Till Geneve m familj till nyår vilken ort? (långt)

uttryck

Ny medlem
Har sökt runt allt vad jag kan i forumet men hittar inget specifikt svar på min undran.

Vi ska byta hus m en familj som bor ca 2 mil utanför Geneve (på franska sidan). Planen är att vi ska ta med oss skidorna och hoppas förstås på snö även om det är tidigt på säsongen. Vi har kollat runt lite på vilka orter som finns i närheten och det är ju rätt många faktiskt. Då vi inte kommer att bo "i backen" utan närmare Geneve (helt utanför skidområdena) är vi rätt fria att välja ort efter snötillgång då vi även har tillgång till bil.

Har kollat att de flesta öppnar anläggningarna ca 22-26 dec men om det bara är enstaka pister eller rubbet vet jag ju inte men beror väl på snön förstås.

Då vi åker med våra barn (6 och 8 år) och inte är helavancerade skidåkare som åker massa brant offpist vill vi ha någon lagom ort med mera mys än "coola grabbarna" stuket om ni hajjar.

Vi vill gärna ha riktigt lååånga pister/nedfarter och skog men ändå med hyffsad fallhöjd. Men vissa områden är ju så gigantiskt stora så det är svårt att hitta rätt och vi kanske kommer att åka skidor ca 3-5 dagar och vill ju ha valuta för pengarna vi lägger på liftkorten. Och avståndet med bil avgör ju också.

Vad tycker ni som varit där om dessa orter:

- Les Gets: verkar vara ett riktigt familjeställe m mycket myspys, tomten o hela kittet. Men hur är backarna där? Ingår ju i jätteområdet Portes du Soleil men verkar ligga lite i utkanten, men vi har ju bil i o f s.

- Morzine: (ingår ju också i Portes du Soleil).

- Avoriaz: (samma som ovan) svårare att nå med bil kanske?

- Samoens och Flaine (ingår inte i PdS tror jag?) verkar ligga rätt högt = snösäkert? men inte så mysigt kanske. Hur är nedfarterna här?

- La Clusaz: verkar också vara en rätt trevlig by men ingår ju inte i nåt jätteområde som PdS. 1/3 av pisterna skall vara svarta vilket kanske är mindre bra för oss dock.

- Chamonix: lite längre ifrån, ca 10 mil verkar vara lite för "hippt, coolt och avancerat" för oss, kanske inte alls, men jag får känslan att det inte är någon familjeåkning där direkt. Men ev kanske vi tar oss upp (och ner) m kabinbanan till Mont Blanc/Grand Monets bara (utan skidor) för jag antar att det kanske är lite för avancerat att ta sig ned därifrån m barn på 6 och 8 år? Eller vad säger ni andra?

- Megeve: Fin by med lyxshopping, (inte nödvändigt) för oss men hur är backarna/skidåkningen där.

Tacksam för alla synpunkter och tips om ovanstående orter med barn!

val thorens brukar ju iaf vara snösäkert pga höjden, de burukar väl om jag inte minns fel öppna i början av december.
Ni behöver ju inte köpa liftkort för hela systemet utan det räcker ju med valthorens när ni är en familj med mindre barn.
Åkningen runt byn är rätt så barnvänlig, inte så brant alltså.
Det som brukar sägas är att ju närmare byn man är desstå lättare åkning.
Det som är lite synd är ju att det tar sin tid från geneve, vet inte exat avståndet men några timmar får ni nog räkna med. Men det som är bra med valthorens är som sagt höjden så det borde inte vara några problem med snö vid den tiden.
Eftersom jag inte varit på andra ställen i frankrike så har jag inget att jämföra med men har du frågor om valthorens så äre bara att hör av dig

Tyvärr ligger Val Thorens lite för långt ifrån där vi ska bo (Lucinges, en by utanför Geneve fast på franska sidan). Vi vill kunna åka fram o tillbaka över dan alltså och ska inte bo på själva skidorten.

Men jag vill gärna ha lite mera info om ovanstående orter som ligger ca 5-10 mil från Lucinges.

Och så gärna om detta med familj i Chamonix, funkar det ö h t?

Hei,

Av de stedene du nevner har jeg bare vært i Chamonix, og det er nok ikke en typisk familieplass. Den delen av systemet i Chamonix med de enkleste løypene (og derfor kanskje best egnet for dere, pga barna) er Le Tour - og det ligger forholdsvis lavt --> ikke snøsikkert!
I tillegg er Le Tour ganske liten.
Chamonix bærer preg av å være et sted hvor "alle" offpiste kjørerne drar - før eller siden.

Jeg klikket meg inn på Les Gets, og det så jo ut til å være bedre tilpasset barnefamilier http://www.lesgets.com/fr/accueil/index.html

Men la merke til at Avoiraz ser ut til å ha enda flere blåe løyper.
Avoriaz ligger også høyere --> mer snøsikkert. Og blir vinteren i alpene lik denne sesongen som sist, så må du opp i høyden for å finne snø...

Vet ikke hvilke websider du har sett på for å få informasjon - men siden dere reiser med barn ser jo Samoën og Flaine ut til å passe enda bedre.
Og når til og med websidene er supert tilrettelagt for barn, så kan jeg ikke tro at skiområdet er anderledes. Mye blå og grønne løyper her. Og en kan også renne på kjelke i egne kjelke områder.
Jeg kikket på http://www.samoens.com/dossiers_en_893.html og http://www.grand-massif.com/hiver_2007/index.php?lang=fr&station=gm
Synes dette såg riktig så bra ut! :)

Har du eventuelt hørt med turistkontoret nede i Geneve om de kan anbefale deg et barnevennligt skiresort i nærheten av Geneve?

Et sted som du ikke nevner, men som jeg selv opplevde til å være barnevennlig er Verbier. Ligger heller ikke så langt fra Geneve.

Men totalt sett så tror jeg at dere får en bra opplevelse uansett hvilket av de litt størres systemene der nede dere velger!
De fleste har nok fullt juleopplegg for ungene - skiresortene i alpene er som regel ganske proffe.

Håper dere får en fin tur!

Jag bor i Genève, hör gärna av dig om du vill ha mer info. Här kommer de barnvänligaste ställena som jag känner till i området:

Les Contamines: Okänt, enkelt överskådligt, många blå-röda pister, inte alltför mycket folk.

Megeve: Lyxig by, snäll skidåkning, bästa pistningen av backarna i Frankrike.

Villars i Schweiz: Gammal vykorts-lik ort med på sina ställen riktigt bra åkning. Hänger ihop med Glacier 3000 så här finns åkning även högre upp. Ligger på andra sidan Geneve-sjön bort mot Verbier.

Le Grand Bornand: Rejält oexploaterad by med ganska litet system som tyvärr ligger rätt mycket i söderläge. Finns dock åkning i alla väderstreck om man letar lite.

Verbier: Stor ort med gott om avancerad åkning. Här finns dock även en hel del lite snällare backar som kan vara värda ett besök.

Flaine: Gamla mystiska liftar (och en del lite modernare) med en hel del bra åkning. Byn är en het kandidat till titeln "fulast i Alperna".

Ovronnaz i Schweiz har jag inte varit i, men de brukar marknadsföra sig som ett familjevänligt ställe också.

I princip samtliga orter som ligger längs med Autoroute Blanche (A40) tar ungefär 1 timme att åka till med bil från Genève. Verbier, Villars och Ovronnaz tar ungefär 1.5 timme. När orterna öppnar beror helt och hållet på när snön kommer. Förra året var det runt 15:e december, året innan var det runt 15:e november...

Megeve och Les Contamines ska ni i vilket fall som helst inte missa. Det låter som att det kan vara exakt vad ni letar efter. La Clusaz har en del brant åkning men det är inte ett super-brant berg. Dock mystiskt dragna liftar och relativt mycket folk de gånger jag varit där.

Tack för info Peter K, som t o m bor i Geneve!

Vill nog gärna ha bra pistat om det är tidigit på säsongen då vi ska åka m barnen. Hur är det generellt i franska alperna med pistningen?

Och om vi orkat ta oss ända till alperna från Norrbotten för skidåkning vill vi nog ha något ställe med modernare liftar, kabinbanor/gondolliftar typ än T-varianten som vi får dras med här hemma. Nåt ställe som är lättillgängligt m bil från franska sidan av Geneve och som har hyffsat stort liftsystem alltså som vi kan åka ca 4-5 dagar i utan att bli less. Gärna med lååånga nedfarter! Ska kolla dina tips!

Men generellt hur mkt snö är det vid nyår på de ställen du nämner? Måste vi satsa på högre höjds anläggningar för dom lägre kanske bara har några pister öppna eller hur brukar det vara? Brukar det vara mycket folk i backarna ö h t i franska alperna vid jul o nyår? Och hur brukar vädret vara i slutet på december, mulet o snö/regn snarare än sol?

Förra året var det väl kraftig snöbrist på de flesta ställena fattar jag det som.

Förresten, i vilken fransk alp skidort hittar man de riktigt lååånga pistade nedfarterna? Så långa som möjligt och inte helt flackt heller.

uttryck sa:
Och om vi orkat ta oss ända till alperna från Norrbotten för skidåkning vill vi nog ha något ställe med modernare liftar, kabinbanor/gondolliftar typ än T-varianten som vi får dras med här hemma. Nåt ställe som är lättillgängligt m bil från franska sidan av Geneve och som har hyffsat stort liftsystem alltså som vi kan åka ca 4-5 dagar i utan att bli less. Gärna med lååånga nedfarter! Ska kolla dina tips!
Åk inte till ett ställe, besök flera olika. Mycket roligare så. Grand Bornand och Flaine är kanske inte förstahandsvalen om ni har krav på moderna liftar.

uttryck sa:
Men generellt hur mkt snö är det vid nyår på de ställen du nämner? Måste vi satsa på högre höjds anläggningar för dom lägre kanske bara har några pister öppna eller hur brukar det vara? Brukar det vara mycket folk i backarna ö h t i franska alperna vid jul o nyår? Och hur brukar vädret vara i slutet på december, mulet o snö/regn snarare än sol?
Som sagt, det där är omöjligt att svara på. Hösten 2006 var rätt dålig, hösten 2005 var underbart bra. Om det blir sol eller snö eller dimma vet du lika bra som nån annan. Vid nyår är det en del folk, dock mindre jämfört med under sportloven.

Ok, hajjar att ingen kan ju spå vädret i förväg men undrade mest hur det brukar vara. Då vi inte tänkt åka så mkt offpist ö h t så kanske detta med snötillgången inte är något vi ska oroa oss så väldigt mkt för.

Då vi har bil så funkar det ju bra att åka runt till lite olika ställen o testa såvida det inte är så himla långt att köra fram o tillbaka och gärna att de ingår i samma liftkort system. Portes du Soleil kanske inte är så dumt då faktiskt...

Pengarna ni tjänar på att köpa ett veckokort brukar motsvara en dags liftkort (vilket alltså äts upp om det blir en dag med uselt väder när ni känner för att turista istället). Alla orter jag nämnde är inom mellan 1 och 1.5 timme med bil, så det är bara att prova. Då upptäcker man ju enklare nya favoriter dessutom :)

Håll koll på väder och snö-djup på http://www.snow-forecast.com och var inte rädda för att testa nya ställen.

Kan rekommendera Portes du soleilområdet. Där finns pister för alla. Var där för ca 3 år sedan och tyckte mycket om det. Stort område men man kan hitta sina favoriter. Titta på pistkartan så kan ni nog hitta var det passar er bäst. Vi var i och för sig inte där med barn men vid Morzine t ex finns nog mkt blå pister tror jag, där var mycket barnfamiljer. Långa härliga pister hittar man definitivt om man tar sig ut i systemet. Vi bodde i Avoriaz och det ligger ju väldigt högt, vi åkte buss men bilar hade lite svårt att ta sig hela vägen upp eftersom det snöade en hel del och de fick stanna för att ta på snökedjor. Vid bättre väder går det säkert lättare, annars finns det ju lägre orter att stanna på. Snösäkert är det väl också eftersom det ligger så högt, hur det är tidigt på säsongen är jag dock osäker på.

Ok, tack!

Vad jag har fattat så parkerar man bilen nedanför Avoriaz (en bit bortanför/ovanför Morzine) och tar sen liften (Point-nånting tror jag den heter) upp dit i så fall. Rent logiskt borde väl Avoriaz vara snösäkrare då det ligger högre upp men också krångligare att ta sig till.

Ingen som varit till La Clusaz och anläggningarna därikring?

Tjoho, då var det bokat o klart! Så nu hoppas vi på rejält m snö mellan den 26/12 o 3/1 på nämnda orter! Nån stans ska vi väl fixa att åka skidor hoppas jag.

uttryck sa:
Tjoho, då var det bokat o klart! Så nu hoppas vi på rejält m snö mellan den 26/12 o 3/1 på nämnda orter! Nån stans ska vi väl fixa att åka skidor hoppas jag.
Ställ frågan angående snöförhållanden kring Geneve just innan avresan så tror jag nog säkert att Peter hjälper till!

Hoppas Ni får en trevlig resa!

- Christian

Kan man bara kolla "Historical snow" på http://www.snow-forecast.com om man är medlem där? Finns det ingen annan site på nätet som visar snöhistorik så man kan få en hint om hur det brukar vara rent statistiskt kring jul/nyår.

Bli medlem för en månad med början den 3:e december i år. Då har ni gott om tid att kolla in snö-statistik och spana väder. Det lär ramla in live-rapporter om hur det faktiskt ligger till med snön på forumet framåt december :)

Snödjup

Tillbaka
Topp