telemarksskidor till lätt tjej?

nettan

Ny medlem
Är på väg att köpa mina första egna telisskidor, (har bara hyrt förut) och skulle behöva lite tips!
Åker både pist och offpist/ toppturer men är ingen expert på nåt av det!
Vill ha ett par bra telislagg som passar till båda områdena, Kör med scarpa T1 pjäxor.
Har ganska bra benstyrka och gillar att åka varierat. Är 162cm och väger 53kg.
Ska i vinter ned till alperna och åka 2-3v och känner att det är dags för egna skidor!
Tjejer o killar har ni nåt bra förslag som jag bör testa?
Tack på förhand

Vad har du åkt för skidor tidigare? Vilka har du gillat/inte gillat?

Generellt sett skulle jag säga att du ska välja skidor som liknar alpinskidorna jag antar att du har och gillar. Eventuellt lite mjukare, men därom tvistar de lärde...

Mer fakta! Jag har åkt lite olika modeller men inte tänkt på att skriva ned vilka! i Fjol åkte jag på ett par ganska feta black diamond när jag var i riksgränsen,, funkade jättebra offpist men man fick jobba ganska hårt i pist för att kanta skidorna. även åkt på nån Scottskida som var hyfsat bra både i och utanför pisten.
Tänkte mest att man kunde få nåt tips från nånsom har ungefär samma kroppsbyggnad som en annan,,
Funderar på bla Rossignols B2, Scott aztec,dynastar 8000 el liknande, funderar bara på om jag är för lätt för dessa modeller?

föreslår att du ställer en fråga till freerides telemarks-expert, Mattias Unander. Lycka till med skidvalet!

"funderar bara på om jag är för lätt för dessa modeller?"

Ingen av de skidorna som du räknar upp är särskilt styva och personligen anser jag att "styv skida eller ej" har mer med åkstil, smak, teknik och styrka att göra än enbart kroppsvikt.

Åkte du telisar eller alpint på de skidor du räknar upp?

Viktigt att tänka på är att pjäxorna har stor påverkan på hur skidorna känns.
Eftersom telemarkspjäxor varierar från supermjuka och låga till styva och höga så bör man även ta med denna variabel när man skall komma underfund med om ett par skidor är lämpliga eller ej.
Du säger att du kör T1? Inte T1 race då?
Anledningen till att jag frågar är att jag upplevde en stor skillnad i användarvänligheten av mina völkl explosive mellan de 2 olika pjäxorna.

Bindningar har inte riktigt lika stor påverkan men visst blir det skillnad på hur en skida uppför sig beroende på om man har en g3 med mjuka fjädrar och en bomber bishop eller linken.

Jag skulle vilja påstå att skidor över 80mm i midjan nästan kräver T1Race om man vill kunna trycka i kanterna när det blir hårt. Åker man bara canadapuder kan man ju nästan åka superfetingar i lågskor...
Detta lär ju dock också skilja sig mellan dig och mig eftersom din kortare benlängd och lägre vikt utsätter pjäxan för lägre krafter vilket kanske innebär att en vanlig T1 är lika styv för dig som T1Race är för mig. Allting är relativt.

I princip finns inga dåliga skidor. Köp dom du tycker är läckrast och lär dig åka på dom. Ingen skida klarar allt bäst och ingen är heller kassa på allt.

Själv är jag väldigt avundsjuk på alla dessa skitsnygga tjej-skidor med blommor och mönster och sköna färger på som jag inte kan köpa eftersom jag gillar riktigt styva lagg.
Men det kanske också gäller dig? :)

Och skulle du råka köpa en skida som du upplever att du är "för lätt" för så är det bara att öka farten lite grann så får du mer kraft att trycka ner i skidan, men då sätts benstyrkan du skryter om på prov istället! ;)

Fred och snö till alla.
/rabbit

Skulle vilja säga Atomic R:ex, http://www.freeride.nu/review/view.php?id=1774 ,men eftersom den inte finns längre så kan jag rekomendera ett par begagnade! Lagom breda, vridstyva fast med bra flex och svänger lagom med gott kantbett! Har själv haft ett par i längden 184.
Förövrigt så kör jag nu på ett par Völkl Exlosive, som i mitt tycke är den absolut bästa skida som hittills byggts...

Ha de bäst!
/Mr. M

Som sagt, tror du kommer fixa att åka på dom skidor du nämner, utan att jag har stenkoll på dom.
Men menar du verkligen B2?
Ross har ju ändrat lite, om jag fattat saken rätt, så årets B2 motsvarar förra B1 osv. Vill du ha en bra allround skida så satsa på B3. (från i år alltså, B2 om de är äldre)

Tillbaka
Topp