Tips på pistskida

durre

Ny medlem
Tips på pistskida
Tja!

Första inlägget. Jag la snowboarden på hyllan för några år sen och är mycket nöjd med det beslutet, hinner åka 3ggr mer med skidor :) Nu börjar jag nå en nivå då jag vill göra ett lite mer medvetet val av utrustning.

Jag är 173cm och väger 68kg. Jag kör nog mest lite kortare svängar och gillar att "jobba" i backen. Barnen börjar även bli så stora att dom tycker det är kul att åka i funparken vilket resulterar i att jag själv också hoppar lite. Hopp är dock sekundärt om det är svårt att kombinera. Åka fort i svart/röd backe är prio 1 och en bonus om den funkar skapligt på isigt underlag.

Tips på pistskida
Tackar för tipsen!

Blizzard är det jag har idag. Problemet är att de nya pjäxorna är för små för bindningen och den verkar inte gå att borra om :)

Tips på pistskida
Jag va i dina pjäxor i början av säsongen. Jag är 176 cm, 67 kg och gillar korta svängar och kvicka skidor från kant till kant. Dock så hoppar jag inget förutom på pucklarna som uppstår mot slutet av dagen i pisten.

Till slut föll valet på ett par Rossignol 8SL. Det är ett par skidor som är slalom carvers med en riktigt skön känsla i svängarna. Ännu så länge upplever jag dem som väldigt fartstabila och greppar bra på hårdare underlag om man trycker till. Lätta att göra både lång och kort sväng med.

Ett par andra skidor jag fastnade för i min prövoprocess är Fischer RC4 Superrace SC. Lite mindre i måtten jmf. Rossignol laggen som är lite bredare över det hela. Det var just de där extra milimetrarna jag tog Rossignol laggen för med en förhoppning om att de flyter lite bättre i uppåkta backar än Fischer. Dock är Fischer sjukt roliga och lättsvängda, bra kant till kant känsla. Fartstabiliteten vart inget jag hade chans att prova med dessa dock.

Körde också Atomic D2 Vf 75 Black. Också väldigt roliga och svängglada skidor. Dock känndes de inte lika rappa och allerta som Fischer och Ross skidorna i kant till kant. Kul va också Salomon BBR 8.0. De överraskade ordentligt! Deras utseende lurade mig att tro att de va tunga, långsamma och klumpiga. Men icke! Bra carvingverktyg. Vad jag kommer ihåg är BBR 8.0 rätt mjuka dock, vet inte hur det påverkar deras fartstabilitet.

Tips på pistskida
Tackar för svaret! Jag slog till på ett par Head Titan faktiskt. Jag hade provat Völkl RTM 84 som jag verkligen gillade. Dessa var slutsålda överallt men dom sa att Head Titan var mest likt. Hunnit prova dom ett par gånger och jag älskar dom.

Nästa problem blir pjäxorna jag köpt. Får as-ont av dom. Alltid är det nått... :)

Tillbaka
Topp