Tipps på en vecka i SkiAmadé område. (puder står högst upp på listan!)

Fluppen

Ny medlem
Tja!

Söker lite tipps på skidort. Vi ska hyra lägenhet mellan 4e och 11e februari. Kan inte bestämma mig för ett ställe, vi söker först och främst bra puderåk med möjlighet till bra pist och okej park (till de sämre dagarna :)).

Vi har säsongskort inom SkiAmadé, varför vi vill vara inom detta område. (Salzburg sportwelt, Schladming, Gross Artal, Hochkönig, Gastein).

Tänkte först köra Bad Gastein, men verkar kunna va mycket folk och mindre inriktat på skidåkning och mer semesterparadis. Många svenskar som varit där som jag förstår, vad tycker ni på Freeride?

Snabba tips uppskattas då det ska bokas snarast! :)

Tack på förhand!!

Vänliga hälsningar,
Carl

kolla in . gletscherwelt-weissee.at.
Ta med touringprylar så får ni bra skidåkning i världsklass. Bor man i Uttendorf har man nära access till Kitcbuhel.
Om det är en större ort som lockar är har Saalbach Hinterglem mindre puderhets än BG och är bra i dåligt väder, och betydligt mindre vindutsatt. Har ni tillgång till bil. Bo en bit utanför så spar ni ett antal euro.

Senast ändrad:
Hallå. Jag var nere SkaAmadé systemet, närmare bestämt Wagrain, Flachau, Klenarl mm förra veckan. Det är RIKTIGT dåligt med snö! Knappt att de kan ha öppet pisterna till botten i wagrain pga för tunt snötäcke.

Schladming ska ha ännu mindre snö än wagarin kan jag också bistå med...

Dvs jag tror mer på BG i Amadé systemet än de orterna jag rabblade upp nyligen...

Ska man vara säker skall man ju överhuvud taget inte boka i förväg. Utan bestämma sej ett par dagar innan och dra dit det är bra prognos för den aktuella perioden Som läget är idag är ju södra sidan på alpkedjan att föredra. Men det ändrar sej fort.

Senast ändrad:
Jag åker ner nu 8/3 till Wagrain och undrar om det med skidbuss går smidigt att ta sig till olika delar av systemet?

Hur lång till är det exempelvis till Bad gastian eller Maria alm från Wagrain? Någon som vet?

snowdiver sa:
Jag åker ner nu 8/3 till Wagrain och undrar om det med skidbuss går smidigt att ta sig till olika delar av systemet?

Hur lång till är det exempelvis till Bad gastian eller Maria alm från Wagrain? Någon som vet?
Varför åka så långt bort för? Du har ju grym åkning på samma liftkort och kommer runt med skidbussen där?

Hasse_Lindborg sa:
snowdiver sa:

Varför åka så långt bort för? Du har ju grym åkning på samma liftkort och kommer runt med skidbussen där?
Jag ville åka så lång för jag är totalt okunnig i detta skidområde men har hört att just dessa orter ska vara helt ok. ;)

Var i närområdet är det bra åkning? Zauchensee verkar ju bra.

Men om man bor i Wagrain en vecka vilka närliggande orter är trevliga att besöka. Åker självklart mest gärna utanförpisten om underlaget tillåter =)

Var precis en vecka i SkiAmade-området med familjen, närmare bestämt Ramsau/Dachstein och runt Schladming. Fick inte plats med fatskis i takboxen utan gled runt på mina skumma ordentligt rockade franska parklagg, men gjorde knappast så mycket då snön knappast tillät några speciella utsvävningar. Fick gott om snö under veckan, men värmen gjorde det till tung vårsnö under dagen med inslag av skare efter natten utanför pisterna. Över lag rätt så lite snö i bottenlagret.

Ifall det kommer bra med snö kopplat med lite kyla och bra sikt så kan jag däremot tipsa om Dachsteinglaciären och nedfarten för denna längs med Edelgreiss-glaciären. Lite sketchy klättring på risiga aluminiumstegar a lá Mount Everest tv-program och igenom en tunnel så har du vid rätt förutsättningar ett bra åk ner mot Ramsau eller Türlwand. Åkte detta i varm och skarig snö med parkskidor men var ändå rätt ballt.

Annars som vanligt, hitta nån guide eller local och låt de hitta bra snö åt dig.

Jag har precis varit en vecka i Grossarl/Dorfagastein med en dags besök i Alpendorf/Wagrain/Flachau. Vi hann tyvärr inte ta oss upp till Zauchensee som ser ut ha fin åkning (vilket du själv också nämner). Veckan innan det i Rauris med en dags besök i ovan nämnda G/D och en dag i Bad Hofgastein/Angertal.

Wagrain såg ut ha lite lovande åkning högst upp (från toppen Saukarkopf och Griessenkareck) som vi dock inte körde för det var rejält spårat. Vi åkte istället ner mot Flachau från "korset" på G-toppen, ett åk som bjöd på fin snö, till en början stor öppen bergssida och senare ner i riktigt rolig gles skog, på slutet lång transport, dock utan något gå.

Jag skulle slå ett slag för G/D om du inte hittar bra åkning/snö i Wagrain/Flachau och Zauchensee, tror Postbussen går dit (i alla fall från Alpendorf), 2,5 mil och ca 30 minuter med bil. Mycket lättillgänglig rolig skogsåkning (inte jättelånga åk men naggande goda) och vid god sikt även bra åk från Fulseck (toppen av gondolen från D) på/från Skiroute 11 och 13, både mot G och D.

Kommer det bra med snö kan Bad Hofgastein bjuda på grym skogsåkning ner mot Angertal eller från Angertal tillbaka mot Bad Hof, även från toppen Hohe Sharte ner på baksidan finns det lite bra offpist men den kräver bra sikt då det inte är någon skog där. Sportgastein ska ha riktigt rolig terräng (enligt utsago) men kräver likt de högre åken i Bad Hof bra sikt. Dock ligger ju Bad Hof närmare 5 mil och Sportgastein närmare 6 mil från Wagrain.

Senast ändrad:
Zauchensee är riktigt grymt. Inget folk, bra skogsåkning och kan luta på rejält ibland.

Wagrain/Flaschu har precis som Lima-Ko riktigt nice och bra åkning uppe vid Griessenkareck. Vi körde ospårat där 3 dagar efter snöfall och det var bara vi som körde hela sidan då. V.5 var det iofs så det var inte så mycket folk där som det tydligen är nu.

Sedan körde vi under Rote 8er i två dagar oxå. Sjukt bra skogsåkning om det är en botten att tala om. glest, rolig terräng och ingen som åker där...

Tyvärr så ligger inte Wagrain så högt och det är väl deras största problem.

Tillbaka
Topp