telezoom för skidfotografering, vilka brännvidder?

busmissen

Medlem
Ska komplettera min canonkamera med en telezoom nu inför skidsäsongen, men är lite osäker på hur stort omfång man behöver. Har tittat lite på Sigmas 70-300 APO Macro och Canons betydligt dyrare 70-300 IS. Men sen finns ju oxå Canons 70-200/4L som bortsett från IS garanterat är bättre, men blir 200mm för kort? Kommer jag inte tillräckligt nära då? Objektivet kommer användas först å främst för att fotografera offpiståkning med tillhörande drop. Någon som har några tankar och idéer? Objektivet kommer sitta på en eos 20d och komplettera mitt Sigma 17-70/2.8-4.5

200 är fullt tillräckligt anser jag. jag använder Canons 70-200/4L och de funkar fint :D

// emma

Låter onekligen bra ju :) Hittade precis ett begagnat Sigma 70-200/2.8 för 4000 kr och man är ju självklart sugen. Nackdelen är ju att det är ett relativt stort och tungt objektiv. Man måste ju orka ha det med sig upp på berget :(

Canons 70-200/4 är ett mycket bra objektiv som har flera fördelar för skidfoto. Dels är det lätt och dels är det väldigt snabbt i fokuseringen. Om du skulle behöva mer brännvidd så kan du med fördel montera Canons EF1.4 konverter på. Den kostar en slant med resultatet med 70-200/4 är mycket bra (kanske är just det objektivet den Canon-zoom som klarar "förlängning" bäst.

70-200/4 går dessutom att hitta till bra pris begagnat nu eftersom en del säljer av sina för att köpa den nya (och dyrare) IS-modellen.

HitMe

Men vad tror ni om Sigma 2.8? Läste lite tester och den verkar vara bra, men orkar man släpa på 1.4kg objektiv?

Vill bara tillägga att om du inte har funderingar på att släpa med dig ett stativ överallt så är det väl värt pengarna att köpa ett objektiv med bildstabilisator. Fotar själv med Canons 70-300 /4.5-5.6 IS, har testat att slå av IS;en och jag kan ärligt säja att skillnaden är som natt och dag. Fast ska du ha ett objektiv med ljusstyrka runt 2.8 så blir det fort pengar att även ha IS...

Köp inget längre än 200mm, i det flesta situationer räcker det utmärkt. Använder själv canons 70-200 2,8 och det är en mycket bra glugg. Tycker du ska satsa på det billigara och lite ljussvagare canon objektivet 70-200, 4. Skarpt, lätt och bra kvalite över lag.

Canon 20D har väl en sensor som inte är fullbild? Det gör att man får en förstorning på 1,6 gånger, vilket resulterar i att ett objektiv med brännvidd 70-200mm blir 112-320mm, och det räcker bra långt vid offpistfotografering. Om du nu inte skall ned till alperna och kanske stå på en topp och plåta ett åk på en annan topp =)

Ett tungt objektiv kan vara värd sin tyngd i kvalité, men frågan är om man kan hantera dess värdighet kontra sitt fotointresse. Man får ju inte bli lat och lämna det hemma bara för att det är tungt, då skall det hellre vara lätt så att det åker med i väskan =)

70-200 med konverterare låter som ett bra förslag i mina öron. Jag kikar själv på ett nytt objektiv men det är ju så j-vla dyrt för en student som jag..
Lengquist, IS på ett 300 gör väl ännu lite större skillnad än på ett 200 antar jag, frågan är om det är värt pengarna...

ett ljusstarkt 70-200 med IS kostar peeeengar :)
men det lutar åt ett begagnat sigma 70-200/2.8 lr begagnat Canon 70-200/4L

Klart att det är mer skillnad vid 300mm än 200 med IS, det blir ju svårare och svårare att få så liten rörelsoskärpa som möjligt vid längre brännvidder. Tack vare IS kan jag kompensera den sämre ljusstyrkan (5.6f vid max zoom) med ca två steg längre slutartid än vad man vanligtvis behöver. Funkar väll inte direkt om man skall fota något som rör på sig nått större, vilket man förhoppningsvis gör vid skidåkning... Skulle jag valt ett objektiv för sportfoto och hade att välja mellan ett 70-200/2.8 eller ett 70-300/4-5.6 IS hade jag nog valt det ljusstarkare. Man kommer ju troligtvis fota med kortare slutartider och då är det naturligtvis bättre med ljusstarkare glugg, dessutom får man ju mindre problem med rörelsoskärpan ju kortare slutartid du har. Men vid frihandsfoto kan man inte komma ifrån att IS är en jävligt bra grej, som jag även tycker är värt pengarna på en 200glugg.

Har i princip bestämt mig nu för att försöka hitta ett begagnat Sigma 70-200/2.8 till vettigt pris. Lyckas jag inte får det nog bli ett Canon 70-200/4L. Men att kunna få 400/5.6 med en konverter till Sigmat lockar helt klart :)

Jag kör med Sigma 70-200/2,8 på en D70. Funkar grymt bra, har inte haft något egentligt behov av varken telekonverter eller IS (har aldrig testat IS, men det funkar väl sådär på rörliga mål?)... Vikten tycker jag inte gör så mycket men man får inte plats med mycket annat i ryggsäcken. Skall du använda linsen både i och utanför skidbacken är den ett bra val, om du skall ha den enbart för skidfoto skulle jag satsa på något lättare/mindre, ljus är ju sällan något problem...

Senast ändrad:
Kan också rekomendera Sigmas 70-200/2.8 som en mycket bra lins, autofokusen är stabil och snabb och bilderna blir väldigt rena. När jag fotade mycket så bytte jag ut toppen på ena stavens handtag mot en "plastplopp" som jag hade en motsvarande "hona" fastgängad på kameran (eller gluggen eller båda), vilket gjorde att jag hade ett enkelt stativ med mig alltid.

Tycker annars Canons 2.8/IS USM är ganska mycket vassare, men svårt att motivera pengarna för det om man inte fotar som pro.

Vikten är ett helsike oavsett val när man är ute, men det är värt den extra vikten när man väl har bilderna ;-)

Jag tycker absolut att du ska satsa på ett L-objektiv om du har möjlighet till det. Det största problemet med det är nog att du inte kommer vilja ha kvar ditt sigma när du ser hur skarp L-linsen är, men det är ju lite av ett lyxproblem.

När det gäller IS är det väl aldrig fel, men du klara dej utan det på dagen när det är sol. Kan nog vara bra att ha för skymningsbilder, men ett enbensstativ kan vara ett billigare alternativ för dessa tillfällen.

Omfånget på ett 70-200 med 20d (x1,6 alltså) är fullt tillräckligt för de flesta tillfällen. En 1,4 extender kan vara ett alternativ, men jag tycker att den försämrar kvaliten så pass mycket att det nästan är som att beskära bilden och interpolera (alltså låta photoshop lägga till fler pixlar).

vill uppliva den här tråden. För jag funderar i samma banor som busmissen. Sigma 70-200 2.8 VS Canon 70-200 4L.
Har försökt hitta bra recensioner...men inget som jag känner är sådär värst användbart...tyvärr.
Även Sigma 17-50 vs Canons 17-50?? Any thoughts?

När det kommer till Canons L-optik så är det rätt svårt att gå bort sig. Kör själv med både 70-200/2,8 L USM och 70-200/4 L USM och är grymt nöjd med båda.
4L är ju vansinnigt mycket billigare än 2.8:an, varför den kan vara ett bättre alternativ om du inte kör som heltidsproffs.
4L USM är ju dessutom mycket lättare än 2.8:an och ger ett objektiv som du kan bära med dig på berget.
Vad gäller Sigmas objektiv så är det lite som Johan Hellman säger ovan - L-linserna är superskarp och det finns väldigt få Sigmaobjektiv som kommer i närheten av denna skärpa.

Men priset spelar ju in också, så man kan inte avskriva Sigma helt tycker jag. De har prisvärda objektiv som ofta duger fint. Vill du ha det lilla extra så måste jag nog ändå säga att L-optiken från Canon är helt klockren.

Mvh Jonas.

Senast ändrad:
Tillför nog inte så mycket...

men ett vanligt 70-200 räcker inte långt ! MINST 300 alternativt konverter

Bildstabilisator är fan det bästa som uppfunnits på mycket länge. ÄVEN för action-foto!

Det slutade med att jag köpte ett begagnat Sigma 70-200/2.8. Är verkligen nöjd med det. Plåtat hela vintern med det och fått många fina bilder. På skidresan hade jag med 17-70, 10-20 och 70-200. Om jag bara fick plats med ett objektiv i väskan var det alltid 70-200 som följde med. Fick jag plats med två så åkte även 10-20 med. Minst användbar kände jag att normalzoomen var. Har nu bytt ut mitt 17-70 mot ett Sigma 18-50 men plåtat för lite med det för att ge något utlåtande.

En sak med val av 70-200 är att jag aldrig någonsin haft användning för 2.8 vid plåtning av skidåkning, dock i många andra sammanhang.

Nosskire sa:

Så man vill ha ett objektiv som är riktigt skarpt med brännvid upp mot 300, vad finns det att välja på då förutom canons 70-300? Har ett sigma 100-300...inte så skarpt....

Nosskire sa:

Vad yrar du i? 200mm räcker gott och väl.
TS, satsa på ett 70-200 4L. Har ett sådant själv och är riktigt nöjd med det. Om du tycker det är mycket pengar, köp ett begagnat eller från staterna.

Edit: Missade att du redan hade köpt en glugg

Senast ändrad:
Återigen till frågan. Är IS så värst viktigt vid skidfoto?
Antingen blir det ett Sigma 70-200 2.8 eller ett canon 70-200 4L IS USM.
Motiverar verkligen IS ett pris som är det dubbla?
Skall komplettera med ett 17-50 2.8 från tamron..ngn som har ngt att säga om den gluggen? Läst många bra review om den gluggen.

Jag använder mig utav canon 70-200/2,8 L. Har även kört en hel del med isverisionen. För just uthusfotografering/skidfoto är det ju oftast inte brist på ljus, Så man kan köra såpass korta slutartider att dom 5000 kr extra det kostar är det absolut inte värt det. Dock i typ Skatehallar och andra liknande platser med dåligt ljus är det alltid skönt att kunna sammla ljus 1-2 steg längre med en bildstabilisator. Men jag kan i övrigt inte motivera IS. Och skillnaden lär ju vara den samma om man jämnför mellan 70-200/4 L och 70-200/4 L IS.

Men annars tycker jag du ska hålla dig till Canons L optik. Du kommer annars tröttna på det du köper när du testat nått annat.

Och akta dig för sigmas 70-200/2,8. Har själv kört med det och det är inte jämnförbart med Canons.

Och angående att 200 räcker eller inte. Så länge du inte kör med en fullformatare så klarar du dig mycket bra. Sen är det väl en extender som gäller. Men kanske är en bit in i framtiden.

Lycka till

TukTuk sa:
Jag använder mig utav canon 70-200/2,8 L. Har även kört en hel del med isverisionen. För just uthusfotografering/skidfoto är det ju oftast inte brist på ljus, Så man kan köra såpass korta slutartider att dom 5000 kr extra det kostar är det absolut inte värt det. Dock i typ Skatehallar och andra liknande platser med dåligt ljus är det alltid skönt att kunna sammla ljus 1-2 steg längre med en bildstabilisator. Men jag kan i övrigt inte motivera IS. Och skillnaden lär ju vara den samma om man jämnför mellan 70-200/4 L och 70-200/4 L IS.

Men annars tycker jag du ska hålla dig till Canons L optik. Du kommer annars tröttna på det du köper när du testat nått annat.

Och akta dig för sigmas 70-200/2,8. Har själv kört med det och det är inte jämnförbart med Canons.

Och angående att 200 räcker eller inte. Så länge du inte kör med en fullformatare så klarar du dig mycket bra. Sen är det väl en extender som gäller. Men kanske är en bit in i framtiden.

Lycka till
Tack så hemskt mkt :D Då vet jag vad det blir. Canons 4L utan IS. Om det nu skulle vara så att jag känner för att byta så ...ja...då får det väl bli då. :D

Ngn som har nå tips på vidvinkel zoom-normal zoom objektiv. Funderar på Tamron 17-50 2.8. Har hört att det ska prestera riktigt bra i hela spannet trots lågt pris ;)

Halloj!
Har precis införskaffat mig en Nikon D50 och tänkte att jag skulle köpa mig ett telezoom för att ta med mig ner till Chamonix.. men dessförinnan så bär det av till Costa Rica för lite surfing.

Nu kommer mitt dilemma. Vad jag förstått är det fullt dugligt med ett 55-200mm eller 70-200mm när man fotar skidåkning. Min fråga till er har dock att göra med surfing. Är det inte litet mer behändigt att använda sig av ett 70-300mm?
Vid surfing är man ju mer eller mindre alltid långt bort från objektet. Jag har aldrig fotat surf förrut men kan tänka mig att de extra 100mm i brännvidd kan komma väl till hand.

Vad tror ni? Klarar man sig på ett 55-200mm/70-200mm? Det skiljer ju lite grann i pris och tillgänglighet.

Jag fotar en del kite. jag använder 70-200 2,8 med 1,8 konverter. Funkar kanon för Kite och surf bàde med och utan Konverter.

//H

Senast ändrad:
Ok. Jag blir sjukt sugen på ett Nikkor 55-200mm VR nu.. satt tidigare och spanade på ett Sigma 70-300mm APO.

Någon med erfarenhet ang. dessa objektiv i sportfoto-sammanhang? Läste lite snabbt på fredmiranda.com, och det skrevs lite om att AF'n var lite för seg för sådant foto (på Nikkor-objektivet då).

Senast ändrad:
Har inte ngn erfarenhet av ngn av dem men jag skulle alla gånger välja Nikons variant för Sigma 70-300. Men för riktigt snabb AF får du nog gå upp till något av proffsobjektiven

Tillbaka
Topp