Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Telisåkare som sladdar.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 504183" data-attributes="member: 13863"><p>Ockidocki ...</p><p></p><p>Seriöst då! </p><p></p><p>När telemarksåkningen återuppfanns i mitten av åttiotalet var det låga skinnskor (upp till fotknölarna) och smala turskidor (55 mm i midjan) med en längd på 205 eller 210 som gällde. Då var det en sport för seriösa sportkillar och tjejer som ville visa sig på styva linan. Att dra utför Hummelns megapucklar med denna utrustning var inte en barnlek ... men förbannat tillfredställande när det lyckades! Då fanns inget som fångade upp vid bakåtvikt utan det gällde att ha benmuskler av stål och stå absolut rätt på skidorna!Denna utrustning var också riktigt bra för traditionell turåkning (jo, det var ju turåkningsutrustning) och med ett par stighudar i bagaget var man oslagbar. Poängen var helt enkelt att man med knäböj kunde köra utför med turutrustning.</p><p></p><p>Sen började utvecklingen, eller ska vi kanske säga avvecklingen. Början till slutet var enligt mig Rossignol Black Widow och Scarpa Terminator. I dagens mått är dessa skidor ett par smala stickor och skorna ett par hopplöst mjuka plastskor. Men då var det fatskis och stenhårda skor. Den här utrustningen gjorde att man som telisåkare plötsligt kunde börja köra på de alpina åkarnas villkor ...</p><p></p><p>Och idag ... ja idag kör man telemark på feta alpina skidor och med skor som är lika höga och styva som ett par alpina dito. Att ge sig ut på turåkning med den här utrustningen är mer som ett hårt styrketräningspass än en njutbar fjälltur. Tekniken har förändrats så att man nyttjar skidan på samma sätt som om man kört med fasthäl och knäböjet är i de flesta fall inte på något sätt tekniskt befogat. De flesta telemarksåkare skulle helt enkelt åka bättre om de lät bli att lyfta hälen! Frågan är om det ens ska kallas Telemarksåkning? Alpint med lös häl är en mer rättvis beskrivning.</p><p></p><p>Men missförstå mig rätt, jag tycker det är skitkul med telemarksåkare. De ger en hemtrevlig stämning i backen och är extremt tacksamma att driva med ...</p><p></p><p>;-) / MM</p><p></p><p>PS! Häromåret såg jag en kille i Bjursås som jibbade med längdåkningsutrustning ... då snackar vi utmaning. Mycket imponerande! DS.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 504183, member: 13863"] Ockidocki ... Seriöst då! När telemarksåkningen återuppfanns i mitten av åttiotalet var det låga skinnskor (upp till fotknölarna) och smala turskidor (55 mm i midjan) med en längd på 205 eller 210 som gällde. Då var det en sport för seriösa sportkillar och tjejer som ville visa sig på styva linan. Att dra utför Hummelns megapucklar med denna utrustning var inte en barnlek ... men förbannat tillfredställande när det lyckades! Då fanns inget som fångade upp vid bakåtvikt utan det gällde att ha benmuskler av stål och stå absolut rätt på skidorna!Denna utrustning var också riktigt bra för traditionell turåkning (jo, det var ju turåkningsutrustning) och med ett par stighudar i bagaget var man oslagbar. Poängen var helt enkelt att man med knäböj kunde köra utför med turutrustning. Sen började utvecklingen, eller ska vi kanske säga avvecklingen. Början till slutet var enligt mig Rossignol Black Widow och Scarpa Terminator. I dagens mått är dessa skidor ett par smala stickor och skorna ett par hopplöst mjuka plastskor. Men då var det fatskis och stenhårda skor. Den här utrustningen gjorde att man som telisåkare plötsligt kunde börja köra på de alpina åkarnas villkor ... Och idag ... ja idag kör man telemark på feta alpina skidor och med skor som är lika höga och styva som ett par alpina dito. Att ge sig ut på turåkning med den här utrustningen är mer som ett hårt styrketräningspass än en njutbar fjälltur. Tekniken har förändrats så att man nyttjar skidan på samma sätt som om man kört med fasthäl och knäböjet är i de flesta fall inte på något sätt tekniskt befogat. De flesta telemarksåkare skulle helt enkelt åka bättre om de lät bli att lyfta hälen! Frågan är om det ens ska kallas Telemarksåkning? Alpint med lös häl är en mer rättvis beskrivning. Men missförstå mig rätt, jag tycker det är skitkul med telemarksåkare. De ger en hemtrevlig stämning i backen och är extremt tacksamma att driva med ... ;-) / MM PS! Häromåret såg jag en kille i Bjursås som jibbade med längdåkningsutrustning ... då snackar vi utmaning. Mycket imponerande! DS. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Telisåkare som sladdar.
Tillbaka
Topp