tips på bra skidor till gubbe på 43 år?

daLah

Medlem
hej, skulle vilja har några tips på bra skidor till farsan. han är en erfarenskidåkare som åkt hela sitt liv. Han åker mestadels Puckel/puder men är också skicklig i pisten. en bra allround skida helt enkelt.

mvh Simon

Är i högsta grad gubbe själv 51 år 190 lång 80 pannor och trivs otrolig bra med Völkl Mantra 191

Satte min farsa på ett par Legend Mythic rider från Dynastar och han stortrivs efter att hittills åkt runt på långa raka lagg!

Gubbar på 43 ska fan sluta åka skidor! Dom ska ju ändå snart gå å dö. På vägen dit är fan curling en extremsport för dom!

@GNU
Jo, Skistar har förstått det där och satsar stenhårt på aktiviteter för dig och dina bittra kompisar ... ;-)

http://www.skistar.com/sv/Experium/Spa--halsa/

@daLah
Puckel/Puder är idag två helt olika typer av skidor vilket gör det svårt att rekommendera något som går bra i alla situationer. Man måste helt enkelt prioritera!

Jag har köpt ett par K2 Hardside i vinter som visat sig vara en grym allroundkida. Kan vara ett alternativ. Har man en någorlunda driven skidåkare är det en mycket lättåkt skida på de flesta underlag. Inte bäst på något men fungerar OK i såväl hård kanonpist som lössnö. Tack vare en måttlig tiprocker är skidan mycket lättsladdad samtidigt som den ger bra respons i carvinssväng när man trycker på. Största bristen jag noterat är att flytet kunde vara bättre i "bottenlöst", här blir det att gå tillbaka till lite "oldschool" puderpump för att hålla flytet. Men men kan ju injte få allt i en och samma skida ...

Läs igenom MnOs skidtest här på FR så får du en fingervisning om vad olika skidor kan prestera.

/MM

Yepp MM.
Var faktiskt där på invigningen. Stod i nästan först i kön Söndagen den 13 December när portarna slogs upp.
Frågan är om Ebba 4 eller pappa 43 hade roligast.
Skönt att skiten är öppnad, så har man nåt vettigt att göra när familjen tvingar upp en till snön!

(För övrigt anser jag att Völkl AC50 är en perfekt pistskida för gamla gubbar)

unisexbastun, unisexomklädningrummet... Vem fan vill va ute och frysa...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp