Tips inför köp av splitboard sökes

Hej,
Jag funderar på att köpa en splitboard och har hittat det här paketet

Det jag inte riktigt förstår är om jag kommer behöva komplettera det här paketet med puckar?
Jag är en medelgod åkare, inte nybörjare men heller inte superavancerad.

Vad kan vara potentiella fördelar och nackdelar med just den här brädan mot för andra splitboards?

Vill ha lite inputs från vana splitboardanvändare innan eventuellt köp! 😊

Det kanske är självklart för dig men erfarenheten från några kompisar som köpt splitboards och inte är helt nöjda med vad de valde är att du ska tänka igenom ordentligt var du kommer tura någonstans. Mer rakt på sak: köp inte en alltför puderspecifik splitboard om du huvudsakligen kommer tura i svenska fjällen med väldigt blandat underlag.

Nitro Nomad är kanske halvallround, men har prioriterat lekfullhet och flyt. Jag har dock inte provåkt så jag dömer den utifrån shape, beskrivningar & tester

Personligen skulle jag inte välja en Nitro Nomad för de (korta) turer jag gör, jag skulle vilja ha lite camber + en styvare bräda med bättre kantgrepp för skare och is. Och jag skulle välja en direktionell bräda men det är mina egna preferenser. :)

Ja. Med dagens Euro-kurs kostar paketet 7500 spänn. Lägg till 1300kr och du får 8 topplyft med Kittelfjälls heliski. Garanterat fler höjdmeter än du någonsin får ihop på en split.

Tack för för input, jag är lite inne på att köpa en lite allround bräda för att känna mig för lite och sen kanske uppgradera i framtiden då jag förhoppningsvis har lite mer åsikter😊

Jag har union Explorer bindningar och är nöjd. Vill man göra extrema grejer kanske dom inte är helt rätt men för mig har dom funkat fint.

Behövs inga puckar utan allt sitter fastskruvat på brädan. Ganska smidig lösning. Kanske lite is och snö känslig, men man får borsta av dom ibland.

Enkla att använda å sköna att åka med. Brant och isigt så hjälper ett par stegjärn mycket. Men i alperna har jag aldrig behövt dom.

Brädor finns massor. Gillar man märket ä formen så kör på det.

För mig är åken ner viktigare än hajken upp, men alla är olika.
Har en karakorum, halvbra märke men kul att åka på.

Ja. Med dagens Euro-kurs kostar paketet 7500 spänn. Lägg till 1300kr och du får 8 topplyft med Kittelfjälls heliski. Garanterat fler höjdmeter än du någonsin får ihop på en split.
haha det var inte många gånger man skulle vara ute med den spliten 😂

I övrigt håller jag med föregående talare. Vi har sällan superbra före på toppturer i denna delen av världen. Jag kör själv en furberg i 161 som fungerar mycket fint i det mesta. Saknar dock en mer puderspecifik bräda för skogsåkningen i Offerdal.

Tycker faktiskt Furbergen lirar så pass bra att det är den enda bräda jag tar med när jag reser med flyg/tåg där vikten är begränsad.

Tillbaka
Topp