Tips på resmål?

Nameless

Medlem
Tips på resmål?
Vi är två bröder i 30-årsåldern som ska åka skidor. Eventuellt får vi också med oss farsan och i så fall blir det med bilen ner till Alperna. Annars är planen att flyga.

Vi är intermediate/advanced, dvs vi klarar oss i alla pister - med fokus på röda och svarta åk - men vi är oerfarna utav offpiste och extrema väderförhållanden.
Vi har hittills testat en del utav utbudet i Österrike, nämligen Mayrhofen, Zell am See, Saalbach-Hinterglemm, Bad Gastein och S:t Anton. Val Gardena har vi upplevt i Italien, Val Disere och Chamonix i Frankrike, samt även Whistler/Blackcomb i Kanada.

Vanligtvis har har vi åkt i pisterna så här långt och det är inte direkt ointressant med guidade turer, men vi ser oss primärt som piståkare, så man kan säga att vi söker oss efter bra lättillgänglig åkning.

Någon som känner direkt att "just hit ska ni resa"?

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Tips på resmål?
Arlberg? Lech/Zürs har jättefina system och man kan bo billigare i angränsande Warth (lift finns till Lech) som ligger bra till för bilister.

Ischgl, man kan bo en liten bit ifrån och spara pengar om man har bil (t ex i Kappl eller Galthur).

Du har redan varit i Val Gardena så du vet hur fint det är i Dolomiterna... Selva, Corvara och Colfosco ligger bäst i systemet och samtidigt bilnära.

Nameless

Medlem
Tips på resmål?
Arlberg är testat och det får högt betyg. Däremot hade vi lite otur med snön just det året som vi var i Italien.

Ischgl låter som något man borde testa.

Tycker du att vi ska hålla oss borta från Frankrike? För dyrt?

fredw

Aktiv medlem
Tips på resmål?
Arlberg är testat och det får högt betyg. Däremot hade vi lite otur med snön just det året som vi var i Italien.

Dolomiterna är mycket bra på det mesta utom kanske offpist. Men de har gott om snö i de extremt välskötta backarna till början av april.
Ja Ischgl låter perfekt för er. Men tacka nej om någon norrman vill dela med sig av sin öl... ;)

Ledighetskommiten

Aktiv medlem
Tips på resmål?
Vi har hittills testat en del utav utbudet i Österrike, nämligen Mayrhofen, Zell am See, Saalbach-Hinterglemm, Bad Gastein och S:t Anton. Val Gardena har vi upplevt i Italien, Val Disere och Chamonix i Frankrike, samt även Whistler/Blackcomb i Kanada.
Nyfiken - vad tycker ni om de olika ställen ni varit på?

jarnebring

Aktiv medlem
Tips på resmål?
Dolomiterna är mycket bra på det mesta utom kanske offpist. Men de har gott om snö i de extremt välskötta backarna till början av april.
Ja Ischgl låter perfekt för er. Men tacka nej om någon norrman vill dela med sig av sin öl... ;)
Och blås inte i visselpipor...

Heddious

Aktiv medlem
Tips på resmål?

Tycker du att vi ska hålla oss borta från Frankrike? För dyrt?
Nackdelen med Frankrike om ni bilar är att det är bra mycket längre körtid än till Österrike/Schweiz (och delar av Italien). Annars låter det ju på din beskrivning av vad ni söker som att valfritt större system i Frankrike borde passa er fint.

Nameless

Medlem
Tips på resmål?
Jag tackar för alla svar.

Menar ni verkligen i vintern?
Hela resan är ännu på ett tidigt planeringsstadium. Inte säkert att det blir av den kommande vintern, men det hade varit kul ju.

Nackdelen med Frankrike om ni bilar är att det är bra mycket längre körtid än till Österrike/Schweiz (och delar av Italien). Annars låter det ju på din beskrivning av vad ni söker som att valfritt större system i Frankrike borde passa er fint.
OK. Ja, jag förstår att det tar längre tid att köra till Frankrike, men eftersom det inte är säkert att den gamle mannen kan följa med på en skidresa så är det heller inte säkert att det blir bil ner. Det kan bli så att jag och min bror tar flyget ner en vecka.

Pillard

Aktiv medlem
Tips på resmål?
Om det är piståkning i fokus skulle jag generellt banga större orter i Frankrike. Min högst anekdotiska bild är att italienarna är betydligt bättre på att hålla efter sina pister. Men samtidigt säger jag emot mig själv och hävdar att Serre Chevalier erbjuder fantastisk piståkning iaf i första halvan av februari.

dagivska

Medlem
Tips på resmål?
Da kan jeg anbefale Cervinia/Zermatt. Øverste heis stopper på nesten 4000meter, lengste løype er på 20km :-D Mye bra heisbasert offpiste også om du liker det :)

Nameless

Medlem
Tips på resmål?
Auron i Frankrike är en höjdare. Bra pister och lite mer italiensk känsla.
Försöker du lura mig nu? Ser ut som ett litet ställe. Jag vill ha massor av fina skidbackar. Avsaknaden utav party hade jag i och för sig kunnat leva med.

Tänker jag Frankrike så tänker jag mer på någonstans i Les 3 Vallées, på grund utav det stora systemet. Sen får det gärna vara förhållandevis billigt och nära till liften.

fredw

Aktiv medlem
Tips på resmål?
Försöker du lura mig nu? Ser ut som ett litet ställe. Jag vill ha massor av fina skidbackar. Avsaknaden utav party hade jag i och för sig kunnat leva med.

Tänker jag Frankrike så tänker jag mer på någonstans i Les 3 Vallées, på grund utav det stora systemet. Sen får det gärna vara förhållandevis billigt och nära till liften.
”Små” system kan ofta överraska om de backar som finns är riktigt bra och passar dig. Svårt dock att bedöma i förväg. Hade en fin vecka i Kittelfjäll för längesedan där det i princip fanns (finns?) en (1) enda lång släplift...

Det är hyggligt nära med bil till en del av Portes du Soleil. Jättesystem med många röda pister och en hel del liftnära offpist.
Tror du får sprida ut det här projektet på några år... Alperna har universums bästa skidåkning.

mgbgt66

Aktiv medlem
Tips på resmål?

Åker hellre utför än köar i Val Thorens...Auron ä riktigt bra och dessutom samma liftkort som Isola 2000. Jag ska dit igen!!

Nameless

Medlem
Tips på resmål?
Åker hellre utför än köar i Val Thorens...Auron ä riktigt bra och dessutom samma liftkort som Isola 2000. Jag ska dit igen!!
OK, jag ber om ursäkt om jag förolämpade ditt favoritställe. Det var inte meningen, men själv tänker jag mig alltså ett större system med liftar och pister.

mgbgt66

Aktiv medlem
Tips på resmål?
OK, jag ber om ursäkt om jag förolämpade ditt favoritställe. Det var inte meningen, men själv tänker jag mig alltså ett större system med liftar och pister.
Det är lugnt! Auron/Isola2000 är jäkligt bra men mitt favoritställe avslöjar jag inte ;-)

Pillard

Aktiv medlem
Tips på resmål?
Om det är just
Om det är just gigantiska system du är ute efter så ta ett av de stora och åk dit. Man kan nog säga så här. Det finns inga "hemliga" eller bortglömda jättesystem. Det du kan få tips om och hjälp med här är ju mindre pärlor som kan erbjuda jättebra åkning utan nackdelarna av de stora systemen. Men vill du ha stort system får du ju ta ett av dem bara.

Nameless

Medlem
Tips på resmål?
Om det är just

Om det är just gigantiska system du är ute efter så ta ett av de stora och åk dit. Man kan nog säga så här. Det finns inga "hemliga" eller bortglömda jättesystem. Det du kan få tips om och hjälp med här är ju mindre pärlor som kan erbjuda jättebra åkning utan nackdelarna av de stora systemen. Men vill du ha stort system får du ju ta ett av dem bara.
Kan vara det bästa tipset egentligen och det låter vettigt när du säger det. Jag antar att jag bara blev jättesugen på att åka skidor helt plötsligt och ville få det ur mig.

Hawk100

Aktiv medlem
Tips på resmål?
Om det är just

Jo, Paradiski...... ;)

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp