Tips på ny tur-setup

klassy

Aktiv medlem
Tips på ny tur-setup
Tjena Freeriders!

Nu är jag precis hemkommen från en säsong i Kanada och jag kan knappt bärga mig tills snön täcker bergen igen.

Innan säsongen köpte jag mina första turbindningar, Dynafit 14, som jag monterade på mina Soul 7.
Min slutsats av säsongen är att jag verkligen gillade att tura, att kämpa för sina svängar var ju något speciellt!
Jag vet inte vad som kommer hända i framtiden, men vad jag vet är att tura är något jag vill fortsätta med.

Pjäxorna jag har idag är Salomon QST Pro 110 med tech-sulor, och tyvärr passar de inte min fot speciellt bra och de är alldeles för mjuka. Jag har även ett par Technica Mach 1 130 som jag är galet nöjd med.

Inför nästkommande resor/säsong skulle jag endast vilja ha 2 par skidor och 1 par pjäxor, då 3 par skidor och 2 par pjäxor är alldeles för mycket att släpa runt på.

Skidor jag har:
- Atomic Bent Chetler 192cm med Look Pivot 14 WTR
- Rossi Soul 7 188cm med Beast 14
- Dynastar Slalom-skidor med Look Pivot 18

Pjäxor jag har:
- Technica Mach 1 130
- Salomon QST Pro 110

Jag känner mig inte speciellt trygg att använda min QST Pro i mina Pivot-bindningar då Beast 14 kräver att "beast-bygeln" monteras på pjäxorna. Det ser skumt och osäkert ut med bygeln mot bindningen istället för pjäxan.
Att justera stighjälpen/hälhöjarna på beast 14 var ju inte överdrivet lätt heller. Jag använder Armada Carbon T.L stavar när jag turar och de handtagen är mjuka, så går knappt att fälla upp stighjälpen mha staven och man måste böja sig ner hela tiden.

Eftersom att jag endast vill ha ett par pjäxor nästa år så kanske det får bli en helt ny tur-setup.

Mina Atomic BC är galet nöjd med och fungerar faktiskt fint som en allmountainskida tills det blir hårt och isigt.

Mina Rossi Soul 7 är jag relativt nöjd med, men känns väldigt fladdriga och mjuka.
Självklart är de bättre än Atomic BC i pisten och klart underlägsen i pudret.
Men en mycket bra allmountainskida i stort.

Nästa resorna blir förmodligen: (inte i ordning)
- Japan - Puder och tur
- Engelberg - Puder och tur
- Norge - Tur och slask?
- Kanske även ett fjäll i Sverige med vänner

Jag testade lite nya pjäxor innan jag for hem och Lange Freetour XT 130 satt som en smäck och kändes lättare än mina Salomon.

Så till frågorna då.

- Vilka skidor skulle ni rekommendera som ett komplement till ett par Atomic BC för resorna jag nämnde ovan och åkning i allmänhet?

- Skulle ni anse att Lange Freetour XT 130 kan va en bra allround-pjäxa som fungerar både i tech-bindningar (Kingpin?) och WTR-bindningar?

- Har ni några andra förslag på pjäxor som passar för ändamålet?
(Jag tänkte åka till skistore eller dylikt och köpa, så jag kan testa hur de känns först.)

En setup jag har varit sugen på är:
- Black Crows Anima Freebird
- Marker Kingpin
- Lange Freetour XT 130
- (Atomic BC med Pivot som komplement)

Det jag tänker som negativt med den här uppsättningen är att allt är brett, kanske för brett?
Kanske det hade varit bättre med en smalare turskida, runt 108, men pudret är ju i focus och då är det ju gött med rätt brett? Har dock heller inte testat någon av prylarna jag radade upp.

Är Beast 14 bättre än Kingpin? (Frågar de som åkt båda)
Har aldrig varit missnöjd med Beast 14, har aldrig tjuvlöst och har alltid löst när de ska.
Beast-bygeln och stighjälpen är det dåliga.

Dyrt lär det bli, och nya stavar med hårt handtag hade ju varit den billigaste lösningen, men men.

// klassy

Senast ändrad:
Tips på ny tur-setup
Bara en liten notering. Om du tycker att bygeln på beasten är det stora problemet är det väl bara att skruva loss den när du ska använda pivot? Det tar ju inte många sekunder och du lär ju inte byta skidor mellan varje åk direkt?

Hade jag varit du (och jag har faktiskt gjort något liknande precis själv) hade jag skruvat av Pivoten från BC och sålt bindningen. Sen hade jag skaffat inserts och monterat sådana för beast14 på både BC och den skida du köper in som komplement. På det sättet har du en bra skida att tura på när det är massa puder och du har en vettig skida att tura på när det blir längre promenader och det inte är så mycket snö. Överlappet mellan Anima och BC känns alldeles för stort.

När det gäller pjäxor är det nog klart värt att titta på MTN Lab men finns en risk att du ändå kommer att tycka den är för mjuk. Och om QST inte passade på foten finns det väl en klar risk att inte MTN Lab gör det heller.

Tips på ny tur-setup
Pillard sa:
Känns som att skruva ut och in skruvarna hela tiden kommer göra att plasten kommer att slitas ut rätt kvickt i hålen och till slut finns det inga gängor i plast kvar?

Jag införskaffade mig faktiskt Quiverkillers till mina Beast som jag tänkte montera på mina Soul 7, men så blev det inte då jag blev avrådd av skidtekniker i Kanada..

Ja Anima och Atomic BC är ju i princip samma skida med twintip och massa rocker, bara att Anima Freebird är lite smalare och lättare.
Mina BC är inte något jag vill tura på, de väger ju bly!

Testade MTN Lab i butik, men har för mig att de inte satt speciellt bra. Lättast med pjäxor är väl att helt enkelt åka till ett ställe där de har ett bra utbud och testa mig fram.
Men tips på bra hårda turpjäxor uppskattas såklart.

Kanske Black Crows Corvus Freebird hade varit något? 108 i midjan.
Dock gillar jag twintip.

Tips på andra bra skidor som kompletterar mina Atomic BC bra?

Tips på ny tur-setup
klassy sa:
Pillard sa:
Känns som att skruva ut och in skruvarna hela tiden kommer göra att plasten kommer att slitas ut rätt kvickt i hålen och till slut finns det inga gängor i plast kvar?

Jag införskaffade mig faktiskt Quiverkillers till mina Beast som jag tänkte montera på mina Soul 7, men så blev det inte då jag blev avrådd av skidtekniker i Kanada..

Ja Anima och Atomic BC är ju i princip samma skida med twintip och massa rocker, bara att Anima Freebird är lite smalare och lättare.
Mina BC är inte något jag vill tura på, de väger ju bly!

Testade MTN Lab i butik, men har för mig att de inte satt speciellt bra. Lättast med pjäxor är väl att helt enkelt åka till ett ställe där de har ett bra utbud och testa mig fram.
Men tips på bra hårda turpjäxor uppskattas såklart.

Kanske Black Crows Corvus Freebird hade varit något? 108 i midjan.
Dock gillar jag twintip.

Tips på andra bra skidor som kompletterar mina Atomic BC bra?
Att plasten i gängorna kan ta slut är ju helt sant. Dock kräver ju det att du drar för hårt. Jag kan iof säga att jag kör helt utan att ha skruvat fast vingarna på bygeln. Utifrån vad jag kan se har de ingen som helst funktion. Om nu gängorna i plasten skulle ta slut så går det ju också att lösa med lite epoxi eller annat lim i hålen.

Om du nu har en "regel" som säger max 2 skidor och inte vill tura på BCn har du ju bara två val egentligen; 1. dumpa BCn och köp ett par Anima och ett par typ Navis 2. Behåll BC och köp ett par feta turskidor men du går ju då miste om skidor som passar sig bra i hårt före eller vid rejälare turer bred skida blir ju aldrig lika lätt som smalare och inte heller speciellt trevlig att gå på skrå med om det är hårt. Däremot kan du ju ha ett tredje par skidor och sen välja att plocka med 2 par utifrån förutsättningarna som är på just den resan. Frågan är dock när BCn skulle användas framför Animan egentligen?

Sen måste jag ju ändå fråga, hur motiverades avrådan från QK? Eller var det bara "gör det inte"?

Senast ändrad:
Tips på ny tur-setup
Always-Sunny sa:
http://blistergearreview.com/ har testat en hel del turpjuck
Tack, bra info!

Pillard sa:
klassy sa:
Att plasten i gängorna kan ta slut är ju helt sant. Dock kräver ju det att du drar för hårt. Jag kan iof säga att jag kör helt utan att ha skruvat fast vingarna på bygeln. Utifrån vad jag kan se har de ingen som helst funktion. Om nu gängorna i plasten skulle ta slut så går det ju också att lösa med lite epoxi eller annat lim i hålen.

Om du nu har en "regel" som säger max 2 skidor och inte vill tura på BCn har du ju bara två val egentligen; 1. dumpa BCn och köp ett par Anima och ett par typ Navis 2. Behåll BC och köp ett par feta turskidor men du går ju då miste om skidor som passar sig bra i hårt före eller vid rejälare turer bred skida blir ju aldrig lika lätt som smalare och inte heller speciellt trevlig att gå på skrå med om det är hårt. Däremot kan du ju ha ett tredje par skidor och sen välja att plocka med 2 par utifrån förutsättningarna som är på just den resan. Frågan är dock när BCn skulle användas framför Animan egentligen?

Sen måste jag ju ändå fråga, hur motiverades avrådan från QK? Eller var det bara "gör det inte"?
Sant så sant, jag fann ingen funktion när jag skruvade i sidoskruvarna, men de rekommenderar ju det så då gjorde jag det, men ser ut som att man lika gärna kan vara utan.

Den regeln är ju endast för att det blir dyrt med övervikt och extra bagage, det är jobbigt att ha fler än 2 par skidor och 1 par pjäxor med sig, men också för att min erfarenhet av Kanada är att jag inte behöver ett par smala skidor, 108 i midjan är nog smalt.
Så om jag hade ett par pjäxor som fungerar för allt, ett par skidor som ersätter mina Soul 7 och har mina BC som resort-skida på puderdagar så är ju allt löst. (Corvus Freebird med Kingpin?)
Men då måste jag köpa; skida, bindningar och pjäxor.

Vad jag skulle ha BCn till när jag köper Animan är ju frågan, det är väl därför jag inte redan köpt Animan. Animan skulle ju helt kunna ersätta BCn förutom vid en riktigt djup dag vid liftåkning, samt cat-/heliskiing, men det har jag aldrig provat på än, så det känns osannolikt att jag lägger pengar på det just nu.

De skidteknikerna sa att de man aldrig bör montera sådant i sina skidor eftersom att de inte håller lika bra som när man monterar vanligt. De avrådde det extra mycket när man monterar pivot, eftersom att skruvarna på häl-delen sitter så tätt ihop så att de brukar se utslitna pivot-bindingar ur skidan redan vid vanlig montering. Jag har ingen erfarenhet av QK, så jag vet inte.

Tips på ny tur-setup
Hm, det låter märkligt. Vad jag läst i allehanda forum är väl snarare att insertsen håller bra mycket bättre än vanlig montering, eller vad säger de riktiga prylnördarna?
@mno
@vattendroppe osv?

Nu är ju BCn iof lite speciell men finns det alltså dagar idag där 118-midja inte räcker? Jag har kört 115 sista säsongerna och inte upplevt någon som helst brist på bredd. Sen har jag nu gått tillbaka till 118 men det är mer för skidans konstruktion och då råkar den vara 118 ;)

Det som kan vara ett problem är ju om du siktar på längre turer i Norge (har jag för mig det stod om) så kommer du vilja ha något smalare än 108 skulle jag tro. Gå långt på skrå med sån bredd är ju inte så njutbart faktiskt. Jag hoppas att jag själv fått ner bredden nog med 102 på komplementskidan...

Tips på ny tur-setup
Nu är hållf inte det jag gjort mest här i livet, men min naiva ansats är att inserts ger kraftigare infästning av bindningen (mindre risk att rippa bindningen), men en större försvagning av skidan är bara vanlig skruv (större risk att knäcka skida). Jag hänger inte riktigt med på resonemanget att bindningar rippar lättare med större skruvhål när de sitter tätt, om de inte menar att det uppstår för att materialet mellan skidorna blir så lite att det ger med sig. Ingen åsikt i huruvida det är rimligt eller inte och inga erfarenheter eller anekdoter som vare sig styrker eller sänker legimiteten i ett sådant resonemang.

Tips på ny tur-setup

@Pillard Något bredare än mina BC på 120-midja har jag aldrig känt behovet av.
Kanske det blev något missförstånd, men något bredare än så vill jag icke ha!

Det är ju därför jag vill ha något som liknar mina Soul 7, och det är därför Animan känns onödig eftersom jag redan har en såpass bred skida.
Dock skulle jag se mina BC som klart överlägsna i pudret jämfört med mina Soul 7. Tyvärr är det ju puderåken man lever för, men inte får så ofta. Tanken är ju att ändra på det genom att börja tura mer!
Eftersom mina BC är överlägsna Soul 7, så går fortfarande Anima i tankarna.

Jag funderar också starkt på Black Crows Corvus Freebird som ligger på den lagoma 108 i midjan.
Har fått höra att den levererar i pist, och självklart i puder. Dock har jag inte kollat in något annat märke riktigt.

Hade varit riktigt fett att åka på en skida från Extrem, helst Extrem Opinion 118, men den är ju inte så lätt, och deras carbon-skida kanske är lite för smal?
En Extrem Opinion 118 hade väl varit bra som en enda "quiver-killer" skida, men nu har jag ju redan Atomic BC.

Tips på ny tur-setup

@Vattendroppe Ja rimligt sett borde det ju vara som du säger, och jag tror det är så de menar med att det inte blir nog material som håller i bindningen så det ger med sig.
Såg faktiskt ett par avslitna pivot-bindningar där häldelen helt hade rivit upp skidan, dock såg jag inga quiverkillers i den monteringen. Kanske hade hjälpt?

Tips på ny tur-setup
Tror inte att inserts blir sämre. Du fördelar ju ut ingreppet över en större yta iom. det större hålet, dvs mer material som håller fast inserten än skruven.
Sen sitter ju inserten med epoxi och blir ju nästan som en del av skidan, men samtidigt blir ju förbandet mellan skruven och inserten starkare så går nåt sönder så är det väl mellan insert och skida.
Men det borde fortfarande vara starkare än bara skruven i skidan.
Sen kan man ju säkert ha misslyckats med monteringen av inserten vilket låter mer troligt i de fall de har rippat skidorna.

Tips på ny tur-setup
RWD sa:
Sen kan man ju säkert ha misslyckats med monteringen av inserten vilket låter mer troligt i de fall de har rippat skidorna.
Precis, eller så har de använt öppna inserts typ helicoil och lyckats med konsstycket att få in vatten/fukt i kärnan.

Tror inte ett spår på att montering med inserts (rätt utfört) skulle hålla sämre i laggen än traditionell montering.

Tips på ny tur-setup
RWD sa:
Har sett att det finns en Beast 16 light , någon som vet vad skillnaden är mot vanlig Beast 16 (verkar vara samma vikt 950g) , Tådelen liknar mer Beast 14

https://www.sport-conrad.com/produkte/dynafit/beast-16-light-120mm-stopper.html

@klassy , ursäkta att jag lånar tråden lite, men kanske är intressant att veta för dig med.
Man kan väl anta att de helt enkelt fått massa beast16-häldelar över (de har behövt skicka så många tådelar såsom utbyte när de gått sönder) och därför säljer dem ihop med radical2-/beast14-tår?

Tips på ny tur-setup
Pillard sa:
RWD sa:
Har sett att det finns en Beast 16 light , någon som vet vad skillnaden är mot vanlig Beast 16 (verkar vara samma vikt 950g) , Tådelen liknar mer Beast 14

https://www.sport-conrad.com/produkte/dynafit/beast-16-light-120mm-stopper.html

@klassy , ursäkta att jag lånar tråden lite, men kanske är intressant att veta för dig med.
Man kan väl anta att de helt enkelt fått massa beast16-häldelar över (de har behövt skicka så många tådelar såsom utbyte när de gått sönder) och därför säljer dem ihop med radical2-/beast14-tår?
Kanske kan vara en bra kombo då?

Tips på ny tur-setup
RWD sa:
Kanske kan vara en bra kombo då?
Säkert. Jag gillar dock 16-tån också (perfekt funktion, när den inte gått sönder). Har inte testat 14-tpn sen den blev roterbar så kan inte jämföra tyvärr.

Att bygeln ingår tar jag för givet. Har bara köpt en och då kom det med en åtminstone

Tillbaka
Topp