Skickat PM med hans namn i! Kolla inkorgen.
Jepp den hade vi i kombination med en topografisk karta. Vi köpte den i Champoluc, som är den största byn av de tre byarna så att säga. Tyckte helt klart den var bra.
Ett av dom klassiska åken är "malfatta" som kräver en liten och inte alls hårig repellering i början, sen blir det åkning av inte allt för brant karaktär som ofta är väldigt bra eftersom inte så många åker det p.ga repelleringen i början. Antingen ska man kunna sånt själv eller så ska man ha guide just för repelleringen. Det åket kan jag starkt rekommendera.
Hela området med Champoluc, Gressoney och Alagna spänner över en enorm areal, blev förvånad över det då jag kom ner. Om man bor i Champoluc och vill åka i Alagna blir det inte många åk alls där borta för att man ska ta sig från ena änden i systemet till andra. Så att bo i Gressoney är riktigt bra på så vis även om det är mycket mindre.
Champoluc är nog det roligaste systemet för barnen att åka pist i och där finns även lite rolig terräng just vid sidan av pisterna om man vill svänga ut litegrann osv. Men nästan all friåkning finns mer på Gressoney/Alagna sidan, både vad gäller toppar, turning och friåkning i liftsystemet.
Nu vet jag inte riktigt vad du definierar som nybörjare. Barn som inte är vana att åka, men som tar sig ner överallt, eller barn som inte är vana och helt enkelt inte fixar en svart pist? Alagna kan nog vara den sidan som är minst vänlig om man inte vill ha allt för brant. Där är det nästan ofrånkomligt att inte åka riktigt branta partier även om dom har sina flackare delar.