Tips om Zakopane?

uttryck

Ny medlem
Tips om Zakopane?
Tänkte testa en helg i polska Zakopane i slutet av januari. Har letat o läst det jag kunnat hitta både här på Freeride o andra sidor. Verkar inte vara världsklass på skidåkningen men har vi tur så kan det kanske vara riktigt hyfsat på Kasprowy Weirch (KW). Flyg fr Luleå o hotell i Zakopane kostar dessutom bet mindre än motsv t ex Åre.

Så ni som varit där ge mig ALLA era tips! Går det att förköpa liftbiljett till kabinbanan KW så man slipper köa o var gör man i så fall det? Verkar inte gå att köra bil o parkera vid KW så måste man ta taxi el hästdroska? Är det böter på offpiståkn på KW då det är nationalpark? Verkar ju vara många som åker det ändå? Måste man knata/klättra el finns det nära på sidan om?

Vi är medelgoda åkare o hyffsat resvana men kan inte ett ord Polska. Kan bli lite intressant o spännande.

Tips om Zakopane?
Var i Zakopane för några år sedan och kan starkt rekomendera de!

Som du säger så är det lite lurigt med liftkort. Vi försökte inte köpa flerdagarskort, men som jag minns det går det bara köpa enkel upp till topp. Sen väl där kunde man åka med en annan lift om man ville snurra lite. Dock på ett begränsat område, men med en liten "freeride zon".

Det går bussar från byn ganska frekvent som jag tror var gratis, men hur som hellst det bästa sättet att ta sig upp.
Var ganska mycket kö på helgen, men om du är där i god tid så tror jag det är lugnt.

Det finns riktigt bra skidåkning som är ganska orörd om du bara orkar gå 10-20 min. Går du lägre så behöver du inte oroa dig för att det ska vara uppåkt.
Vi åkte nästan bara offpist när vi var där, hade kanske bara tur som inte stötte på någon parkranger. Men tycker det är värt att chansa, hittade riktigt fina åk.

Annars kan jag rekomendera Jasna i Slovakien. Ett större område med mer lättillgänglig åkning, både pist och offpist till ungefär samma pris.

Lycka till!

Tips om Zakopane?
Se upp för Jasna, rena lotteriet, kan floppa helt om du har liiite otur (se fliken Skidorter ovan).

Szklarska Poreba i Polen (norrsidan av Karkonosze, drygt 30 mil fr Berlin) uppger att deras nya 6-stol har högst fallhöjd i landet (fast pistkartan är blå och röd... ) Kan stämma, eftersom Rokytnice (tjeckiska sidan) har ca som Trysil.

Tips om Zakopane?

@perhv
Är det lätt att hitta de ställena då? På KW menar jag. Ingen jätteavancerad åkare vill inte ha superbran smalt o trixigt helst. Men verkar finnas lite ängar typ.

Tips om Zakopane?
Uppe på KW finns det mycket stora ytor att röra sig på. Det är hyffsat brant men öppet så inget att oroa sig för. Skogen kommer inte förrän längre ner och den är ganska tight, men finns bra åkning där oxå.

Tips om Zakopane?
Ja ser det ut så här så duger det perfekt åt mig.
Verkar inte vara så långt ifrån nån lift heller då jag tyckte jag skymta liftstolparna i början.

Tips om Zakopane?
Nej, på expresstolen i Szklarska tar de ca 190 SEK/hel dag.
Du kollade nog bara på sommarpriserna. Vinterpriser ser du om du scrollar längre ner till Cennik Zimowy, och weekendpriser ännu längre ner, Cennik Skipassów (ser ut att gälla 2011/2012, men föhoppningsvis inte mycket dyrare i vinter).

Tips om Zakopane?
Väcker liv i denna tråden igen. Senaste i inlägget för 5 år sedan och det kanske finns ngt intressant att lägga till. Följt freeride.se många år men aldrig blivit medlem och skrivit i forume, förens nu.

Vi är ett gäng på 6pers som åker ner i slutet mars (tors21mars-sönd24mars) för lite skön åkning där några av oss är goda skidåkare medans ett par är dugliga :)
Vad kan man säga om skidåkningen slutet av mars? Någon som varit där då? Är det ngn idé att åka någon annanstans än Kasprowy Weirch? Vi bor inne i Zakopane på Snow & Fun.
Är det taxi som gäller mellan backen-Zako?
Mkt tips finns ju redan i tråden även om de är 5-6 år gamla men skriv gärna om ni har något att dela.
Tack på förhand.

//Macky

Tillbaka
Topp