Jag skulle vilja säga att en skidåkare i din kategori och med dina önskemål inte direkt står inför något svårt val. Du kan helt enkelt välja i princip vad som helst ur de stora sportkedjornas sortiment och ändå bli nöjd. Du kan låta ekonomin och/eller grafisk design styra ditt val. Vad du än köper kommer dina nya skidor slå dina gamla med hästlängder, med visst undantag för de allra billigaste paketalternativen kanske. För din del räcker det med runt 155cm i längd om du väljer någon allroundskida. Om du har tänkt dig att åka en del offpist också bör du gå upp lite i längd till runt 165 eller 170.
Om du redan har bestämt dig för ett par Fischer kan det ju vara läge att spana in deras Vision-linje. Det är skidor speciellt konstruerade för tjejer och det verkar iaf inte enbart vara dekaltrimmade varianter av andra skidor i sortimentet. Lite beroende på hur mycket pengar du är beredd att lägga är Vision 50, 40, 30 eller 20 säkra val. Jag har inte koll på vad de kostar, men det skiljer sig säkerligen en hel del i pris mellan toppmodellen och 20-varianten. Den sistnämnda duger säkert alldeles utmärkt och ofta uppfattar en mindre erfaren åkare en enklare skida som snällare och mer lättåkt pga eller tack vare den uteblivna sparkaktiga responsen i slutet av svängen.
Med lite flyt kan du säkert hitta några fjolårsskidor på utförsäljning fortfarande. Modeller som tex VC200 eller VC400 är och har alltid varit populära bland tejer. Speciellt 400:an har bra prestanda kombinerat med en lätt vikt, vilket ofta uppskattas bland damerna. Jag vet inte riktigt vilken skida som motsvarar den i årets sortiment, men som sagt... Välj vad som helst i längden 155cm ur allroundhyllan för runt 3-4000kr hos en stor sportaffär och du kan inte hamna fel (styr bara undan från juniormodellerna såklart).
Lycka till med skidköpet.
/MnO