Tips på ny bräda?

Ulew

Ny medlem
Tips på ny bräda?
Jag har åkt snowboard i några år och brädan jag åkt på är nu väldigt liten så det börjar bli dags att skaffa en ny.

Jag har tänkt mig en bräda med bindningar för runt 3-4000kr. Att jag inte går högre är för att jag inte vet om jag kommer växa mer och behöver köpa en ny snart igen, samt att jag inte åker så mycket nuförtiden så jag tycker inte jag behöver en så dyr. Jag köper hellre en billig nu och köper en dyr när jag blir äldre och lättare kan ta mig till backar. ;)

Lite fakta:
Ålder: 16
Längd: ca 171cm
Vikt: ca 51kg

Erfarenhet: Jag har åkt i några år, men inte så många ggr/år (cirka 1-2 veckor), men jag tar mig iaf ner för de flesta backar på ett normalt sett ;).

Åktyp: Mestadels pist, och ibland lite hopp eller offpist. Alltså en bräda som passar till det mesta.

Pris: Som sagt 3-4000kr för bräda och bindningar.
Jag vill helst köpa i Sverige.

Det jag också funderat på är att köpa en lite bättre bräda utan bindningar för ca 3000kr och behålla bindningarna från den gamla brädan, och köpa nya/bättre bindningar kanske nästa år. Verkar det vettigt?

Dock är ju det jag har nu en gammal Stuf-bräda som väl inte är så mycket att hänga i granen, men det är ju en idé iaf.

Tacksam för alla tips!

Tips på ny bräda?
En fråga bara. Varför vill du helst köpa i Sverige när du ibland kan spara stora pengar genom att helt bergsäkert beställa från stora aktörer som Hot-zone eller blue tomato ute i europa?

Tips på ny bräda?
Oj. Jag skulle faktiskt ta bort den delen av inlägget.. Självklart kan jag beställa från hela Europa om jag kan spara pengar på det!

Tips på ny bräda?
Eftersom du är ganska lätt o ung och därför inte har samma muskelstyrka som när man börjar bli till åren kommen ska du inte ha för hårt flex tycker jag och inte heller alltför lång. Eftersom du mest verkar cruisa i pisten är det en freeridebräda du ska ha. Har du stora fötter? Isof ska du ha en bred bräda, annars inte. Kanske något runt 1.54 1.56 hade varit lagom för dig?
Nitro revolt är ju rätt billiga, typ lite dryga 2000 kr. Inte riktigt pure freeride iofs men allmountain iaf och ett par schyssta nitro bindningar för en tusing till det.

Tips på ny bräda?
Jag har storlek 42 på skorna tror jag, så de är inte så stora.
Tack för tipset! Jag ska kolla upp det lite mer!

Tips på ny bräda?
Revoltbrädan skall funka till allt. Det var den brädan Simon Ax vann värlscupen i bigjump på. Det finns redan färdiga paket på Junkyard och Boardstore.

Tips på ny bräda?
Mitt tips till dig: Skaffa en bräda för varje fot, dvs ett par twintips! Mycket skönare känsla, och bra mycket snyggare å komma med i backen!!!!!
Bättre offpisst åxå!

//Axel

Tips på ny bräda?
Ja, twintips kan jag också skaffa. Men inte nu! ;)

Och eftersom jag ändå är igång och skriver så kan jag passa på att fråga om handledsskydd. Är det någon som kan tipsa om en affär i Uppsala eller Örebro som säljer sådana? Jag vill gärna prova dem innan jag köper, så därför vill jag inte köpa över internet.

Tillbaka
Topp