Tips/kritik på ny/befintlig utrustning.

Zargon

Ny medlem
Hejhej, jag har åkt snowboard varje vinter i snart 20 år.
Jag skulle väl kalla mig för en avancerad åkare, men har aldrig vart bra på utrustning, har ofta gått på råd från andra och tips från säljare (med ett begränsat sortiment).
Vilket även betyder att jag har dålig erfarenhet med olika saker, har aldrig haft möjlighet att testa mig fram, kanske åkt på 4 par skor, och 4 brädor genom åren.
Jag bor i karlstad, så det finns ingen riktigt bra butik för snowboard-saker

Förra året tröttnade jag på mina gamla grejer, fick ont i fötterna av skorna, brädan va fladdrig, och bindningarna började bli slitna.

Så jag gick till en brädshop i hemsedal och med deras hjälp köpte jag allt nytt, tyvärr va det sista dagen på säsongen och jag hann inte testa sakerna grundligt då.

Nu har jag åkt lite i år och jag skulle först och främst ha tips på nya skor, och lite omdöme om de andra sakerna han sålde på mig.

Beskrivningen jag gav till nissen i butiken är ganska kortfattat såhär:
Har åkt i 20 år, avancerad åkerare. Har kommit fram till att jag skiter i parken, och åker allt för sällan off-pist för att väga in det i köpet. Det jag vill ha är grymma saker att köra feta carving-svängar i pisten med(men fortfarande soft-boot).
Jag gillar hastighet (vilket alltid är relativt, men efter lite tester med smartphoneappar så går det väl i 70-90km/h i pisten).
182 cm lång
42 skostorlek
väger ~75kg
Åker kanske 2-3 veckor om året, inte mycket med andra ord, men när jag väl åker vill jag inte att någon utrustning håller mig tillbaka, betalar hellre för mycket än snålar, och ångrar mig när jag väl åker.

Det jag gick ut med va följande:
En imperium montana 2 ( http://www.imperiumshop.com/montana-ii-161.html )
Tycker den känns bra, men vad jag läst om den nu i efterhand är att det i första han en puder-bräda(?)

Ett par Rome SDS 390 BOSS 2013 ( http://www.blue-tomato.com/en-GR/product/Rome-390+Boss+2013-300832352-camo/ )
De känns i huvudsak bra, det jag stör mig på tror jag beror på skorna.

Ett par Nitro Reducer TLS ( http://thegoodride.com/boot-reviews/nitro-reducer-tls-review-and-buying-advice/ )
Dessa är mitt största problem, de kändes bra i butiken, men i efterhand känns de på tok för mjuka, de ger vika direkt i tåsväng, dessutom klämmer de lite här och var på min fötter/ben, måste byta dom, Tips/råd är välkomna.

Vad tycker ni om sakerna jag fick med mig?
Jag har lite svårt att utvärdera utöver skorna, eftersom de va ett ganska stort problem för mig.

Tips osv är alltid välkommet, vill någon köpa/byta skorna så är det bara att maila :)

Hallå du

Nu är ju det här med utrustning högst personligt men jag kan ju säga hur jag ser på det.

Som du beskriver dig tycker jag du ska ha en hyfsat styv och inte för bred bräda med full camber (spann) eftersom att det är carving egenskaperna du håller som högst. Jag menar att det är viktigt att inte ha en för bred bräda om man gillar att ligga hårt på kant, så smal bräda som fötterna tillåter utan toe eller heeldrag. Själv har jag 41.5 på bootsen och jag vill ha brädor som är smalare än 25 cm i midjan på den bräda jag har som passar den typ av åkning du vill köra har jag 24.7 cm i midjan.

Din bräda verkar va ganska nice, skulle inte kalla den för en puderbräda utan snarare friåkning vilket ofta är samma som man vill ha i pisten. Den verkar hyfsat styv och vad jag kan förstå har den fullt spann. 25.1 cm hitta jag att den skulle va i midjan så det funkar men jag skulle inte vilja gå bredare, ska dock säga att det blir svårare och svårare att hitta brädor som är runt 160 och under 25 i midjan.

Bindningarna ser jag inge problem i, det jag har kört från rome är ett par säsonger gamla rome 390 och dom funkade fint. Om dom inte klämmer eller sitter konstigt på just dina fötter hade jag inte bytt.

Vad det gäller boots så skulle jag säga att om du får ont och det inte känns rätt är det inte rätt. Nummer ett är att hitta ett par boots/märke som passar dina fötter. Det enda som jag kan säga att efter din beskrivning av din åkning hade jag satsat på nått riktigt styvt. Exempel på styva boots som olika märken är 32 prime (kör jag själv på), Nike lunar endor, salomon malamute eller ride insano. 32 prime är redigt breda och nike är smala dom andra vet jag inte riktigt men skulle chansa nån stan mitt emellan.

När det kommer till boots är det bara att prova! men se till att skaffa nått styvt.

Axel

Angående boots. Ytterligare ett alternativ är Driver X. Fördelen med dem är att de har plastinlägg i plösen så att man kan variera hur styva bootsen ska vara. Jag har ett par och är jättenöjd. Med inläggen blir de riktigt styva och jag kan (känns det som iaf) bomba i 100 blås. Utan inläggen är de fortfarande styva men inte mycket mer än styvare freestyle-boots, typ Burton Imperial.

Fördelen med Burton-grejer är ju också att man kan smyga in på Stadium och testa nån annan modell för att få en uppfattning om storlek och passform och sen beställa modellen man vill ha på nätet.

Spana in www.thegoodride.com för många bra tester. Köp en Jones Carbon flagship på någon rea på nätet så har du ett riktigt spett i backen som även funkar utanför pist. Och fin cred. Full camber är meningslöst då brädor med lite tip och tail rocker funkar lika bra på kant (se dagens freeride skidor, finns ingen utan lite rocker).
Burton Driver X är suveräna.
Jag vill rekommendera styva Flow bindningar. Bästa stödet.

Jag håller inte med axelB angående bredd på brädan. Vill du kunna carva utan att få toe och heeldrag så är 25cm i smalaste laget om du inte vill stå med vinklar över 30 grader. Själv kör jag på en bräda med 25.3 i bredd och har storlek 39, jag får ofta både toe och heeldrag när det blir lite brantare och kantvinkeln ökar på. Men det är klart att det är en smaksak.

Senast ändrad:
Om du har problem med skorna så kan jag rekomendera burtons rampant. Sjukt lätta och sköna.

Körde med ett annat par burton innan som var typ 10 år gamla, dom väger tammefan 3 ggr så mkt minst.

Ber om ursäkt att jag väcker en gammal tråd, men jag vill bara tacka för alla svar.
Jag har precis beställt ett par Driver X nu, hade svårt att hitta de i sverige, så det fick bli blue-tomato, håller tummarna att storleken stämmer :)

Får hoppas att detta löser problemen med mina nya prylar

Tillbaka
Topp