Therm-ic! Vad ger mest för pengarna?

AnnVeronica

Ny medlem
Hej på er,

hoppas att någon där ute som läser detta har erfarenhet av Therm-ic produkterna.

Jag bor uppe i Kiruna med snö 8 månader om året, och åker en hel del utförsåkning.

Jag har stora problem med förfrusna tår från att jag i mina yngre dar förfrusit dem rejält i tighta slalompjäxor. Jag tror att min skidåkning hade kunnat bli roligare med ett par Therm-ic sulor/värmare.

Eftersom jag är student så är kapitalet inte det bästa. Det finns ju tre olika typer av PowerPack: Basix, Max+ och SuperMax. Jag är inne på Power Pack Max+. Har Max+ "inbyggd" batteriladdare? Är det någon som vet vad priset är på Max+? Jag vill komma ifrån att behöva ha en extern batteriladdare som till Basix (el byta batterier jämt).

Sen finns även LiionPack, med eller utan Thermi Control. Vad är skillnaden egentligen mellan PowerPack Max+ eller SuperMax och LiionPack förutom olika typer av uppladdningsbara batterier? Vad är grejen med Thermi Control? Har förstått att någon variant har trådlös "fjärrkontroll" för justering av värmen, låter dyrt och inte så nödvändigt. Är det någon där ute som har ett par Therm-ic eller som har bättre kunskap än mig om Therm-ic som kan bidra med sin åsikt?

Hade varit väldigt tacksam för vägledning!
All vägledning är välkommen!

Skidsugna hälsningar från ett vintrigt Kiruna
//Veronica

Hej!

Jag kör sedan förra året med ThermicSole och SuperMax i slalomskorna. Sulorna har värmeslingor under trampdynan och skall enligt Therm-IC värma och stimulera cirkulationen i foten. I praktiken får jag väl säga att det fungerar sådär ... Vid temperaturer ned mot -10 grader känns det verkligen att foten värms. Vid kallare temperaturer (åtminstone för mig) är det svårare att avgöra effekten. Men ... även om fötterna inte känns varma, så har jag inte sluppit iskalla tår även när temparaturen har dragit ned mot -20 grader. Så det tycks fungera trots allt. Hursomhelst skulle jag inte ge mig ut i dag i kallare väder utan mina pjäxvärmare.

Både Max+ och SuperMax levereras med laddare. Skillnaden mellan dessa är att SuperMax har större kapacitet. Ett normalpriset tycks vara 1200 :- för Max+ och 1500 :- för SuperMax. Eftersom prisskillnaden är så liten ser jag inget skäl till att välja Max+, gå på SuperMax så har du värme en hel skiddag även när det är kallt (det är väl lixom det som är vitsen?).

LionPack verkar helfräckt med ännu högre kapacitet och trådlös reglering av effekten. Jag tror dock att prislappen ligger en bra bit över 2000:- vilket åtminstone jag tycker är i saftigaste laget.

Sulor med inbyggda värmeslingor ligger på omkring 500:-. Sulorna är anatomiskt uppbyggda och betydligt bättre än de flesta originalsulor. Man kan också köpa värmeslingor för montering på befintliga sulor för omkring 300:-. Det sistnämnda är naturligtvis attraktivt om man har ett par formgjutna sulor.

That´s all folks! / MM

PS! Inget av energipacken har inbyggda laddare. De leveras med en "klump" som sätts i eluttaget! DS!
PS2! http://www.therm-ic.com/svensk/swf_deutsch/index.htm DS!

Sent om sides, men TACK! för ditt svar.
Efter lite funderingar så lutar det åt SuperMax. Liksom du är inne på känns det som att när jag en gång köper kan det vara värt 300:- till för bättre kapacitet och bättre laddare (automatisk ur- och iladdning). Problemet är bara att SuperMax är ju slut överallt ;), blir att beställa.

Fördelen med Max+ och SuperMax är ju att (om jag har förstått det rätt) man kopplar batterihållaren/paketet direkt i laddaren, man behöver inte ta ut batterierna och lägga i dem i en extern laddare (som det blir med Basix).

Fjällen nästa!
//Veronica

Hej Veronica

Enligt "säkra källor" så kommer Head med en pjäxmodell till nästa säsong som har en värmesula i innerskon som skall ha ett inbyggt batteri. Det batteriet skall man kunna ladda med en Nokia, Eriksson eller liknande mobiltelefonladdare. Det kommer inte vara någonting utanpå pjäxa, utan att man startar & stoppar den med en medföljande magnet som dras efter sidan på pjäxan. Den magneten kommer som ett halssmycke. Priset samt modellen på pjäxan vet jag inte mera om. men det kan säkert bli en hit. / Anders

Det låter onekligen som en mycket genial uppfinning för oss med frusna/tidigare förfrusna fötter!

Det är bara att beklaga att de inte finns på marknaden redan idag. Känns tyvärr inte som att det är värt att vänta. Kan tänka mig att det blir en dyr historia när de kommer ut, och som sagt så är ju frågan i vilken typ av pjäxa dessa kommer gå att finna.

Tack för att du bidrog till en gnutta hopp för mina fötter i framtiden :-)

//Veronica

hej,

har ett pack helt oandvända supermax som jag tänkte sälja, bara
att höra av dig om du är intresserad.

mvh,
carl

Ok...
det låter intressant, eftersom jag inte har hunnit beställa några ännu (slut i butik). Kan inte låta bli att undra över hur det kommer sig att du inte har använt dem? Klarar du dig bra utan eller använder du någon annan typ av värmesula?

Själva sälj/köp snacket känns inte som att det hör hemma i detta forum så det får vi ta på
fr-mailen, men jag hade varit tacksam för lite info om varför du själv inte har använt dem, om du vill delge det till mig.

//Veronica

Vägledning från alpint-Mange
(hoppas det är ok att jag låter övriga ta del av din info)

Hej,
basix fungerar inte ngt vidare. Det är nämligen vanliga uppladdningsbara AA batterier. Tål inte kyla något vidare. Fungerar för dem som tex rider och i vadarstövlar. Sedan har du Max + som har fått en längre kapacitet än gamla Max.

Skillnad mellan + och supermax.

max + : Batteritid upp till 14 timmar på lägsta nivån 2:a nivån 6,5 tim 3:e nivån (starkast) 3tim. Du har ett batteri som man ska ladda ur innan man använder det. För att livslängden ska vara lång behöver man ladda ur det.

Supermax: Batteritid 18tim ,8.5tim ,3tim . Till supermax batteriet finns det en knapp på laddaren för snabburladdning vilket inte finns till Max+. Gör att det håller längre.

MvH

Magnus/ alpint

Så UNDERBART HÄRLIGT SKÖNT att inte behöva frysa om fötterna, inte ens behöva bli kall om fötterna, GULD VÄRT!

Det blev att jag investerade i ett par Therm-ic SuperMax och jag är som ni förstår minst sagt NÖJD, *stort leende på läpparna*.

Just hemkommen från ett underbart Gränsen med klarblå himmel idag, och det är bara att konstatera att, för första skidsäsongen i mitt liv ligger mina tidigare kalla tår (oavsett väder) mysigt inbäddade i mina nuförtiden varma gosiga pjäxor :-). (Vadå måsta släppa upp spännena på pjäxorna i liften för att öka cirkulationen i fötterna???? Vem ids hålla på med det ;)

Tack till er som gav mig råd och tips på vägen.

Njut av återstående säsong! Det ska jag göra :-)

//Veronica

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp