TIPS för Bussåkning till Serre Chevalier med UCPA

Hankytank

Ny medlem
Behöver lite tips av folk som tidigare åkt buss ner till Serre Chevalier med UCPA.

BUSS.
Något man skall tänka på att ta med, mat ficklampa, liggunderlag, matställen mm

CENTRET
Något man bör ta med, kö system, paxning mm

SERRE CHEVALIER
Uteställen att rekommendera
Shopping
Utfärder

SKIDÅKNINGEN
Några bra offpistlöp?
La Grave?
Utrustning
Andra tips om skidsystemet mm'

Tack på förhand

Kände att den var avklarad. Nu har jag gjort mitt val. Nu vill jag ha tips om resan ner och vistelsen där nere.
Tror det är fler som blir intreseserad av en ny Tråd. Säkert flera förstagångare med sovbuss och UCPA.
Hoppas jag inte gör något som är mot kotymen här på Freeride?

Baelter: Har du några tips?

BUSS
Har tråkigt på jobbet så jag kan bidra med min expertis från en enda bussresa till alperna. Nu vet jag inte var du bor, men bussen stannar antagligen för lunch på något McDonalds på vägen ner från Stockholm. Käka på färjorna skulle jag undvika (en jävla trängsel och risig mat), så det är ett alternativ att köpa med en sallad eller liknande från någon mack vid lunchstoppet. Det brukar gå att köpa korv på bussen när ni har kommit ner till Tyskland.

Att sova på bussen är trångt (och dragit om man ligger vid fönstret) och tror att det blir svårt att få plats med ett liggunderlag. Det är bra att fundera igenom vad man ska sova i och ha det och toalettartiklar lättillgängligt i handbagaget.

Har för mig de är många timmar till Serre va, inte vart där på fem år.
Kudde är gott å ha på bussen (även om du kan ha örngott me jackan i)
Rekommenderar å ta me mat, enklare, billigare, slipper köa.

Sen är de bara å skeda killen jämte å njuta hela natten!

Centret e kanon, fräscht, offpisten varar länge när de väl dumpat.

Superduper. Skulle vara kul om man får ligga brevid någon annan än min tjej...typ en lång snarkandes örebroare eller nått.

Kul att höra att centret är fräscht. Vi åker ifrån Stockholm och tiden på bekräftelsen var ca 30 timmar menom man kollar Viamichelin.com så tar det ca 23 timmar ink paus. well well.

Tack för tipsen.

Gärna fler om ni har.

Henrik

Anledningen till tidsskillnaden är nog att viamichelin räknar med 110 km/h istället för den begränsning som gäller för bussar med sovsäten (är väl typ 80 km/h). Lion alpin t.ex. har ju skippat sovsätena vilket gör att man måste sitta upp och (försöka) sova under natten. Fördelen är förstås att man tillåts köra snabbare på auto bahn och därmed får extra skidtimmar. Har för mig att det är en relativt ny regel i Tyskland med speciella regler för riktiga sovbussar.

Ahaa. Det låter som en bra anledning. För mig spelar det dock ingen roll om det tar 2-3 timmar extra bara jag får ligga ner.
Har någon åkt med Skiactive till Kittelfjäll. Har åkt med dem några gånger och de bussarna är ju helt ok. Är det liknande system på dessa?

Förr så kunde man fälla sätena och göra om dem till liggsängar. Om inte jag missminner mig blev detta förbjudet förra året pga av olycksrisken.
Ta med mycket musik och film om du har möjlighet, och böcker
Stretcha lite då och då.
Drick inte överdrivet mycket öl. Jobbigt att springa på toa på bussen. Inte så trevligt för kompisarna på bussen när folk ligger och spyr.

Ha en underbar resa

Tillbaka
Topp