Tillbehör till Sony DCR-PC9

Tjena!

Jag gillar och filma och fotta men har aldrig riktigt satt mig in i de tekniska detaljerna i det hela. Jag har en Sony DCR-PC9 ett par år nu och den är rätt sliten men jag gillar den skarpt förutom placeringen på zoom "knappen".

Hur som helst så har jag kollat runt på nya kameror men det känns bra onödigt att köpa en ny DCR kamera och budgetten räcker inte till en HDV kamera eller liknande. Jag undrar då om någon har några bra förslag på tillbehör till min nuvarande kamera, typ vidvinkel objektiv etc, så man kan "hotta" upp den lite och höjja "kvaliten" eller i a f göra det lite roligare att filma. Främst för att förbättra filming av skidåkning då förstås.

Frågan är ju också om det är ens lönt att hotta upp en sån här kamera eller spara pengar för att köpa upp sig istället.

Någon som provat Sonys HDR-HC1E?

Tack för tipps!

//CJ

Tjena!
Har en exakt likadan. Det är en grym kamera med mycket möjligheter. Jag har köpt en sony vidvinkellins som är gånger 0,6. VCL-0630 S heter den. Har aldrig använt kameran utan den linsen sedan jag köpte den. Har även inahndlat en hjälmkamera. Den ger ytterligare lite mer vidvinkel, på gränsen till fishaey. Finns att kika på/ köpa på iceman.se. CA 3000:-. Har även skaffat ett stativ, kostar ca 500:-. Ganska bökigt att ha med sig men det man filmar blir stilrenare.

Va tufft att du köpt hjälmkamera! Har kollat runt på det länge men har bara hittat sidor i USA som säljer och inte en enda svenskåterförsäljare. Iceman.se verkar ju klockrena. Hur funkar den då? Är det värt penngarna och blir det några bra bilder eller är det bara massa skakande och dimma o taskig snöåtergivning? Vore grymt om du ville berätta lite mer typ som hur du monterat den, fjärkontroll eller låter du kamerarn rulla hela dan? Hur länge räcker batterierna då, ljud, zoom etc?

Vore grymt, detta kanske blir min julklapp till mig själv!

Om du funderat på det ett tag så är det bara att slå till. Jäkligt bra bild, aldrig immigt, levereras med ett batteripaket om 8 st R6 (AA) batterier som håller ett jäkla tag. Filmar du med hjälmkameran ca 2-3 timmar om dagen så räcker det i minst en vecka. Man fick med nått litet kardborrefäste som jag slarvade bort med en gång så jag anväder silvertape. funkar bra. Kabeln som man får med är för kort till batteripaketen så jag har nyligen köpt en förlängningskabel på iceman.se. Det blir mycket stabilare bild än vad jag trodde. Ljudet är ok. Det går ej att zooma. Det finns en remote man kan köpa till för typ 600:- spänn men det snålade jag på. Kan nog va gött att ha då det är ganska bökigt att hålla på att ta upp kameran ur ryggsäcken för att trycka på REC. Perfekt om man skall köra med "follow cam".
Tänkte ladda upp min film från i vintras med lyckades ej. Den finns endast att få tag påvia snail mail.

Mitt råd: KÖP.

Tillbaka
Topp