Tips på ett bra nybörjarpaket, carvingskidor

jayzon87

Ny medlem
Som rubriken lyder, jag är nybörjare och har åkt ett fåtal gånger.
Är ute efter ett skidpaket för några tusenlappar, har alla kläder och sådant.
Bara skidorna och tillhörande pjäxor som fattas.

Har kikat på dessa paket på XXL:

http://www.xxl.se/vintersport/alpin...inpaket-viper-zip-cruise-50-zip-100-s-1077183

http://www.xxl.se/vintersport/alpin...alpinpaket-vario-fibre-mission-4-xtl9-1077184
Står att det är "rocker" i dessa, betyder det att det är rockerskidor eller är det något annat man menar?neutral

Är dessa bara "skräp" eller?

Kommer nog åka uteslutande i pist, Romme, kanske sälen eller så.
Har hittills åkt i blåa/röda backar mest, men ska väl ut i svarta i år var det tänkt.
Kommer inte hålla på att åka på rails och sådant, utan klassisk carving eller hur man ska säga.

Vikt ca 74kg
Längd 185cm
Tänkte satsa på en skida på ca 170cm.

Om ni har flera tips på paket i samma prisklass så är jag tacksam för tips!
Ännu bättre om någon har testat någon av dessa paket!

Senast ändrad:
svaret du fick i ditt första inlägg var, lägg typ samma peng på pjäxorna och gå till någon som kan pjäxor så du hittar en bra pjäxa, skidor i den prisklassen är inte roliga så bättre att hyra som det kom fram innan.

räkna med 5000-6000 för skida och pjäxa om du inte vill byta ut allt efter ett år.

raassmus sa:
svaret du fick i ditt första inlägg var, lägg typ samma peng på pjäxorna och gå till någon som kan pjäxor så du hittar en bra pjäxa, skidor i den prisklassen är inte roliga så bättre att hyra som det kom fram innan.

räkna med 5000-6000 för skida och pjäxa om du inte vill byta ut allt efter ett år.
Tänkte åka lite o lokala backar och mindre anläggningar till våran.
Blir mycket pengar att hyra flera gånger.

Hur långt kommer man på ett sånt där billigt paket?
Har precis lärt mig åka. Är verkligen amatör, tar mig ner för röda.

Vadå byta ut? För att man blir för bra för skidorna? Är också inne på liknande paket som jayzon...

du kommer ha säkert ha kul i ett par veckor, sedan kommer du växa ifrån skidorna och pjäxorna. skulle springa in på ikea idag och såg då att stadium körde lite vassare nybörjar skidor till bra pris, völkl rtm 75, k2 amp radius mm. kommer inte ihåg exakta priset men 1999 alt 2999 då har du en skida du kan utvecklas med, sen pjäxorna så tycker jag du ska lägga mer än 999 kr som dom på xxl kostade, räkna med en instegsmodell på 2000 med var beredd att lägga mer så du får en bekväm modell.

med svampig menar jag mjuk, instabil i högre farter och tar bort det roliga, framgick inte speciellt bra där kände jag;)

Chicke sa:
Fattar. Men frågan är hur mkt man märker av sånt när man åker på amatörnivå...Kanske är bättre att börja billigt och utvecklas lite, fastna, och sedan vilja uppgradera. Ska man lägga ut 7000 direkt är det nog många som bangar i tidigt skede :) Tex detta då, http://www.xxl.se/vintersport/alpin...et-sportmachine-70-sportmachine-8-xct-1077185 också skit? :P
Ni kommer känna skillnad på de billigaste skidorna och de något finare, problemet jag känner inför paket priser med allt i är om pjäxan inte passar din fot, därav känner jag att det kan vara bättre att lägga lite mer på pjäxan och spara in på skidan. skidan kan ni byta ut oftare, en bra pjäxa kommer ni hålla kvar så länge som möjligt.

Chicke sa:
Ok fattar...Men sånt där är väl svårt att veta innan man har åkt med pjäxan lite?
Gå till en lokal sportaffär som har en del pjäxor och framför allt någon som kan pjäxor bra. Testa igenom ett par olika modeller, du kommer känna skillnad, tänk på att ta en tajt pjäxa, när du stoppar i foten i pjäxan så ska tårna ligga emot längst framme, när du spänner åt och hänger dig frammåt så ska du ligga så nära framme som möjligt.

Bra tips här, men vad ska man tänka på som nybörjare/amatör? Angående svängradie osv, vill ju ha något som är lättåkt även om det blir lite brant och isigt. Det är ju inte racecarv vi är ute efter.

jayzon87 sa:
Bra tips här, men vad ska man tänka på som nybörjare/amatör? Angående svängradie osv, vill ju ha något som är lättåkt även om det blir lite brant och isigt. Det är ju inte racecarv vi är ute efter.
skulle säga en radie 13-20 meter däromkring, men samma sak här, gå till en butik där dom har lite koll så kan du få lite fler konkreta modeller som skulle passa dig.

När det kommer till tiprocker så är jag personligen kluven. Tip rocker gör det enklare för dig att lägga skidorna på kant så att du kan carva igenom svängen istället för att sladda igenom svängen. Men skillnaden är inte så gigantisk jämfört med ett par skidor som inte har tip rocker och som nybörjare är jag tveksam till om du kommer att känna en skillnad. Eventuellt så har tip rocker en fördel när de pistade backarna blir uppkörda och det ligger drivor av snö lite här och var i backen. Tip rockern hjälper då skidan att flyta över drivorna, men därmed inte sagt att ett par "vanliga" skidor utan tip rocker inte kommer att flyta över drivorna. Det är ju alltid kul med ny teknik och tip rocker är ju förhållandevis ny teknik så kör på tip rocker om du tycker att det är kul med nytt, men ha det inte som ett krav skulle jag säga.

Sen vad gäller pjäxorna så måste jag ställa mig till den övriga kören. Gå till en riktig skidbutik och prova ut pjäxor som sitter ordentligt. Pjäxan är en otroligt viktig länk mellan din kropp och skidan. Sitter inte foten bra i pjäxan kommer foten att röra sig inne i pjäxan när det är tänkt att energin som får din fot att röra sig egentligen ska gå ner i skidan. Sen så är det ett kungligt obehag att åka skidor i pjäxor som klämmer och skaver - inte kul. Såg på din profil att din hemmabacke är Romme, ta en tur till deras shop och prova pjäxor. Eller om du har vägarna förbi Stockholm så Alpingaraget eller Alpint på torsgatan.

Tillbaka
Topp