Telisar, längd???

Yogimeister

Ny medlem
Telisar, längd???
Hej!
Jag är en kille som väger ca 90kg och är 185cm lång, gillar att åka ganska fort i pist men jag tycker även om att åka off-pist. Jag ska köpa begagnade telisar men är inte helt säker på längden, en kille som jag pratde med rekommenderade en alpin(carving)skida i längden c a 177cm med rottefella chili bindning + plattor. Skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig med längdrek. och val av skida + bindn. Tacksam för svar!!!

Telisar, längd???
Hej.

Är i samma storlek och viktklass som du och åker på ett par Elan Stinger 186 cm. Tycker att längden känns helt ok, upplevs sällan som långa mellan pucklarna t.ex. Nu är dessa skidor inte optimala för mig egentligen, är något för tung.
Är nog skeptisk till att välja skidor under 180cm. Går nog bra i pist men kanske sämre utanför när 90kg skall bäras upp av viss area skidyta.

Angående bindning så köp den med kompressionsfjädrar, den "vanliga" har en tendens till att tänjas ut betydligt. Speciellt om du har kraftiga pjäxor. Med det är väl även en kostnadsfråga.

Lycka till.

Telisar, längd???
Jag är lika ståtlig som du med 186 cm och 90 kg (muskler?). Under en säsong körde jag mestadels omkring på ett par 178 cm carvingskidor (Ross cut någonting). I pist fungerade det utmärkt men i outpisten blev det i nervösaste laget, skidorna svängde verkligen på en femöring vilket var enormt påfrestande i höga farter.

Du bör istället titta på en skida omkring 190 cm (185-195). När det gäller nya bindningar rekommenderar jag starkt nya Rottefella Chili Cobra som är en vidareutveckling av Chili där alla barnsjukdomar är borta. Fungerar i alla fall utmärkt för mig tillsammans med Garmont Super G.

När det gäller skidval tycker jag man skall välja på samma sätt som vid alpina modeller. Undvik dock de allra styvaste om du inte är säker i din teknik. De flesta moderna friåkningsskidor med en midja omkring 70 mm fungerar utmärkt för telemarkssväng.

MVH/MM

Tillbaka
Topp