Tips och råd ang. teleskopstavar

Kaskar

Aktiv medlem
Planen är att till vintern utöka maskinparken med ett par teleskopstavar.

Jag åker bräda och hajkar med snöskor. Känner att jag skulle bli en mycket bättre åkare genom att köpa ett par teleskopstavar ;)

Frågan är hur långa stavarna behöver vara. Mitt mål är att ha stavar som hopfällda är så korta som möjligt så de går ner i ryggan. De kortaste längderna jag sett hopfällt är 47-49cm. Dock är dessa stavar bara 120cm i maxläge och jag undrar om detta är tillräckligt långt.

Stavarna kommer ju bara användas i hajkning i uppförslut så då kanske det räcker? Någon som har erfarenhet av snöskohajkning med stavar som kan lufta sin åsikt?

Har ärligt talat ingen aning om vare sig hajka med snöskor, åka bräda, eller teleskopstavar.
Men, borde stavbärarens, i det här fallet din, längd påverka längden på lämplig stav?

120cm - då får du inte vara längre än... tjaaa.. sådär 1.60-1.70 skulle jag tro.

Jag är 185 lång och har 130cm om jag går på topptur. Blir lite jobbigt att gå med för korta stavar tycker jag.

Jag hade satsat på ett par som regleras med nån sorts snabbspännen. Stavar som ska skruvas runt för att regleras tar en j*vla tid att fixa... Jag är inte jätteinsatt i teleskopstavar för tillfället så jag har inga bra produkttips tyvärr.

Jag hade satsat på ett par längre, men din egna kroppslängd är ju det som avgör i slutändan. När man går på tur som kommer man ibland gå i branta partier, ibland flacka, ibland partier med mycket djupsnö, ibland mindre snö. Då är det väldigt trevligt att ha lite längd så man verkligen kan dra nytta av stavgången. En tumregel att hålla sig till när man ska ställa in längden innan stigningen är att stavarna bör nå armhålorna när du håller dem lodrätt utmed kroppen.
Noljas har helt rätt när han rekommenderar snabbspännen, det är helt enkelt bättre.
Dessutom rekommenderar jag att du tittar på trugorna, det absolut bästa är en stor mjuk truga av läder- eller nylonband, de vinklar sig efter lutningen och ger optimalt med area emot kraftriktningen. Många modeller har även ett "förlängt" handtag, som går ned på den översta sektionen av staven, ytterligare en smart detalj då det underlättar om man snabbt vill byta till en kortare längd för en liten bit. Undersök även vilket material du vill ha, aluminium är klart billigast, men om du skulle råka böja till en sektion kan det vara omöjligt att fälla ihop staven igen, kolfiber är bättre på det sättet, men går istället helt av och du måste köpa nya.
Men, en stav är ju bara en stav :-)

Ja jag är ju resliga 186cm lång så det behövs nog lite utökade längder.

Flick-lock kändes plötsligt som enda alternativet att gå på. Däremot verkar det som att "lösa" trugor inte är praxis bland alternativen i svenska webshoppar.

Som vanligt med utrustning så gäller det alltså att hitta den bästa kompromissen eftersom det aldrig finns precis exakt det man vill ha :)

Tillbaka
Topp