Tips på parkskidor till åttaårig tjej

LimpusB

Aktiv medlem
Förra året fick jag superbra tips här från er parkrävar på vilka parklagg jag skulle köpa till lilltjejen här hemma. Då blev det ett par Line Wallisch Shorty Jr i mäktiga 119 cm (hon var 122 cm lång då). Hon har älskat dem som sina park- och friåkningsskidor. Men nu har hon växt som satan och mäter nu hela 132 cm. Alltså behöver hon nya (längre) parklagg. 100% fokus på park, primärt hoppa.

Det enklaste är såklart samma modell i nästa längd (129 cm). Men vad finns för bra alternativ på parkskidor i liknande längd för henne? Hon har börjat gilla att hoppa, men kör fortfarande gröna linjen typ.

Åkmässigt i övrigt är hon jäkligt stabil, hon kör i lokala alpinklubben sen ett gäng år tillbaka (i pr U10) och tar sig ned överallt oavsett underlag (manchester, is, pucklar, skog).

Hon är åtta år, 132 korta cm lång. Vad passar då? Allt jag hittar när jag googlar verkar vara antingen för äldre kids, eller mer vanliga allmountain-lagg.

Tacksam för tips från alla med mer koll på park än vad jag har.

🙏🙏🙏🙏

Min son åkte först på K2 Juvy och sedan Völkl Revolt när han var i den höjden. Båda twintip. Nu inne på sitt andra par Völkl Mantra som funkar minst lika bra i parken, men mer mångsidig i övrigt också.

Ja, Mantran är ju onekligen en klassiker. Mångsidig. Hur står den mot Revolt i parken?

Förra året fick jag superbra tips här från er parkrävar på vilka parklagg jag skulle köpa till lilltjejen här hemma. Då blev det ett par Line Wallisch Shorty Jr i mäktiga 119 cm (hon var 122 cm lång då). Hon har älskat dem som sina park- och friåkningsskidor. Men nu har hon växt som satan och mäter nu hela 132 cm. Alltså behöver hon nya (längre) parklagg. 100% fokus på park, primärt hoppa.

Det enklaste är såklart samma modell i nästa längd (129 cm). Men vad finns för bra alternativ på parkskidor i liknande längd för henne? Hon har börjat gilla att hoppa, men kör fortfarande gröna linjen typ.

Åkmässigt i övrigt är hon jäkligt stabil, hon kör i lokala alpinklubben sen ett gäng år tillbaka (i pr U10) och tar sig ned överallt oavsett underlag (manchester, is, pucklar, skog).

Hon är åtta år, 132 korta cm lång. Vad passar då? Allt jag hittar när jag googlar verkar vara antingen för äldre kids, eller mer vanliga allmountain-lagg.

Tacksam för tips från alla med mer koll på park än vad jag har.

🙏🙏🙏🙏
Om du är intresserad i att sälja dem 119cm har en 5 åring som de skulle passa

Ja, Mantran är ju onekligen en klassiker. Mångsidig. Hur står den mot Revolt i parken?
Jag skulle påstå att det inte spelar så stor roll faktiskt. Barnen brukar ju åka på det som sätts under pjäxorna på dem och kanske inte utvärderar egenskaperna så mycket.

Minns nu att jag hade köpt första Mantran inför nästkommande säsong, så den var för tillfället någon dm längre än honom själv men så klart var han sugen att testa den ändå, och efter det gick han aldrig tillbaka till Revolten.

Förresten, uppgraderingen av K2:s Juvy heter Poacher och har en bättre konstruktion.

Jag skulle påstå att det inte spelar så stor roll faktiskt. Barnen brukar ju åka på det som sätts under pjäxorna på dem och kanske inte utvärderar egenskaperna så mycket.
c6f5eaf6ace90cd436485272551ed2eb.gif

Räkna inte bort Armada ARV. Till min 12-åring har vi kört: Armada Bantam, Revolt och nu AVV. Tittade på Mantra men lästa här på forumet att de hade tveksam kvalite. Revolt har hållit ihop bäst.

Nja, benägen att inte hålla med där. Givet att kidsen kan åka skidor och har vettig teknik kommer de 1) garanterat känna skillnad, och 2) åka betydligt bättre med ett par bra vs dåliga skidor.

Har själv varit tränare i lokala köskidklubben för kidsen i flera år och sett hur mycket de kan växa tekniskt från en träning till en annan med rätt skida (längd, styvhet, kanter). Sen att de, precis som oss vuxna, åker på det som sätts under fötterna är en helt annan femma.

Men vill man ge dem en bra upplevelse hjälper en väl anpassad skida för såväl teknisk nivå som typ av åkning till. Tro mig. Därav min fråga i posten.

Räkna inte bort Armada ARV. Till min 12-åring har vi kört: Armada Bantam, Revolt och nu AVV. Tittade på Mantra men lästa här på forumet att de hade tveksam kvalite. Revolt har hållit ihop bäst.
ARV tror jag bara finns i lite längre längder tyvärr. Nästa år blir det den, dottern är helsåld på grafiken!

Tillbaka
Topp