Tips på billiga värmesulor

• Trådstartare Trådstartare MnO
  • Start datum Start datum

MnO

Aktiv medlem
För den som fryser lätt om fötterna och inte har råd med ett par Hotronic eller Thermic för dryga tusenlappen finns ett alternativ i Calescos värmesulor. Jag köpte just ett par för 299kr inkl frakt från www.rejmo.se. En snabb test visar att dom fungerar mycket bra. Det tar ungefär fem sekunder innan dom blir tydligt varma. Värmeelementet består av en relativt mjuk och tunn skumgummi/metallfilmbit som kan anpassas efter dina egna sulor. Den verkar vara klart mer lättplacerad än Hotronics hårda customplatta.

Sulor1_580x435.jpg

Sulor2_580x435.jpg

Senast ändrad:
Om du tittar på bilderna så ser du väl? Finns ingen värmesak som ska sitta under sulan om du eftermonterar den så..

//H

Det står på paketet att man ska ha den så nära foten som möjligt. Det säger ju sig självt att det blir bäst effekt då, men det går ju såklart att sätta den under också. Jag hade tänkt sätta den ovanpå sulan och sen borra ett hål i hålfoten för att leda ut sladden. Optimalt för ett par Conformable-sulor som på bilden är nog annars att "delaminera" sulan genom att lyfta det röda lagret och sedan sätta in värmen där under.

Jag har inte monterat plattan på bilden, utan den ligger bara löst på sulan för att visa storleken. Värmeplattan är som sagt ganska tunn och mjuk och har också dubbelhäftande tejp under sig, så den kommer att sitta fast rejält. Eventuellt får man fräsa ur lite i sulan kring sladdfästet, men plattan är annars tillräckligt tunn för att ligga ovanpå sulan utan att skapa något direkt obehag. Jag blir faktiskt lite imponerad av konstruktionen med tanke på att dom kostade typ 240kr om man räknar bort fraktkostnaden.

Senast ändrad:
*host* SMYGREKLAM *host*
hur mycket får du, eller är du tillome säljare? :D

Men dom verkar helt ok annars.

CoCoo sa:
*host* SMYGREKLAM *host*

Jag förstår precis vad du menar, men jag har ingen som helst koppling till företaget. Däremot har jag problem med kalla fötter i mina senaste supertighta Strolzinnerskor och har letat efter en bra lösning. Orginal Hotronic funkar inte bra, eftersom det är svårt att integrera den värmen i ett par formgjutna sulor. Jag hittade infon på ett mtb-forum och skickade efter ett par på chans.

MnO sa:
CoCoo sa:
*host* SMYGREKLAM *host*

Jag förstår precis vad du menar, men jag har ingen som helst koppling till företaget. Däremot har jag problem med kalla fötter i mina senaste supertighta Strolzinnerskor och har letat efter en bra lösning. Orginal Hotronic funkar inte bra, eftersom det är svårt att integrera den värmen i ett par formgjutna sulor. Jag hittade infon på ett mtb-forum och skickade efter ett par på chans.
Ok hehe, du verkar helt uppåt väggarna nöjd över denna superpryl som för endast 299 riksdaler kommer i din ägo ;D

Jag hittade just ett problem med produkten. Det går inte att lossa sladden vid batteripacket. Det innebär att en modifiering är absolut nödvändig om man ska leda ut sladden ur innerskon på det sätt som man brukar göra med Hotronic/Thermic. Två phonokontakter och lite lödning löser väl saken...

MnO: Är inte allas så svårt att integrera värmen i ett par formgjutna sulor. Har haft det i flera år. Beror bara på hur du gör det.

Och om det hade varit smygreklam så hade jag låst tråden för länge sedan.

//H

Hasse sa:
MnO: Är inte allas så svårt att integrera värmen i ett par formgjutna sulor. Har haft det i flera år. Beror bara på hur du gör det.

Och om det hade varit smygreklam så hade jag låst tråden för länge sedan.

//H
Så du menar att min teori som inte bygger på någon som helst fakta utan helt och hållet egna funderingar inte kan stämma? tråkigt "/

Hasse> Jag har sedan tidigare en uppsättning Conformable med värmeelement, men jag fick för att få det att passa bra platta ut formen i sulan de sista fem centimetrarna eller nåt sånt. De Thermicelement jag använder är ungefär 4cm i diameter och stenhårda och de är inte speciellt enkla att sätta dit på en sula.

Det var rätt så mycket meck innan jag blev nöjd med passformen och slapp skavande kanter och liknande. Då har jag iofs gått den hårda vägen och modifierat en befintlig värmesula genom att skära ut elementen för hand. Den färdiga customvarianten är kanske annorlunda och framförallt kommer den väl med en självhäftande duk som man lägger över hela sulan. Det gör ju saken betydligt enklare, men samtidigt kostar en sådan lösning runt 1300kr i butik i Sverige. Mina Thermicsulor kostade väl totalt 300 spänn ungefär i en realåda och efter det har jag kompletterat med bättre battericeller i form av 2400mAh AA.

Ja det är ju den jag tänker på MnO. Den är ju inte så svår att fixa ;) Sen så är den iofs grymt dyr. Lönar sig förmodligen med din variant tror jag.

CoCoo: Ja det menar jag. I och med att jag känner MnO så vet jag mycket väl att han vet forums regler och inte skulle bruta mot dom. Tråkigt om jag förstörde din illusion om detta då ;)

//H

Edit: Dags att sova. Skidtest imorgon. Plus att jag skall få åka på arbetstid oxå. Inte helt fel det inte ;)

Senast ändrad:
om en timme beger jg mig till dundret. lovad temp -14. lär ju beställa då¨jag med säkerthet lär frysa fossingarna av mig. finns förresten inga såna till handskar? :P

Senast ändrad:
lill_rudil sa:
Funkar sulorna i ett par tighta pjäxor?
Värmeelementet bygger naturligtvis lite i höjd, men inte speciellt mycket faktiskt. Själva värmedelen är ca 1,5 mm tjock. På ett par platta orginalsulor blir det inga problem, men om du har ett par riktigt tighta pjuck med Conformablesulor är det inte helt självklart att få till. Det gäller iofs oavsett typ av värmesystem, enligt resonemang med Hasse ovan.

Det är även lite knöligt just där sladden är fastlödd. Det krävs lite meck med orginalsulorna för att det ska bli helt bra tror jag (även om jag inte har monterat mina än). Främst behöver man göra ett hål runt sladdfästet för att det inte ska bli en tryckpunkt och för att man ska kunna leda ut sladden under sulan. Det kan nog även vara bra med någon form av nedfasning i bakkanten för att inte foten ska fastna på den när man tar på pjucken.

Det är naturligvis fortfarande bättre att köpa ett par Thermic deluxe, men då pratar vi å andra sidan helt andra pengar. Tanken med att tipset var mest att visa att det finns ett billigt alternativ som i alla fall jag inte kände till tidigare.

Jag fick hem mina element dagen efter att jag hade beställt. Riktigt snabbt alltså. Och inga extra avgifter heller. Bara att pynta 299 i postkassan.

Nu har jag monterat värmeelementen i mina Conformablesulor genom att lyfta på det röda toppskiktet och därefter applicera det självhäftande elementet direkt på formplasten. Efter återslutning och anpassning av sladdgenomdragningen ser sulorna ut så här. Man kan se elementet som en lätt metallskimrande yta under den röda plasten. Sulan blir totalt ca 1,5mm tjockare där värmen sitter. I övrigt påverkar inte värmemodulen formen på den gjutna sulan alls.

Jag har också modifierat batteripacket till att bli avkopplingsbart genom att löda dit en phonokoppling på sladden. Nu kan man koppla loss batteripacket och förvara det i fickan varma dagar.

Se bilder:

Moddade2_580x435.jpg

Värmeelement syns som metall i hålen

Moddade1_580x435.jpg

Ingen påverkan av formen på sulan

Moddade3_580x435.jpg

Skarv med phonokontakt

/MnO

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp