Till fjälls i SUV-camper

Cusp

Medlem
Till fjälls i SUV-camper
Hej!
I somras byggde jag en säng som passar i min Toyota RAV-4 och campade en del ur bilen.
Nu drömmer jag om att ha denna setup som ett sätt att komma iväg snabbt och enkelt på korta helgturer om längtan efter fjällen eller pudret kallar.

Nu undrar jag om det finns någon här på forumet som har erfarenhet av att campa från en personbil på vintern? Hur har ni löst saker som värme och ventilation? Några förslag eller fallgropar som ni stött på? Omöjligt att hitta ställplats över natten? Eftersom det bara kommer bli 1-2 dagar åkning så tänker jag att blött gear kanske inte kommer att bli något större bekymmer, utan något jag kommer att kunna leva med.

Drömmen är såklart en riktig campervan eller husbil/husvagn men för tillfället finns varken tid eller ekonomi.

/Elias

Till fjälls i SUV-camper
Kinesisk dieselvärmare ska enligt uppgift göra jobbet att värma bilen för billig peng. Typ sån här: Vevor
Kan gå att hitta billigare från tyska amazon eller aliexpress.
Räkna inte med någon kvalitetsprodukt som håller för evigt. Extra bilbatteri kan vara nödvändigt.

Annars kommer en flaska fylld med kokande vatten i sängen hålla dig varm hela natten. Skaffa en värmeflaska gjord för ändamålet om det är den enda värme du har: https://www.apotea.se/millu-varmeflaska-med-fleece-gra

Torrbollen, yllekläder, extra underställ för att sova i.

Till fjälls i SUV-camper
Tack för tipsen!
Bilen är en bensinare, så dieselvärmare kanske inte är så aktuellt, för jag antar att tanken ej är att ha den i kupén eller?

Till fjälls i SUV-camper
Tack för tipsen!
Bilen är en bensinare, så dieselvärmare kanske inte är så aktuellt…
Tyvärr helt andra säkerhetsrisker med att bränna bensin jämfört med diesel varför en billig kinesisk bensinvärmare känns oerhört tveksamt att rekommendera, om det överhuvudtaget existerar.
Dieselvärmare med separat dieseltank är nog ändå bästa lösningen.
Propanvärmare finns också men kräver betydligt större ingrepp på bilen med skorsten.
för jag antar att tanken ej är att ha den i kupén eller?
Stor del i kupén, men vissa delar utanför. Kräver genomföring i golv eller till motorutrymmet. Rekommenderas att titta på YouTube videos hur dessa värmare installeras innan köp.

Jag har ingen egen erfarenhet av en sån här värmare men har blivit rekommenderad av folk som har då jag precis som du har tankar på att installera värmare i den fyrhjulsdrivna Subarun för att kunna sova en natt eller två på puderjakt.
Har dock erfarenhet av större campervan.

Tillbaka
Topp