Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Tips alperna i påsk
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Kalle_Luzern" data-source="post: 1071505" data-attributes="member: 121331"><p>Eftersom påsken är så tidig i år och du prioriterar piståkning gäller väl följande tänker jag:</p><p></p><p>-Snösäkert: Inget problem om du undviker ställen som ligger väldigt lågt eller har alla backar i söderläge. Tycker det är dags att begrava myten att den här vintern fortfarande är katastrof på snöfronten, sen helgen är snöläget över genomsnittet så här års i princip hela Schweiz, tom i södern, och åtminstone norra franska alperna verkar ju fått sin beskärda del också.</p><p></p><p>-Lagom med folk: tidig påsk betyder att folk lokalt fortfarande kan tänka på skidåkning om det är fint väder, dvs orter som ligger på dagstursavstånd från större städer kan bli ganska välbesökta.</p><p></p><p>Några orter i Schweiz som jag tänker kunde passa med transfer med tåg från ZRH (inte varit i alla själv dock):</p><p>Saas-Fee som nämdes ovan, har fördelen att vara på hög höjd, norrvänt och rätt långt från större städer</p><p></p><p>Zermatt, samma fördelar som ovan, dessutom väldigt stort system så folk sprids bra och därför sällan köer. (Alternativ är att flyga till Milano och bo i Cervinia, skidområdena hänger ihop.)</p><p></p><p>Jungfrau-regionen med Grindelwald eller Wengen, stort system med fantastiska vyer, roliga varierade pister och funkar OK även när det är mycket folk</p><p></p><p>St Moritz/Engadin allmänt, ska enligt uppgift ha riktigt fina pister och bra variation, tänker mig att även de har rätt få dagstursbesökare</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Kalle_Luzern, post: 1071505, member: 121331"] Eftersom påsken är så tidig i år och du prioriterar piståkning gäller väl följande tänker jag: -Snösäkert: Inget problem om du undviker ställen som ligger väldigt lågt eller har alla backar i söderläge. Tycker det är dags att begrava myten att den här vintern fortfarande är katastrof på snöfronten, sen helgen är snöläget över genomsnittet så här års i princip hela Schweiz, tom i södern, och åtminstone norra franska alperna verkar ju fått sin beskärda del också. -Lagom med folk: tidig påsk betyder att folk lokalt fortfarande kan tänka på skidåkning om det är fint väder, dvs orter som ligger på dagstursavstånd från större städer kan bli ganska välbesökta. Några orter i Schweiz som jag tänker kunde passa med transfer med tåg från ZRH (inte varit i alla själv dock): Saas-Fee som nämdes ovan, har fördelen att vara på hög höjd, norrvänt och rätt långt från större städer Zermatt, samma fördelar som ovan, dessutom väldigt stort system så folk sprids bra och därför sällan köer. (Alternativ är att flyga till Milano och bo i Cervinia, skidområdena hänger ihop.) Jungfrau-regionen med Grindelwald eller Wengen, stort system med fantastiska vyer, roliga varierade pister och funkar OK även när det är mycket folk St Moritz/Engadin allmänt, ska enligt uppgift ha riktigt fina pister och bra variation, tänker mig att även de har rätt få dagstursbesökare [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Tips alperna i påsk
Tillbaka
Topp