Längd på topptursskidor
Hej!

Jag har tänkt att skaffa mig en något lättare setup för lite längre turer samt vårturer, främst i Skandinavien, men är osäker på längd på skidorna. Har idag ett par 4frnt raven 184 cm långa med 102 i midjan. Tänker att jag ska behålla dom för lite djupare dagar så nya skidorna får gärna komplettera dessa.

Jag har sneglat på Majesty Superwolf som är 91 i midjan och finns i längderna 178, 172 eller 166 cm. Frågan är vilken längd jag bör välja? Motivera gärna varför jag borde välja just den längden.

Om mig:
Vikt: 85 kg
Längd: 177 cm
Åkvana: god vana som piståkare och även en del offpist men är ganska ny avseende topptur. Har väl gjort 4-5 kortare turer och en heldag.

Längd på topptursskidor
Med tanke på kroppsmått och vad du är van vid för skidor, och inte så erfaren på offpist skulle jag säga 178 cm. Är du nervös för att slå på vägen upp möjligen 172 cm, men jag klarar att slå med 188 cm långa och är inte särskilt erfaren turare, man lär sig fort.
Varför: när man turar får man räkna med mycket mer varierat före, är ju hela grejen. Då är det skönt med lite rejälare skida, speciellt om man inte övat mycket offpist i alla möjliga sorters förhållanden innan.

Längd på topptursskidor
Tack för svar!

Innan jag sent omsider vid 35 års ålder började utbilda mig till skidlärare och blev tränare till dottern i alpinklubb så rörde jag mig knappt alls i pisten. Har en säsong i Chamonix bakom mig så är ju knappast ovan vid offpist. Det är mer turandet jag är grön på och läser mig till på så många ställen att man ska satsa på en skida som är 5-10 cm kortare än en själv. Har av gammal hävd alltid åkt på skidor som är längre än mig själv så det känns liksom instinktivt fel (förutom på SL-skidor såklart).

Tänker att mina 4frnt Raven är den biffigare skidan, har även skidor med rambindning med 110 respektive 117 i midjan för liftnära sen gammalt. Nu är det skidor för långa turer och vårvinter som jag är ute efter.

Längd på topptursskidor
Jag brukar rekommendera att gå ned 10 cm mot sina vanliga skidor. Enkelt sätt att spara vikt och slagen blir lättare.

Jag är i samma längd som du men väger 70kg. 172cm/95 är perfekt för mig (för svenska förhållanden).

Egentligen är ju kroppslängden oväsentligt för val av skida. Din tyngd är viktigare. Dvs du ska nog ha längre skidor än mina 172 (särskilt om de bara är 91 i bredd)

Men i slutändan är skidlängden något som sitter i skallen. Är man van vid länga känns det knas att åka på annat.

Lycka till med tutandet!

Snödjup

Tillbaka
Topp