Tips på all mountain skidor till en pist/parkråtta

silvertejpen

Ny medlem
Hej, är ute efter par nya skidor p.g.a. att jag tröttnat på parken och vill kunna köra över hela berget, pist och offpist, slagit, isigt och slask.
Har kollat lite på Armada TST och några från Line. Dock ej prövat dessa ännu.

Info om mig:
178 cm.
75 kg.

Vilka kan ni rekommendera att jag ska ta en titt på?

Åker till tignes om en vecka så det börjar bli lite brådis.

Lite svårt iom att vi inte vet din nivå och vad du gillar (hårt-mjukt, symmetriskt-direktionellt, etc).

Men Tst var trevlig när jag testade den. Hos Line borde du kolla på t ex Influence 105/115 alternativt SFB beroende på vad du gillar. Annars är Blizzards Gunsmoke (mer jibbig) och Cochise (ingen twintip och hårdare) riktigt trevliga.

Och som alltid, Moment Bibby Pro är underbar.

I pist så blir det stora svängar med mycket fart i samt det spelar ingen roll hur brant det är eller om det är slagit, ungefär samma sak gäller offpist.
Jag gillar hårdare skidor än mjuka.

Är intresserad av Line SFB.

Hyrde Armada JJ förra året i Val Thorens offpist men tyckte inte att den var något för mig i vanliga pisten.

Senast ändrad:
Line Influence 105
en skida för allt
köp över din längd, du kommer att bli nöjd!
kvicka, biter på hårt o hyffsat flyt..................
HAR DOM!

SFB är en mer jibbig och mjuk skida. Så jag skulle nog säga tst eller influence 105/115 isf. Eller cochise om du inte vill ha någon twintip alls.

Reklam för egen köp & sälj annons borttagen.

Senast redigerad av en moderator:
MagLar: Inga av dina dyra skidor intresserar mig så tyvärr...

Någon som vet om man kan hyra/prova Line SFB, Influence 105 eller Armada TST i Tignes/Val disere? Dom är mest intressanta för mig :)

Läste/Kollade in lite reviews om SFB och den verkade helt ok i pisten enligt många.

Senast ändrad:
SFB är jättefin i pisten enligt alla jag vet som testat den. Men den blir kanske lite för mjuk när det blir stökigt och uppåkt.

Åkte både TST och SFB (mina två polare har köpt) under två veckor i Tignes nyligen så fick riktigt bra jämförelse.
Med tanke på att du skriver att du vill åka stort och snabbt så skulle jag definitivt säga TST av de två. SFB är mycket mer lekfull och svängig och TST mer stabil.
Personligen gillade jag SFB bättre men jag är nog mer lagd åt kortsväng och lek.
Jag upplevde inte SFB som fladdrig trots mina 95 kg kan tilläggas.

Knuta sa:
Åkte både TST och SFB (mina två polare har köpt) under två veckor i Tignes nyligen så fick riktigt bra jämförelse.
Med tanke på att du skriver att du vill åka stort och snabbt så skulle jag definitivt säga TST av de två. SFB är mycket mer lekfull och svängig och TST mer stabil.
Personligen gillade jag SFB bättre men jag är nog mer lagd åt kortsväng och lek.
Jag upplevde inte SFB som fladdrig trots mina 95 kg kan tilläggas.
Tack för svaret Knuta :) Vet du om det finns någon som hyr ut dom skidorna i Tignes?

Jag har ungefär samma längd som dig men är tio kilo lättare. Har funderat på atomic access till mig själv men jag vet inte. Kanske kan vara något?

Eftersom vi alla hade skidor kollade jag inte jättemycket på vad som fanns att hyra.
Såg mycket från Zag i nån uthyrares fönster.
Sen är det väl mycket från Rossignol. Tror även jag såg ett par Salomon rocker2 115 i nått fönster, kanske kan va nått som passar bra på din beskrivning..?

armada jj är riktigt nice. finns en del 2011or ute billigt här och där! rekommenderar dem starkt!

Kan rekommendera Armada ARV 175 cm med salomon sth 16 bindningar på. Funkar super till allt! Park, pist, offpist, puder. Just för att dom är mjuka och lite bredare än vanlig twintips (95 mm i midjan). Och snygga är dom! ;)

Själv kör jag på 185:orna, men jag är 184 cm :)

Lycka till!

Jag kan bara instämma med nån tidigare som rekommenderade Line Influence 105. Jag är 181 cm, väger 76 kg och köpte dem förra året (186 cm) och är hur nöjd som helst. Riktigt roliga skidor som funkar i princip överallt om man inte har ett extremt jibbehov.

Tillbaka
Topp