Tips på luftiga ryggskydd med låg profil

MrBandulu

Medlem
Titeln säger väl det mesta, är ute efter ett ryggskydd som är luftigt, har låg profil, och hyffsat billig.
Vad hyffsat billigt är, så tänker jag mig runt 1000kr.
Har hittills använt Red ryggskydd, och det är som ett sköldpaddsskal, och väldigt varmt.

Har kikat lite på denna:
http://www.skistore.se/sv/skydd/8616-komperdell-protector-pack-cross-14406.html

Vad är det för skillnad på västarna och dom med spännen? Handlar det bara om att det kanske är smidigare med väst? Eller sitter dom annorlunda?

Jag har åkt med sköldpaddsmodell, varmt och har en förmåga att åka upp och hamna uppe i nacken när man sitter i liften.
Har en väst nu med mjukt skydd, sitter klart bättre men är lika varmt.
Nu har det även blivit rygga med inbyggt skydd så man slipper den värsta värmen vid värmealstrande friåkning. Men när det är -20 grader är det rätt skönt med ullunderställ och ett värmande ryggskydd när man är i pisten.
Annars ser skyddet du länkar till rätt bra ut och så tjänar du nästan en tusenlapp på,det som du kan köpa annan rolig utrustning för

/GV

Har testat Komperdell skyddet som du länkat och tycker inte att det känns lika smidigt dom många andra mjuka ryggskydd. Sen att det sticker ner en bit över svanskotan kan väl vara bra om du ramlar på röven men tycker mest att det gör att skyddet känns lite klumpigare med byxorna på. (endast testat i butik)

Dom tre jag skulle rekommendera är
1. POC VPD vest
2. Marker Body vest
3. Rossignol Rossifoam strap eller vest

Nu finns det massor av skydd jag inte testat och dom ligger strax över din smärtgräns men köper du nån av dom så får du enligt mig riktigt bra ryggskydd.

Rörande säkerhet och skydd så är det viktigaste att det sitter bra och är bekvämt så att man använder det. Säger det av egen erfarenhet efter en vådlig vurpa då ryggskydd och hjälm var väldigt bra att ha. Fick ett felskär i pisten, -20 och dagens första åk, blev åkandes baklänges i 80 knyck inn i ett skyddsnät där skidorna blev kvar och landade på ryggen. Detta var inte planerat på något vis, och då var skydden bra att ha på sig, blev bara en muskelbristning i vaden,vill inte tänka på konsekvensen av detta utan skyddsutrustning.

/GC

Dainese wave. Lätt luftigt som attan och väldigt följsamt och låg profil. Haft mitt i typ 8 år både skidåkning och cykel.

Tillbaka
Topp