Tips om en bra all mountain

Martok

Ny medlem
jag är 21 år och har åkt skidor sen jag var bara några år, har just ett par salomon crossmax w12 170 cm , är 191 lång och väger 92, och till dom så använder jag salomon impact 8, tycker de fungerar ganska bra med pjäxan är lite väl mjuk. Är till och ska köpa ett par all mountian skidor, men har ingen aning vilka jag ska köpa, så vore djupt tacksam om man kunnde få lite tips, gärna twintips.

Salomon Lord 185 cm: Bra insvängd skidan med twintip. Väldigt lättkörd från kant till kant. Har en lite bredare topp med lite rocker så den flyter också bra utanför, Dynastar Mythic 184 cm: Lite hårdare och bredare än lorden. 60% backe 40% offpist. Eller varför inte Kästle MX88 som är bred nog att funka utanför men sitter sjukt bra i pisten. Dock är kästle skidan ganska dyr. Völkl Gotama kan också vara ett gott alternativ. Men Salomon Lord skulle jag nog rekommendera. Lycka till!

Okej, har inte så mkt erfarenhet av all mountian skidor, hur bra tar dessa skidor på is? och skidorna som har en midja på över 100 mm, hur bra funkar dom på i pisten, har kollat in Dynastar Legend Pro Rider, och den verkar ganska lovande.

Jag skulle nog skippa twintip om det inte är så att du fokuserar på funpark och off-pist till större delen? En Carving skida uppträder bra mycket stabilare i pisten och klarar sig riktigt bra offpist numera, enligt min bedömning får jag väll tillägga (194cm, 103kg). Volkl Unlimeted serie är riktigt hyffsad tycker jag. Med din vikt skulle jag gå på AC30 eller AC50. Vill du styla i backen kan du ju alltid välja Grizzly men då börjar det kosta flis...
Pjäxan är mer svårbedömd, där är det bara att testa sig fram då det sitter så himla olika på olika människor... Lycka till, J

Nordicas Hot Rod serie är riktigt bra all mountain skidor. Har riktigt bra isgrepp. Bara o tuta o köra hårt o fort i pisten. Funkar fint utanför. Väger dock lite så dom behöver starka ben o god teknik. Men riktigt bra allround. Ett annat gott alternativ är Scott Mission betydligt mjukare skida, men bra grepp och bra flyt överallt. Den håller fint för mig i 178cm längd o ja ligger på stadiga 190cm 90kg+ Även Heads Monster serie (78/82/88) är grymma för allround. Och som du nämnde Dynastars Legend serie är fin fina. Men Pro Legend är väl lite stora för o åka pist, om pisterna inte är långa o breda ;) 8000/mythic räcker gott!!

Men som alltid smaken är som baken... klöven!

Okej :D blir nog köpa förra årets model av nordica hot rod jet fuel eller völkl ac30, är marker bindningarna så dålig som folk påstår?

Martok sa:
Okej :D blir nog köpa förra årets model av nordica hot rod jet fuel eller völkl ac30, är marker bindningarna så dålig som folk påstår?
De billigare modellerna är väl knappast ngt att jubla över. De markerbindningar som är lite mer påkostade är riktigt bra.

Tillbaka
Topp