Tips bra vantar?

• Trådstartare Trådstartare RoFi
  • Start datum Start datum
R

RoFi

Guest
Tips bra vantar?
Tjo!

Jag har alltid haft problem med bra vantar. Antingen svettas man och fryser av det eller så fryser man bara och nu när man snart är igång med åkningen igen så vill jag ha ett par bra detta år! Har testat många olika men aldrig hittat de jag verkligen gillar, Så gärna tips på lätta och smidiga vantar som du vet funkar. Har kollat tester på vantar här och där men inget man kan lita på verkar det som, även kollat lite här på freeride men hitta ej riktigt vad jag sökte. men så skulle gärna vilja ha tips från folk som faktiskt vet att de funkar. Helst inte allt för dyra, men viktigast för mig e att de e bra, kostar de men e bra så är det värt det, om det ger en bra dag i backen!

Så det skulle väll va bra om de är vatten och vindtäta men släpper ut svett om det blir varmt.
De ska klara några minus, för jag bangar ej i första taget bara för att det e kallt.

Senast ändrad:
Tips bra vantar?
Army Leather Heli Ski och Army Leather GTX!! absolut de bästa handskarna som jag ägt. har haft dem från påsk slask med plus grader, till novembers 35minus. det går att byta ut innerfodret mot varmare/kallare och är det riktigt kallt ute så sätter man bara på sig ex deras Merino Wool Liner under, då fryser du inte!

de kanske inte är de billigaste handskarna du kan köpa men jag tycker iaf att de är de överlägset bästa!

Tips bra vantar?
Jag gillar mina Hestra "army Leather heli ski 3-finger". Det är tumvantar men har pekfingret löst så att man får lite bättre "rörlighet". Kan bli lite blöta på ovansidan då det är blött väder utomhus men har aldrig tyckt att dom läckt igenom så att man blir blöt om händerna. Tillsammans med en liner vante så klarade jag mig bra i 2 månader i USA för när det var kallt hade jag linern, när det bara var någon minus grad hade jag enbart handsken.

Handske ca 1000:-
Liner ca 250:-

Tips bra vantar?
Allt avgörs av hur frusen du är. Jag har ett par Hestra Seth Morrisson som är helt underbara (så länge det är plusgrader eller jag ska anstränga mig rejält). I allt kallare än det kör jag ett par Hestra-skaltumvantar med ullfrotte alt mammas hemmastickade ullfoder. I de sistnämnda kan jag inte frysa hur kallt det än är och jag har iof inte svettats heller, om jag inte stakar eller klättrar typ. Men detta beror som sagt helt på hur varm du själv är...

Tips bra vantar?
Kan inte mer än hålla med om att "Hestra Army Leather Heli ski glove" är helt fantastisk. På något magiskt sett är mina händer alltid i perfekt temperatur.

Tips bra vantar?
Var beredd på att lägga pengar på vantarna, de lär hålla flera år och då är det värt. Hellre det än att förbruka ett par/säsong.

Tips bra vantar?
Jag är beredd att lägga pengar på dem om de e bra, de senaste jag köpte rekommendera hon i butiken, men de va skit o kosta 700 spän. Så jag lägger gärna ut pengar bara jag vet att de faktiskt funkar. Men några tips har ju kommit in iaf så tack för dem!!!

Tips bra vantar?
Tackar! flera rekommendationer på "Hestra Army Leather Heli ski glovemen" Låter ju lovande isf! länken funka tyvärr ej!

Senast ändrad:
Tips bra vantar?
Pillard sa:
Allt avgörs av hur frusen du är. Jag har ett par Hestra Seth Morrisson som är helt underbara (så länge det är plusgrader eller jag ska anstränga mig rejält). I allt kallare än det kör jag ett par Hestra-skaltumvantar med ullfrotte alt mammas hemmastickade ullfoder. I de sistnämnda kan jag inte frysa hur kallt det än är och jag har iof inte svettats heller, om jag inte stakar eller klättrar typ. Men detta beror som sagt helt på hur varm du själv är...
+1 på den!

Att ge råd om hur varm en handske är, (vilket verkar vara det du söker) är ju sjukt svårt. Vi alla fryser olika mycket och svettas olika mycket. Det som är tillräckligt varmt för den ena är svinkallt för den andre...

Jag lider av exakt samma problem som du (tror jag). Har väldigt lätt att frysa om händerna pga gammal köldskada från lumpen. Men jag svettas också lätt då det blir lite varmare.

Skall man ge råd om en varm handske bör man ju först se till att man får råd av människor som har "samma problem". Kanske alla på tråden har men det framgår ju inte riktigt...

Om jag frågar mina skidpolare om råd för en varm och bra handske kommer jag säkert få 4 olika svar. Alla tycker handsken är varm och bra. Men är den tillräckligt varm för mig...

Även jag skall kika på de bra alternativen som dykt upp i tråden. Army Leather Heli Ski 3-Finger har jag hört skall vara riktigt bra. Ogillar dock 3-finger detaljen...

Tips bra vantar?
Skulle vilja slå ett slag får hestras kaj & sverre-handske.
Samma gamla goa slitstarka läder, men med löstagbart innerfoder i ull.
Ullen gör att den värmer även när den är blöt, samt att den aldrig luktar skit.
Dessutom torkar vanten väldigt fort om man tar ur innerhandsken, och har du slitit ut innerhandsken kan du ju bara köpa en ny för en ringa kostnad. Även lätt att tvätta innerhandsken - fresh!
Jag kompletterar mina med army leather heli ski, är det riktigt kallt har jag en supertunn merinoullvante på mig under.
Ett annat tips är att byta handskar vid lunch. Handskarna håller längre och fungerar bättre om de inte blir för blöta.

Tips bra vantar?
Även jag har "alltid" haft problem med kalla händer. Vilket är väldigt irriterande då jag är väldigt varm av mig i övrigt. Och ganska lätt för att svettas.
Inte så värst snyggt att gå runt med t-shirt/piké och ett par ordentliga handskar :P fått några konstiga blickar.

Och gick igenom ett par nya handskar / säsong under några år när jag var yngre, som låg kring 4-700kr. Men tyckte inte de fungerade så bra. Inte tillräckligt varma, blev blöta för lätt osv.
Sedan blev det ett par Army leather heli ski som passar mig perfekt, först tumvante. Fortsatt med finger och 3-finger varianten. Skönt att ha par att byta med vid lunch :)
Tycker nog bäst om 3-finger versionen.

Och visst, Hestra-hanskarna är lite dyrare. Men om jag jämför med mina tidigare handskar så blir det ändå dyrare köp, då de inte fungerade för mig, och endast användes en vinter i stort sett.

Tips bra vantar?
Henrik Leather Pro Model Mitt vs. Kaj & Sverre Pro Model 3-finger?

Spontant känns linmingen i Kaj och Sverres handske betydligt bättre. Ull plus uttagbart...

Kaj & Sverre LINING - Löstagbart foder med ullfrotté på handens insida och ullpile på ovansidan. Låter ju löjligt skönt!

Henkes - ISOLERING Thermolite. LINING Svart ruggad polyester. Kanske duger... ?!?

Henkes handske är ju bra mycket snyggare plus att det är en hel tumvante...

Runt tusenlappen är ju ett helt reko pris!

Hmmmm....

Tips bra vantar?
Empire är de absolut varmaste handskarna jag någonsin ägt. Och då har jag mer eller mindre gått igenom Hestras sortiment.(tack Jonas Magnusson)

Har kört i deras tumvante en gång på två vintrar. Inte behövt att köra med den då deras femfinger vante är så sjukt varm.

Men det är min åsikt och intryck av de.

Tips bra vantar?
ja har ett par jävligt nice svarta fingerlösa skinnhandskar. stilrena som faen.

dom är i förådet atm pallar inte gå in dit o kolla märket just nu, men imorrn lr nåt kan jag kolla :)

Tips bra vantar?
Okej okej! Satsar nog nu på "Hestra Army Leather Heli ski" Börjar dra ihop sig för mig att köpa ett par nu! och de har ju fått bäst respons. Äntligen säsong igen!

Tillbaka
Topp