Telismontering...

Micke_A

Ny medlem
Telismontering...
Sitter å funderar på var en telisbindning borde vara placerad på skidan, känns lite galet att bara lägga den efter balansdpunkten på skidan.. Är det nån som vet var man ska montera bindningen å i så fall VARFÖR (=motivering)?

Telismontering...
Utan att gå in på detaljer, montera så att mitten på telispjäxan hamnar över markeringen (mid boot) på skidan, möjligen 5mm längre fram för att kompensera för telispjäxans längre tåläpp.

Det finns en hel del djupare teori här, som gäller både för telis och alpint, men det har jag inte tid för nu. Tillverkarens markering är i allmänhet gott nog. Det finns enligt mig inget som säger att telispjäxan skall sitta på ett annat ställen än alpindito.

HitMe

Telismontering...
Hallojs! Jag håller med föregående talare jag har provat både frammont och bakmonterade bindningar och kan konstatera att för mig gäller följande: Frammont ofta lika med balanspunkt ger en lite nervös skida. Bakmont ger en fartstabil men lite trög skida, mitt råd är att montera bindningen efter pjäxmitt för att få rätt tryck på den skurna skidan.
Lycka till!!
Mvh Marx.

Tillbaka
Topp