Tips för mina första lagg och pjäxor!

Heimer_V

Ny medlem
Tja!

Har åkt skidor sen jag var 4 år, men bara sådär någon vecka per år. Ser mig själv som en medelgod-avancerad åkare. Har kört en hel del Off-pist också, framför allt en resa till Argentiére när vi körde med guide i en vecka.

I år är det dags för min första säsong, och därmed också dags att köpa mina första ordentliga skidor. Ska även införskaffa ett par nya pjäxor.

Är tacksam för lite tips! Jag skulle gärna vilja att det är en hyfsat all-mountain skida med twin tip. Känns som att alla skidor blir mer och mer specifierade på en viss del av berget (freeride,jibb eller pist). Men finns det något som funkar på fler ställen på ett bra sätt? Ska ju till Kanada, så lär bli rätt mycket off-pist.

Vad gäller pjäxor hade jag tänkt mig Salomon ShoGun, var och testade en hel del pjäxor och dom kändes kanon. Men tänker om 100 flex är för mycet kanske..

Tacksam för alla tips!

Cheers,
VH

Senast ändrad:
Mitt tips om du ska på din första säsong till kanada är att köpa tex ett par begagnade völkl Gotama eller k2 Seth i längd ca 5 cm längre än dig själv. Jag råder dig att köpa skidor i kanada då det är avsevärt billigare än i sverige. Kolla Gear Swap på www.tetongravity.com/forums

Om du efter ett tag in på säsongen känner att dina skidor inte räcker till, kan du komplettere efter behov, när du vet vad du själv behöver för att hjälpa just din åkning.

Eftersom du kommit billigt undan med skidorna ska du sen lägga en rejäl slant på att köpa ett par riktigt bra pjäxor hos en bootfitter. Detta gör du direkt från början så slipper du åka på dåliga pjäxor som du ändå får slänga efter en säsong eftersom dom både gjorde ont och satt dåligt. Du behöver inte fråga dig vilka pjäxor specifikt som är bra, detta vet bootfittern, se bara till att välja en med bra rykte. Försök att inte välja bort något pga pris... det kan bli ganska dyrt, men kommer vara otroligt värt det i långa loppet. Bootfittern bör ligga nära där du åker skidor så du kan göra justeringar kontinuerligt ända tills dess att du är helt nöjd.

tycker FF har helt rätt, skidor kommer du kunna hitta billigt på plats, satsa på ett par lagg med 100-110 mm i midja, några cm längre än du själv. traditionellt spann är kanske att föredra om du har för avsikt att använda dem lika mycket i pist som utanför. gotama som FF nämnde är ett bra val, men jag skulle vilja slå ett slag för nordica blower som är MIN favorit i det segmentet, dvs feta allroundskidor som funkar bra i pist.

och snåla vad du gör inte på pjäxorna, bra skor är A och O för en lyckad säsong!

vad gäller shogun och 100 flex tycker jag inte att det är en speciellt hård sko, men det beror ju på dig som åkare också. vad väger du? åker du med bra teknik och kraft kan ju 100-flex rentav vara mjukt... jag har haft 110-flex på mina salomonpjuck tidigare och tyckte de var rätt mjuka, och jag väger inte mer än 78.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp