Tips på europeiska skidorter

sam90

Ny medlem
Tjo!

Är en 24 årig tjej som söker tips på bra både offpist och piståkning.
Har mina rötter i piståkningen och är sugen på att ge mig på offpist. Var påväg till Revelstoke förra säsongen men kunde inte åka. Nu har jag funderat vidare och tror kanske att en säsong i Europa vore bra att börja med. Inte åkt så mycket sista åren så skön och självklart också utmanande offpist sökes:)

Är en social och framåt person så om någon också har bra boendetips alt en sängplats över från mitten av jan och 2-3 måndader framåt så hör gärna av er! Hänger gärna med skönt folk och fest någongång men det primära är skidåkningen och ta till vara de fina dagarna:)

Tips på skidor gillas också, funderar på något i stil med salomon rockette, bredd 94, något uppåt, tänker mig att det ska funka bra som första offpist skidor?

Siktar du mot Alperna och vill ha en allround offpistskida skulle jag nog våga gå lite bredare än 94. Har du tänkt köra den som enda skida är nånting med typ 100-110 mm bredd under foten och nån kombo av tiprocker och spann under foten rätt lagom – det finns enormt många lagg i det segmentet, och snokar du lite i forumet finns en del trådar i ämnet som nog är läsvärda. Vad gäller längd brukar de flesta hamna på ungefär lika långa lagg som en själv, lite längre för charge, lite kortare för skog och lättviktare.

Har du redan en smalare skida som du också tänkt ha med dig skulle jag fundera på att testa ännu lite bredare lagg – kring 115 iaf. Visserligen är det lite snöfattigt i delar av alperna just nu, men när dumpet väl kommer är det gött med flyt :)

Hur mycket väger du? Hur bra åker du? Vill du åka baklänges också eller är framlänges viktigast?

Vad gäller säsongsboende kan jag tyvärr inte bidra med nåt, men lycka till iallefall!

Tack för svaren! Behöver egentligen nya smalare så antingen en kompromiss med en mellan bred eller ett par riktigt breda och nya pist...

Skulle säga att jag är en hyfsad åkare, men nästan helt ovan vid riktig offpist. Ingen trixare så framlänges är viktigast. Är 170 lång med 52 kg, så inte så hård kärna och runt min egen längd om jag fattat det rätt?:)

Tillbaka
Topp