Tips på ny funktion i forumet

JockeSki

Medlem
Jag tänkte bara kolla med er om det finns möjlighet att fixa så att användare kan skapa egna omröstingar (polls) i forumet? så att man kan skapa en omröstning med olika alternativ som man bara kan klicka på och sen få upp statestik om hur folk röstat (t.ex. sånna man ständigt ser på aftonbladet.se). då skulle vi slippa många låååånga trådar som "hur många har gjort ****?", "hur många ska till ****?" m.m. jag tror det skulle bli ett snyggare och mer lättläst forum. och som det är nu får man ingen överblick om hur folk svarat. man orkar ju inte sitta och räkan ihop alla "ja" och "nej" i en tråd med 3-4 sidor.

är detta tekniskt möjligt? jag är ingen elite-hacker men det vore en mycket trevlig funktion.

Senast ändrad:
Låter mycket bra, dom har det på många andra stora forum och det är mycket smart!

Smart!
Snart har väl Johan spanat in tråden också, så får han säga om det går att genomföra.

Jag kan vara en aning pessimistisk men jag tror att det kommer bli fler oseriösa trådar. Jag tycker inte att forum med pollfunktion (vilket är de flesta) är seriösare än andra utan snarare tvärtom då det blir ytterliggare en möjlighet att sprida oreda!

/Erki Kaparn

esc, du kan ha helt rätt. har också tänkt på det. vet inte hur man ska undvika att det blir en poll-explosion med massor av meningslösa, barnsliga polls. klart problematiskt men som det är nu är det inte heller speciellt bra. en testperiod på ett par månader tycker jag man kan ge det innan man utvärderar det.

och för att hålla polls och foruminlägg ifrån varandra lite så kanske man skulle kunna lägga en ny rubrik "Polls" på huvudsidan, mellan "Forum" & "Recensioner". då kan seriösa diskussioner hållas i forumet och polls hållas i sin egen del.

Senast ändrad:
Nu vet jag inte vad Johan har valt att köra på för kodningsspråk här, men det är iaf inte php-standarden som finns i massor av andra forum.
Han han kodat allt det här själv så tror jag att en röstningsfunktion kan blir tämligen mkt arbete för honom.

Annars låter det finfint.

Skiersdown sa:
Om det är möjligt tycker jag att alla omröstningar måste bli godkända precis som bilder innan dom läggs upp.
nej absolut inte. då kommer frågorna bara ställas i forumet ändå, precis som nu. om man har en poll/fråga vill man ha svar NU. inte om en dag eller två när någon godkännt det. det ska inte behövas nån "storebror" som först granskar allt.

esc sa:
Jag kan vara en aning pessimistisk men jag tror att det kommer bli fler oseriösa trådar. Jag tycker inte att forum med pollfunktion (vilket är de flesta) är seriösare än andra utan snarare tvärtom då det blir ytterliggare en möjlighet att sprida oreda!

/Erki Kaparn
Svar ja. Jag vill inte se någon omröstningfunktion i forumet, resultatet kommer bli x antal trådar med en intetsägande omröstning utan någon som helst reflektion/diskussion om resultatet.
JockeSki sa:
nej absolut inte. då kommer frågorna bara ställas i forumet ändå, precis som nu. om man har en poll/fråga vill man ha svar NU. inte om en dag eller två när någon godkännt det. det ska inte behövas nån "storebror" som först granskar allt.
Med andra ord så ber man folk säga sin åsikt och fem minuter senare med kanske 1-2 svar så drar man sin slutsats om resultatet? Eh, ok.

Har du vaknat på fel sida idag Dr_Snow?

Dr_Snow sa:
Svar ja. Jag vill inte se någon omröstningfunktion i forumet, resultatet kommer bli x antal trådar med en intetsägande omröstning utan någon som helst reflektion/diskussion om resultatet.
Och det tycker du inte att det redan är?! Finns det inte redan nu alldeles för mycket skräp som bara tar upp onödig plats i forumet. Kommentarer som "men orka!", "köp godis på ica istället" är det givande reflektioner/diskussioner?

Dr_Snow sa:
Med andra ord så ber man folk säga sin åsikt och fem minuter senare med kanske 1-2 svar så drar man sin slutsats om resultatet? Eh, ok.
Nä men då kan folk börja posta sina svar direkt och efter några timmar kanske man har en uppfattning om t.ex. vilken färg som är "inne" på skidbrallor i vinter eller hur många som testat duck stance, istället för att vänta på att någon ska "godkänna" pollen. i exempelvis "duck stance"-tråden idag inkom 7 svar på 44 minuter. det va en typisk poll-fråga. skaparen ville bara få svaren JA och NEJ. ingen mer reflektion.

Ja, ja... whatever. Det va bara en idé, tydligen uppskattad av vissa, och mindre av andra. Personligen så bryr jag mig inte jättemycket. Kom bara med en idé och ville se vad andra tyckte om den.

Senast ändrad:
Men mega-pessimister det finns asså...

Ge det en chans i alla fall, prov-period på några veckor. Skulle vara en skön och rolig funktion, det är ju ändå rätt stor del av trådarna som söker folks åsikter om saker och ting.

Om det är för jobbigt att koda så är det ju en annan sak, men funkar det så röstar jag lätt för förslaget ;)

Oftast kommer det 3-4 svar som svarar på frågan som tråden börjar med och sedan kommer det såna gigantiska sidetracks och tråden är död! Detta försvinner helt i en poll-funktion.

Låter som ett bra förslag från JockeSki. Behöver kanske inte ligga under forum heller?

Radat upp några fördelar:
-Passar bra för alla Ja/NEJ-frågor!
-Slipper onödiga subjektiva utlägg om t ex morsor hit och dit.
-Slipper se omogna personangrepp fram & tillbaks mellan folk med olika åsikter.
-Får en bättre överblick.
-Lätt att sammanställa resultatet.
-Färre urballade forumtrådar.

Förslag på funktioner i omröstningen:
-Ålder på röstande.
-Ort som röstande bor.
-Om röstaren är jibber eller storbergsåkare.
-Åkdagar per år.
-Antal gjorda säsonger.

Finns säkert mycket mer som kan vara intressant att veta om de röstande. Poängen med informationen är iallafall att man kan se vad folk i olika åldrar, från olika platser osv tycker. Detta kan säkert vara bra info för freerides annonsmarknadsföring etc.

Senast ändrad:
JockeSki sa:
Har du vaknat på fel sida idag Dr_Snow?

Dr_Snow sa:
Och det tycker du inte att det redan är?! Finns det inte redan nu alldeles för mycket skräp som bara tar upp onödig plats i forumet. Kommentarer som "men orka!", "köp godis på ica istället" är det givande reflektioner/diskussioner?
Point proven, det kommer inte att bli fler konstruktiva kommentarer/diskussioner i och med att en omröstningfunktions införs.
Jag ser två fördelar, en är redan nämnd.
1. Sidospår undviks om "pollen" lämnas orörd.
2. Vi kommer att få se en tydligare indikation på hur mycket vettig information som forumet faktiskt genererar (nej, en poll bidrar knappast med mycket sådan...).

Men visst, prova i en månad och så kan vi be någon välvillig förstaklassare öva huvudräkning så får vi se hur många omröstningar vi har. Och om en sådan funktion införs är det ABSOLUT nödvändigt att skilja dessa från övriga forumdelar...

(Och nej, jag vaknade inte på fel sida, däremot hade jag stora problem att somna.)

Senast ändrad:
Dr_Snow sa:
det kommer inte att bli fler konstruktiva kommentarer/diskussioner i och med att en omröstningfunktions införs.
min tanke va inte att det skulle bli fler konstuktiva kommentarer/diskussioner utan att få bort en hel del av dom som INTE är konstuktiva utan bara meningslösa OCH att komprimera innehållet i trådar där det frågas efter ja/nej-svar och i sådana trådar mer överskådligt kunna se vad resultatet är utan att scrolla igenom 3-4 sidor och leta "ja" och "nej" mellan alla kommentarer om "din morsa blablabla...".

och som sagt detta va bara en idé för att få igång lite diskussion (precis som du vill Dr_Snow) och få fram lite vad folk tycker. och hittils tycker jag det varit väldigt mycket konstuktiva kommentarer om fördelar/nackdelar och förslag på funktionen.

Får väl följa denna tråden tills Johan svarat iaf. Rätt använt kan det bli jesingens så bra tror ja.

Det finns två alternativ av pollfunktioner som jag ser det och det måste kanske klargöras vilken som är den sökta.

En funktion där endast röstning fungerar på de olika alternativen som finns.

Eller så kör man på alternativet att man kan skriva kommentar + röstning.

Jag tycker en provperiod är perfekt. Johan får överväga jobbet mot chansen till en lyckad/misslyckad funktion.

forumet skulle bli bättre om det fanns.
då slipper man ju läsa igenom alla sidor för då kan man bara kolla på själva "röstningen"

serious sa:
forumet skulle bli bättre om det fanns.
då slipper man ju läsa igenom alla sidor för då kan man bara kolla på själva "röstningen"
helt serious(höhö(bakis)) tror du att du skulle skippa kommentarerna till en polltråd och bara kolla på resultatet? knappas troligt. borde kanske inte vara tillåtet att lägga kommentarer i samband med pollen eller?

Sätter man kommentarer så äre ju samma sak som det redan är, någon skriver att det ena är lätt bäst, så kommer nästa kille och säger "äh din morsa mitt alternativ är bättre" så blir det exakt samma sak som det redan är :p min uppfattning iaf.

Poängen var väl att det inte ska gå att kommentera.

JA/NEJ/omröstningsfrågor, skulle bara vara "kryss-funktioner" på. Störiga kommentarer uteblir, och man får bättre överblick på resultatet.

Senast ändrad:
Jag tycker absolut inte det är samma sak som en poll med kommentarfuktion som bara ett vanligt forum.

Hur ofta dyker det upp en JA/NEJ där ingen vill tillägga något?

Tex duck stance fråga. Det är klart att man kan ha en poll med bara JA/NEJ, men vad är poängen med att bara veta att 526 stycker säger JA och 442 säger NEJ? Skulle det inte vara bra att få vissa kommentarer med tex för och nackdelar om någon vill dela med sig av sina erfarenheter?

Mja, jag var nog ute och cyklade när jag skrev vissa av kommentarerna ovan..
Efter att ha räknat några trådar som skulle kunna må bra av en omröstningsfunktion så kanske det vore något att prova...men det finns en hake.

Resultatet kommer ofta vara EXTREMT vinklat med avseende på VEM det är som har röstat, jag tänker förstås på variabler som utesluts i och med en anonym omröstning, t ex ålder, kön, erfarenhet med mera. Det finns en stor risk att t ex aktiva medlemmar under 25 kommer stå för 95% av rösterna i en fråga, t ex om vilka goggles som är snyggast just nu. Svaret kommer alltså i många fall inte alls vara representativt utan snarare missvisande. Frågan är om detta är en risk man får ta?

Vidare tycker iaf jag att det ställer lite krav på den som skapar omröstningarna.
En fråga (som nyligen dök upp i forumet) "När ska du till Åre?" kan om man vill besvaras med en omröstning om man väljer alternativen lite smart, t ex "Julveckan; nyårsveckan; studentveckorna; v7-9 (sportlov); påskveckan; sista veckan; inte alls; hela säsongen; någon av övriga veckor".

Ser ni vart jag vill komma? Skapa en omröstning, men gör det med genomtänkta alternativ.

Eder ödmjukaste,
Dr. Snow

Kan man inte lägga in omröstningar i en forumdel på test, och se hur det sköts? Det kan ju inte vara så jättesvårt eller tidskrävande, det är ju väldigt många små oseriösa forum som lyckats :D

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp