Vinterkräksjuka på UCPA i Serre Chevalier....

fredw

Aktiv medlem
Pågående räligt utbrott av vinterkräksjuka på UCPA i Serre Chevalier. Man bor tydligen ganska tätt så... Risken är väl att ett sådant utbrott i en större grupp fortplantar sig ett tag i både tid och rum. Kan vara bra att veta om någon är på väg dit.

Fy fan. Hur fick du reda på det?

Man får hoppas att patient 0 inte visste med sig att hen varit sjuk innan hen åkte. Då önskar jag denne bara regn och barmark.

Kollega som har sin dotter där just nu. Hon verkar ha klarat sig hyggligt. De flyttar runt och försöker separera sjuka från friska.
Man säger ju också att typ 20% verkar ha en naturlig immunitet mot vinterkräksjuka. Jag har t.ex. aldrig haft den, kanske beror på det.

Man får hoppas att patient 0 inte visste med sig att hen varit sjuk innan hen åkte. Då önskar jag denne bara regn och barmark.
Vinterkräksjuka är väl klassisk buffé-sjuka, så större risk att någon i köket är patient 0 än någon gäst. Brukar ju vara kort inkubationstid också, knappt man hinner till centret utan att vara sjuk om man tar sig från Sverige med smittan?

Kollega som har sin dotter där just nu. Hon verkar ha klarat sig hyggligt. De flyttar runt och försöker separera sjuka från friska.
Man säger ju också att typ 20% verkar ha en naturlig immunitet mot vinterkräksjuka. Jag har t.ex. aldrig haft den, kanske beror på det.

Minns jag fel eller kom inte vinterkräksjukan typ på 2010-talet (eller kanske rent av 2000-talet) lite från ingenstans? Minns inte att det var något man pratade om när man var yngre på 90-talet.
Och att det har minskat lite på senare år?

Eller är jag gammal, senil och förvirrad?

Minns jag fel eller kom inte vinterkräksjukan typ på 2010-talet (eller kanske rent av 2000-talet) lite från ingenstans? Minns inte att det var något man pratade om när man var yngre på 90-talet.
Och att det har minskat lite på senare år?

Eller är jag gammal, senil och förvirrad?
I så fall är det nog bara namnet som är nytt.

Den typen magsjuka fanns helt klart när jag var barn men man kallade den något annat.

Ny rapport från kollegans dotter - tydligen fint snödump i Serre idag för dem som är friska, hon är lycklig.

Tror att vinterkräksjuka alltid funnits som en del i magsjukegruppen men har uppmärksammats mer i moderna tider, med större andel barn på dagis, tillkomst av VAB, högre krav i arbetslivet, sociala medier etc etc

Tillbaka
Topp