Tips på nya pjäxor

occce

Ny medlem
Tips på nya pjäxor
Jag har bestämt mig för att skaffa nya pjäxor i år, tyvärr är jag inte så insatt i vilka man ska titta på än, senaste gången jag köpte nya var för 5 år sedan, o då köpte jag Tecnica TNT Icon X Carbon.

De har funkat bra, men börjar bli lite gamla o luktar inte allt för bra....

Pjäxorna ska alltså vara hyfsat hårda så man kan dra på lite. Men behöver inte vara alltför hårda heller....

Så jag är ute efter ett par lite mer avancerade pjäxor, det vore det bra om någon hittat förra årets modell till ett bra pris....

Jag åker typ 50% i pisten, 40% utanför och 10% i parken....

Tacksam för alla tips!

Tips på nya pjäxor
1. Gå till butiken (en seriös butik, inte stadium)
2. Fråga personalen om vilka pjäxor som kan tänkas passa dig
3. Sätt dig ner i nån timme, prova massor av pjäxor, jämför passform och
4. Bestäm dig för den pjäxa som passar bäst (Sitter tight, men med ett jämt tryck runt hela foten. Pjäxan bör sitta tight, då den kommer töja sig efter en vecka. Dessutom blir passformen ännu lite bättre när dom värmer upp pjäxan och du får stå i den ett tag och häcka)
5. Köp pjäxan samt formgjuten sula (kostar väl en 5-600)

Hur "bekväm" en pjäxa sitter är ofta linjärt med hur hårt, dvs mjukt, flex den har. En billig mjuk pjäxa kan mycket väl tänkas vara den bekvämaste du hittar. I en sådan pjäxa kommer du dock inte få någon bra kontakt med skidan. Men det verkar som att du är ute efter en pjäxa med sisådär 80-110 i flex. Har du tur är den pjäxan du gillar bäst rabatterad, annars tycker jag du ska köpa den som passar dig allra bäst. Det är helt enkelt inte värt att spara en tusing, när man står där med kramp i fötterna.

Fastnade själv för ett par Xwave 10 och är mycket nöjd, men som sagt, häng inte upp dig på olika märken o dyl, utan testa dig fram.

Tips på nya pjäxor
köp ett par stoltz freeride,,, dyr men bästa passningen för foten pga den är sput,skummad.formad=)köp dom utomlands,,, i österrike kostar dom typ 5000 kr.. ha d

Snödjup

Tillbaka
Topp