Tips på skida för tyngre åkare? =)

Jonken84

Ny medlem
Hej.

Skall dra en säsong i Anderna och behöver nya lagg. Nån som har något bra tips.

Är lite tyngre än de flesta så jag behöver en stabil skida, är 193 cm, o väger in på 95 kg...

Kikat på Völkl Katana och Nordica Supercharger Blower. Nån som har någon uppfattning om dessa? tror Nordican kan va lite för mjuk.

Eller e de nån som har något annat bra tips? behöver en fet offpist skida, twintips för ev BC jibb, men det ska även gå o ta ett par svängar i pisten med den.. Kommer köra Duke bindning.

mvh

John

Katana är för mjuk om du ska ha som allround tror jag. Om du vill ha nåt ordentligt mustigt så kan du kolla på pro rider XXL i 194. Den sortens skida kräver dock sin åkare, men det antar jag du redan vet...

Senast ändrad:
kan säga att blowern är inget att landa switch med i lite fluff. blowern i längsta längden är en riktigt stabil skida. nu är jag iofs mycket mindre än dig, (180 cm 78 kilo) uppleverinte direkt blowern som mjuk,

http://friflyt.no/files/SFI_2008.pdf här hittar du flex kurvorna på en massa skidor blandannat alla som nämnts här,

Head monster 105:an kanske e nått, e inte så förtjust i den personligen, men kanske kan passa.... men kolla länken där har du en massa allternativ...

kom på ett till alternativ i det finns en uppstyvad variant av DPS wailer 105, kolla på www.dpsskis.com tror den kallas charger-straight, den kan nog vara medicinen, kan ju kolla med Nojlas här på freeride, tror ahn kör på den med duke,

Pallepuder sa:
kom på ett till alternativ i det finns en uppstyvad variant av DPS wailer 105, kolla på www.dpsskis.com tror den kallas charger-straight, den kan nog vara medicinen, kan ju kolla med Nojlas här på freeride, tror ahn kör på den med duke,
Wailer 105 "charger edition" heter den. Ungefär en wailer 105 i flex 3 skulle man kunna säga. Sjujäkla härlig skida, men du får den inte längre än 188cm.
Är sjukt stabil för mina 185cm/80pannor, men jag hade inte dragit mig för att beställa den i 198cm om den nu funnits...
Skriv till mig om du vill ha mer info om plankan!

vart supercharger blower från Nordica med Duke bindning. Tack för alla tips. Jungfru turen på dem blir påskveckan i ST Anton. Bara o be till Puder gudarna nu.. =)

Hej.
Väger själv in på 93 kg.
Åker Hendryx Rhino chaser.
Funkar i allt..krav är att du kan åka , alltså inte är någon bakviktsåkande sladdare.
Skidan har en mer surfande åkstil offpist och aggresiv åkstil i pist.
Ett måste är alltså att du kan köra på skär.
Har åkt det mesta i skidor för storbergåkning.

Tillbaka
Topp