Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
telemarksskidor till lätt tjej?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="rabbit" data-source="post: 131037" data-attributes="member: 34110"><p>"funderar bara på om jag är för lätt för dessa modeller?"</p><p></p><p>Ingen av de skidorna som du räknar upp är särskilt styva och personligen anser jag att "styv skida eller ej" har mer med åkstil, smak, teknik och styrka att göra än enbart kroppsvikt.</p><p></p><p>Åkte du telisar eller alpint på de skidor du räknar upp?</p><p></p><p>Viktigt att tänka på är att pjäxorna har stor påverkan på hur skidorna känns.</p><p>Eftersom telemarkspjäxor varierar från supermjuka och låga till styva och höga så bör man även ta med denna variabel när man skall komma underfund med om ett par skidor är lämpliga eller ej.</p><p>Du säger att du kör T1? Inte T1 race då?</p><p>Anledningen till att jag frågar är att jag upplevde en stor skillnad i användarvänligheten av mina völkl explosive mellan de 2 olika pjäxorna. </p><p></p><p>Bindningar har inte riktigt lika stor påverkan men visst blir det skillnad på hur en skida uppför sig beroende på om man har en g3 med mjuka fjädrar och en bomber bishop eller linken.</p><p></p><p>Jag skulle vilja påstå att skidor över 80mm i midjan nästan kräver T1Race om man vill kunna trycka i kanterna när det blir hårt. Åker man bara canadapuder kan man ju nästan åka superfetingar i lågskor...</p><p>Detta lär ju dock också skilja sig mellan dig och mig eftersom din kortare benlängd och lägre vikt utsätter pjäxan för lägre krafter vilket kanske innebär att en vanlig T1 är lika styv för dig som T1Race är för mig. Allting är relativt.</p><p></p><p>I princip finns inga dåliga skidor. Köp dom du tycker är läckrast och lär dig åka på dom. Ingen skida klarar allt bäst och ingen är heller kassa på allt.</p><p></p><p>Själv är jag väldigt avundsjuk på alla dessa skitsnygga tjej-skidor med blommor och mönster och sköna färger på som jag inte kan köpa eftersom jag gillar riktigt styva lagg.</p><p>Men det kanske också gäller dig? <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=":)" title="Smile :)" data-smilie="1"data-shortname=":)" /></p><p></p><p>Och skulle du råka köpa en skida som du upplever att du är "för lätt" för så är det bara att öka farten lite grann så får du mer kraft att trycka ner i skidan, men då sätts benstyrkan du skryter om på prov istället! <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f609.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=";)" title="Wink ;)" data-smilie="2"data-shortname=";)" /></p><p></p><p>Fred och snö till alla.</p><p>/rabbit</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="rabbit, post: 131037, member: 34110"] "funderar bara på om jag är för lätt för dessa modeller?" Ingen av de skidorna som du räknar upp är särskilt styva och personligen anser jag att "styv skida eller ej" har mer med åkstil, smak, teknik och styrka att göra än enbart kroppsvikt. Åkte du telisar eller alpint på de skidor du räknar upp? Viktigt att tänka på är att pjäxorna har stor påverkan på hur skidorna känns. Eftersom telemarkspjäxor varierar från supermjuka och låga till styva och höga så bör man även ta med denna variabel när man skall komma underfund med om ett par skidor är lämpliga eller ej. Du säger att du kör T1? Inte T1 race då? Anledningen till att jag frågar är att jag upplevde en stor skillnad i användarvänligheten av mina völkl explosive mellan de 2 olika pjäxorna. Bindningar har inte riktigt lika stor påverkan men visst blir det skillnad på hur en skida uppför sig beroende på om man har en g3 med mjuka fjädrar och en bomber bishop eller linken. Jag skulle vilja påstå att skidor över 80mm i midjan nästan kräver T1Race om man vill kunna trycka i kanterna när det blir hårt. Åker man bara canadapuder kan man ju nästan åka superfetingar i lågskor... Detta lär ju dock också skilja sig mellan dig och mig eftersom din kortare benlängd och lägre vikt utsätter pjäxan för lägre krafter vilket kanske innebär att en vanlig T1 är lika styv för dig som T1Race är för mig. Allting är relativt. I princip finns inga dåliga skidor. Köp dom du tycker är läckrast och lär dig åka på dom. Ingen skida klarar allt bäst och ingen är heller kassa på allt. Själv är jag väldigt avundsjuk på alla dessa skitsnygga tjej-skidor med blommor och mönster och sköna färger på som jag inte kan köpa eftersom jag gillar riktigt styva lagg. Men det kanske också gäller dig? :) Och skulle du råka köpa en skida som du upplever att du är "för lätt" för så är det bara att öka farten lite grann så får du mer kraft att trycka ner i skidan, men då sätts benstyrkan du skryter om på prov istället! ;) Fred och snö till alla. /rabbit [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
telemarksskidor till lätt tjej?
Tillbaka
Topp