Tips på All mountain-skidor

JohanNilssoon

Ny medlem
Tjabba. Har lite problem med att hitta ett par nya skidor inför säsongen och skulle vilja ha lite tips.

Är 175 cm lång och söker en skida med rocker, 95-105 midja och helst inte längre skida än mig själv.

Dom jag hittat än så länge är:

K2 Shreditor 102 - Lite orolig över att den bara finns i 169 eller 179. Typ antingen för kort eller för lång?

4FRONT DEVASTATOR - Nice skida men kanske lite för bred i midjan

Är en rätt medel skidåkare och åker helst skogsåkning men när det är dåligt i skogen glider jag några åk i parken istället.

Hjälp mig lite plz

Senast ändrad:
Line blend, 100 midja och rocker. 178 så en centimeter kortare än k2 i alla fall. Är väl mer en parkskida men enligt produktionsvideon ska det inte vara några problem att ta den ut i djupare snö (såklart, de vill ju sälja skidor) men det borde kunna vara ett alternativ.

Line Sir francis bacon, 108 midja, 178 längd. Tror inte jag kan hitta en enda dålig recension om dessa skidor. Alla verkar vara väldigt nöjda. Kanske lite mycket puderinriktad? Ska i alla fall vara snabb kant till kant och ha vad Line kallar "more effective edge".

Armada ARVti, ARV har funnits med som allmountainskida sedan Armada startades, nu har den fått rocker i nos. 178 även där. Kanske kan Henrik Harlauts Al dente vara något också då den bygger på ARV som jag förstått det, fast med mer inriktning på park.

4frnt Cody, 179.

Nordica Soul rider 177, 97 i midja.

Nu är kanske inte någon av dessa riktiga allmountain lagg men kan vara intressant att kika på! tycker du ska överväga en lite längre skida ändå. Rockern gör att skidan upplevs kortare. Det saknas lite om vad det egentligen du vill ha för skida så därför tog jag upp de mer park och offpist inriktade skidorna ändå eftersom det ända vi har att gå på är skogsåkning och sen park. Är pist viktigt för dig? Vad väger du?

Jag har inte åkt på någon utav dessa men det kan vara lite att kika på i alla fall.

Bra förslag på skidor, det är sådana modeller jag letar efter.

Pist är faktiskt inte så viktigt så det kanske mer är en puder/park skida jag letar efter.

Väger 72 Kg. Tror du att en lite längre skida än 175 passar sig bra för mig även fast jag inte är en avancerad åkare? (med tanke på att jag mest vill köra puder och park?)

Tack för svar

Borde kunna dyka upp någon mer kunnig än mig på det där med längder. MnO har ju varit in och kikat så bara att hoppas att han nappar ;). Jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa korta parkskidor för det blir så fruktansvärt tråkigt, man tror att man får en mycket lekfullare skida om man tar den kortare men det slutar bara med att man har en ostabil skida som blir tråkig. För park skulle jag säga att du i alla fall ska ha lika lång skida som dig själv, jag har aldrig haft en parkskida med rocker men vet att rocker i alla fall gör att skidan upplevs som kortare så en längre modell kanske funkar ändå. Sen om du ska åka offpist brukar väl någon centimeter extra vara att föredra. Handlar väl ganska mycket om vikt och aldrig satt mig in i det då jag är både lång och fet så det är enkla val för mig.

Edit: Ber om ursäkt för stavfel och konstiga meningsbyggnader. Känner mig virrig och trött så la inte ner allt för mycket tid. Hoppas jag gör mig förstådd i alla fall.

Senast ändrad:
K2 Kung Fujas är mitt tips!
Har ett par från 10/11 som jag stortrivs med! Otroligt lekfull skida som funkar överallt, utom på isig pist eventuellt.
Årets Kung Fujas har 103mm i midja med tip/top rocker som tidigare modeller.
Har tyvärr inte så mycket annat att jämnföra med, med jag ångrar inte en sekund att jag köpte mina för 3 år sen!

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2013/k2/kung-fujas.html

AugustAhlnas sa:
Borde kunna dyka upp någon mer kunnig än mig på det där med längder. MnO har ju varit in och kikat så bara att hoppas att han nappar ;). Jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa korta parkskidor för det blir så fruktansvärt tråkigt, man tror att man får en mycket lekfullare skida om man tar den kortare men det slutar bara med att man har en ostabil skida som blir tråkig. För park skulle jag säga att du i alla fall ska ha lika lång skida som dig själv, jag har aldrig haft en parkskida med rocker men vet att rocker i alla fall gör att skidan upplevs som kortare så en längre modell kanske funkar ändå. Sen om du ska åka offpist brukar väl någon centimeter extra vara att föredra. Handlar väl ganska mycket om vikt och aldrig satt mig in i det då jag är både lång och fet så det är enkla val för mig.

Edit: Ber om ursäkt för stavfel och konstiga meningsbyggnader. Känner mig virrig och trött så la inte ner allt för mycket tid. Hoppas jag gör mig förstådd i alla fall.
Okej! Tacksam för informationen. Känner mig virrig och trött ute i skidköparträsket också, men fått lite mer kött på benen nu i alla fall.

Bumpar för att få in folk som kan något om längdval.

För att få in något vettigt i inlägget så kan jag väl tillägga att Kung Fujas som Blom_90 rekommenderar inte finns kvar i sortimentet till 13/14. Shreditor 102 som du redan har kollat på verkar vara samma skida. Samma mått på den i alla fall, sen vet jag inte om det är något annat som är ändrat.

JohanNilssoon sa:
Bra förslag på skidor, det är sådana modeller jag letar efter.

Pist är faktiskt inte så viktigt så det kanske mer är en puder/park skida jag letar efter.

Väger 72 Kg. Tror du att en lite längre skida än 175 passar sig bra för mig även fast jag inte är en avancerad åkare? (med tanke på att jag mest vill köra puder och park?)

Tack för svar
Gå på det som är närmast din längd (nedåt om tycker att det känns läskigt med långa skidor, uppåt annars), tänk på att skidor i regel är något kortare än vad som anges. K2 är däremot längre än vad som anges.

Tillbaka
Topp