Tips o råd inför montering av Rottefella NTN

YNWA

Medlem
Ja efter 2 mindre lyckade monteringar från Sport Conrads sida så har jag beslutat att försöka mig på att montera ett par NTN bindningar på egen hand. Har läst en hel del på forumet ang. montering och tycker att jag har ganska bra koll på hur jag ska gå tillväga, MEN några små saker skulle jag vilja få klarhet i innan jag sätter borren i skidan.

Borrets diameter.....Som jag förstår det så kan man använda 2 olika diametrar på borret, 3,6mm eller 4,1mm beroende på materialet i skidan. Frågan är då, HUR vet man vilket borr man ska använda? Står det någonstans på skidan? Skidorna jag ska montera är ett par K2 SideStash eller CoomBack.

Vart på skidan är bästa rekomenderade monteringsplats....Det jag har kunnat lästa mig fram till så verkar Boot center eller möjligen 10mm bakom BC vara det mest rekomenderade för NTN, men gäller även det för en skida som har tiprocker eller ska man flytta fram/bak i detta fall?

Några andra viktiga och nyttiga tips innan jag kör igång med monteringen??

Kör bootcenter, precis som om det vore en alpinskida du skulle montera.
Det blir bäst, sen kan man ju flytta NTN fram och tillbaka lite vad jag förstår.

Vad gäller borren så står diametern och längden på borren på skidorna.

Vad var det som gick fel med dina sport-conrad monteringar??
Jag vill gärna höra lite hate-conrad historier! :)

Bootcenter är nog bäst för NTN. Du kan ju sedan flytta bindningen lite bakåt eller framåt. (3 lägen på NTN skenan)

Kolla bara så att bootcentermarkeringen sitter på samma ställe på bägge skidorna........ :)

OK bootcenter alltså och borrdiametern kommer att stå på skidorna....perfekt och tack för svaren.

@koppen89
Inga jättemissar, men båda gångerna var det inget lim i borrhålen och en gång så var inte skruvarna åtdrgna ordentligt dvs bindningen glappade. Ska väl tillagga att jag även fått bindningar monterade på bra sätt med lim och perfekt ditsatta, så det verkar vara lite si o så med kvaliten på jobbet från S-C sida...därför monterar jag själv denna gången, inget lotteri:)

OK har nu fått hem mina nya skidor, det blev ett par K2 SideStash. Har kollat överallt på skidan efter vilken borrdiameter som ska användas, men det står ingenstans....någon som vet vilket borr som ska användas till ett par K2 SideStash 09/10 eller vet vart jag kan få reda på det? Mycket tacksam för svar!!!

Senast ändrad:
Jag har letat lite men inte hittat.
Skicka iväg ett mail till K2, det är nog säkrast.

Senast ändrad:
vilka pjäxor kör du med?funderar på NTN och scarpa TX(3 spännen,lättare,går mest topptur) och mina nu gamla mantras(int råd me nyare lättare skidor)
hoppas ni har lika mycke snö som här i ume!

Tillbaka
Topp