Tips på guide i Gressoney/Alagna

MerPuder

Ny medlem
Vill ha tips på bra guide för offpist i Gressoney/Alagna. Helst i Gressoney, eftersom vi kommer att bo där.

Är det någon som har använt guide där? Hur lämpligt är det att åka offpist i området utan guide? Hur stora risker brukar det vara m.a.p. laviner o glaciärer? Är det stora delar av offpiståkningen som är på glaciärer?

Jag har en riktigt bra guide jag kan tipsa dig om, i Gressoney. Jobbar på GuideMonterosa, finns i Stafal! Vet dock inte hur det fungerar, dvs om man får välja vem man vill ha när man går dit... Men du kan ju alltid gå dit och be om att få ha han som guide.

Jag var i Gressoney 3 månader i fjol, det var riktigt bra! På frågan om du måste ha guide eller inte så beror det väl på lite hur länge du ska vara där. Ska du vara där kort tid och är beredd att lägga ut pengarna på en guide kan det nog vara värt det alla gånger. Då kan han ta med er på dom åken som är bra då direkt. Området är så stort, så ifall du/ni är där kort tid kommer du troligen inte hinna "upptäcka" alla dom bra åken så att säga.

Det är inte mycket glaciäråkning. Men några av dom fina 4000-topparna som finns där innebär åkning på glaciär.

Vad bra! Vad heter han?

Tyvärr är det bara en vecka, så en guide vore kanon. Är van att åka med guide efter ett antal resor med UCPA. Det är ju så extra!

Den berömda "Rosa offpistboken" vet du om den är värd att jaga rätt på?

Ett annat ämne. Du skriver att du var där 3 månader ifjol. Det är så att vi åker också med barn som är nybörjare. Vad tycker du, är det många delar av systemen i de tre dalarna som inte passar för nybörjare? När jag kollar pistkartan verkar det inte finnas alternativa enklare pister för att komma ned på många ställen, stämmer det?

Skickat PM med hans namn i! Kolla inkorgen.

Jepp den hade vi i kombination med en topografisk karta. Vi köpte den i Champoluc, som är den största byn av de tre byarna så att säga. Tyckte helt klart den var bra.

Ett av dom klassiska åken är "malfatta" som kräver en liten och inte alls hårig repellering i början, sen blir det åkning av inte allt för brant karaktär som ofta är väldigt bra eftersom inte så många åker det p.ga repelleringen i början. Antingen ska man kunna sånt själv eller så ska man ha guide just för repelleringen. Det åket kan jag starkt rekommendera.

Hela området med Champoluc, Gressoney och Alagna spänner över en enorm areal, blev förvånad över det då jag kom ner. Om man bor i Champoluc och vill åka i Alagna blir det inte många åk alls där borta för att man ska ta sig från ena änden i systemet till andra. Så att bo i Gressoney är riktigt bra på så vis även om det är mycket mindre.

Champoluc är nog det roligaste systemet för barnen att åka pist i och där finns även lite rolig terräng just vid sidan av pisterna om man vill svänga ut litegrann osv. Men nästan all friåkning finns mer på Gressoney/Alagna sidan, både vad gäller toppar, turning och friåkning i liftsystemet.

Nu vet jag inte riktigt vad du definierar som nybörjare. Barn som inte är vana att åka, men som tar sig ner överallt, eller barn som inte är vana och helt enkelt inte fixar en svart pist? Alagna kan nog vara den sidan som är minst vänlig om man inte vill ha allt för brant. Där är det nästan ofrånkomligt att inte åka riktigt branta partier även om dom har sina flackare delar.

Tillbaka
Topp