Tips när man landar i Munchen!

kozygin

Ny medlem
Efter lite velande så blir det Österrike, några flyger till Munchen och några åker bil/buss ner i sällskapet. Nu vill jag ha lite tips från rutinerade!

När vi landar i Munchen,

1, Är det smidigast att ta bil eller tåg?
2. Vilka orter når man med tåget utan att krångla med ytterligare anslutningar?
3. Hur funkar det med vinterdäck på hyrbilen? Hur får man med skidorna om man hyr bil?
4. Vi flyger med lufthansa, är det smidigt/billigt att ta med? Kan man trycka ner 2 par i ett skidfodral och slinka undan?
5. Tips på orter som är smidiga att åka bil till, även tåg men förstår att man blir mer begränsad?

Viktigaste frågan som också kan styra var vi åker, har ni tips på nåt ställe med halvpension där vi kan bo hela gänget som inte kostar skjortan men ändå är hyggligt?

Bör man flyga lördag-lördag med tanke på bokningar av boende?

Senast ändrad:
Hejsan,
Var "100 år" sedan jag åkte tåg till och från Alperna, men kan svara på det jag vet(tycker).

1. Bil är klart smidigast, du/ni kan ta er dit ni vill
3. Hyrbilarna i Tyskland har vinterdäck, men glöm inte att lösa vägskatten för Österrike (böter 120Eu) för att köra på motorvägar där. Hyr kombi/halvkombi så får du in skidorna.
4. På Lufthansa ingår skidorna i max bagagevikt, men du måste ha reserverat/bokat skidpaketet. Flera ggr har de varit klart trevliga...har fått med skidorna utan kostnad (trots att totalvikten varit mer än 23 kg) MEN som sagt boka skidorna.
5. Det är ju verkligen en öppen fråga...men på ca 2,5h är du i Innsbruck, som verkligen är en "knutpunkt" sedan har du ju mängder av ställen inom en timme ...Sölden, St:Anton, Ischgl o.s.v

Ha en trevlig resa!

Själv flyger jag till just Munchen på onsdag, för att köra ner till Cortina :-)

Med vänlig hälsning Thomas

Se till att du får något slags skriftligt bevis på att du bokat skidorna med Lufthansa!

Senast jag bokade skidpaket gjorde jag det per tel som vanligt. De förklarade vad det skulle kosta osv. När jag kom till flygplatsen sa de bara att jag inte bokat något. Det är en lång historia, men den slutade med att jag inte fick med skidorna. Extremt skeptisk till att flyga med Lufthansa igen. Om jag mot förmodan gör det ska jag se till att få något skriftligt, eller åtminstone ringa igen dagen efter och kolla med dem att de ser min bokning i systemet.

Tack för tipsen, är det dumt att flyga fredag-fredag med tanke på boende?
De flesta boenden byter lördag-lördag?
Eller funkar det att flyga söndag-söndag?

Kruxet är att de bästa biljetterna är fredag eller söndag.....:-(

När jag kollade Four Seasons så verkade det bli hiskeligt dyrt......men kanske gjorde nåt fel.

Tips på boende någon om ni har! :-)

/Jimmy

Senast ändrad:
Beträffande Four seasons, är man t ex fyra så är det nog bättre att hyra bil men är man 2 eller ska stanna längre än en vecka så kan det löna sig. De har ju även "first class" som är dyr.

Det stämmer att de flesta boenden bara kan bokas lör-lör. Gäller främst under högsäsong.
För billigare biljetter, överväg alternativa utresedagar dvs ut fre och hem sön.
Dessutom kan man då få upp till 8 skiddagar.

Vi brukar boka en övernattning fre-lör i närheten utav resorten.
Vid hemresan bokar man en natt lör-sön på ett flygplatshotell. De brukar vara förvånansvärt billigt speciellt på helgen.
Totalpriset för de billigare flygbiljetterna och extra övernattningarna brukar underskrida biljettpriserna vid resa lör-lör.
Det brukar gå att fixa så man får dumpa bagaget någonstans innan man får tillgång till lägenheten samt även förvara den någonstans efter att man lämnat lägenheten.

Jag har främst valt skidorter med bra kommunikation med tåg, från Zurich (Montafon och Grindelwald) eller Geneve (Nendaz och Chatel (taxi)). Lite bökigt med allt bagage på tåget, men samtidigt har vi aldrig haft behov av bil på plats.

Om inte tåg har fungerat så har vi bokat transfer via hotellet / turistbyrån som tipsat om en lokal taxifirma som brukar kunna erbjuda bättre priser än de transferbolag man hittar på nätet.

Kan tipsa om Montafon-dalen,ligger dock inte optimalt från Munchen. Relativt billig område, vi bodde i Schruns, och förra veckan, V9, var det knappast några köer förrutom första helgen då man får ganska stora tillströmning av helgbesökare.

Vi flög med Germanwings (Eurowings) och där ingår skidorna. Vi körde med 2 dubbelfodral och ett vanligt och varken i Stockholm eller Zurich var det någon som anmärkte på detta. På Germanwings bokar man skidorna redan i samband med huvudbokningen.

Precis tagit flyget till München med Lufthansa (Gratis skidfrakt och de bryr sig inte om vad du har i fodralet enligt min erfarenhet, jag hade exakt 21 kg och det gick bra. kom ihåg att boka in skidfrakten bara)

Är supersmidigt att ta tåg från München, Jag tog tåget till München Ost och sen bytte jag mot tåget som går till Innsbruck och då passerar du relativt många bra orter. Dock så kostar tåget ca 45 euro så om man är några stycken är ju bil helt klart att föredra.

Har suttit hela kvällen.....nu lutar det starkt åt att vi flyger till Salzburg (Munchen var fre-fre) och sedan vidare med tåg till Bad Gastein.

Ska man bo i Bad Gastein? Vi är lite sugna på Bad Hofgastein......tips på boende mm?
Gärna nåt bra ställe med halvpension där vi kan få plats alla (ca 10 st).

Bad Gastain har ju bra backar och det är väl därför man åker dit, hoppas jag. Orten är enligt mig rätt sliten och har passerat bäst före datum. After skin hann jag knappt testa men den måste ju vara bra. Har man bil hade jag nog valt Flachau som enligt mig är en vacker by samt smidigare om man ska köra till andra orter med ett Ski Amade-kort. Möjligen är det billigare men också lite sömnigare att bo i Wagrain, ytterligare ett steg vore Kleinarl.

Om du landar i Salzburg och om intresse finns så försök att hinna med Hangar 7 (Red Bull hangaren) samt Mcarthurglen Outlet, räcker med ett besök på Inter Sport, de hade bra utbud i januari i alla fall, sanslös rea på skaljackor på anda våningen, Norröna, Arcteryx, Haglöfs mm samt de inhemska märkena.

Och som skrivits, kom ihåg Vignette om du ska hyra bil

Edit: Besök Bellevue alm, inte byns bästa varm choklad mm men kul ställe. Man ska kunna åka rodel därifrån med. Ett måste om man är ett gång, ha med skidhjälmen bara. Jag har och en till har "behövt" dem vid olika tillfällen :)

Senast ändrad:
Tackar! För min egen del hade jag kunnat vara där i ett halvår och åkt runt överallt.....Men nu är vi ett större gäng med både entusiaster och folk som inte vill åka skidor varje dag. Tåget var en hit som många fastnade för men det är inte hugget i sten ännu.

Men det lutar åt BG eller B.Hofgastein, men kan bli att man tar bil och kör till nån annan ort, ska kolla på Flachau och även Saalbach.

På den här resan kommer vi inte åka runt med mer än med den skidbuss för det område vi väljer.

Men tips tas fortsatt tacksamt emot!!

Hej
Saalbach med kombo Fieberbrunn är inte tokigt (numera kabin i mellan)
Då kan pistgänget och puderrävarna vara i samma system och sammanstråla för lunch och samkväm.

Vi tog tåget direkt från München till Fieberbrunn.
Ca 2.45 dit och ca 3.20 tillbaka. Strax under 1000-lappen per person tor och ingen behövde köra:)

Senast ändrad:
Precis tagit flyget till München med Lufthansa (Gratis skidfrakt och de bryr sig inte om vad du har i fodralet enligt min erfarenhet, jag hade exakt 21 kg och det gick bra. kom ihåg att boka in skidfrakten bara
Nosskire, ingick pjäxbag i skidfrakten?
Var det 21kg med resväska och skidutrustning?

Hyrbil har vinterdäck. Ta full coverage, lönar sig.
Ställen ni når på vettig tid beror mest på var ni tänkt bo. Bosätter man sig lämpligt når man många områden inom en dryg timmes bilfärd per dag. Lech/Zurs, Ischgl, StAnton några nu att nämna.

Bo inte i centrum utan sök i närbelägna byar, då hittar ni vettigt pris. Är ni ute för att festa är det naturligtvis inte så optimalt.

Tillbaka
Topp