Hjälp med input på monteringspunkt på Atomic Automatic alt byta skida

Gazza1

Aktiv medlem
Hej

Jag har ett par Atomic Automatic 193 längd. Jag har åkt på dessa i två säsonger. I det stora hela gillar jag skidan men jag är inte fullkomligt såld på alla dess egenskaper.

Min upplevelse är att tipen är kännslig för slag. När det blir slagig och pucklig terräng upplever jag att skidan har lite för mycket tip och att den gärna sänder en i baksätet till slut. Väl där upplever jag det som att man har ganska lite tail att stödja sig mot och komma tillbaka i balans. Jag har monterat skidan på "rekommenderad" punkt.

Jag går i tankarna på att kanske flytta fram bindningarna 1,5 cm.

Någon som äger/ägt denna skida alt har god kunskap om den som kan ge mig lite input kring det hela. Det sitter en Duke bindning på den i detta nu. Det kan vara så att skidan helt enkelt har en väldigt liten sweet spot och är kännslig för när man hamnar i obalans. Jag hoppas kunna lösa lite av det hela med att flytta monteringspunkt. Tror ingen att det hjälper något är jag inne på att annars byta skida.

Jag är 197 cm och 90 kg.
Skidan ska andvändas som ren puder skida, kommer att komplettera den i år med Blizzard Cochise alt Scout (mer inne på Scouten då jag inte tror mig behöva all metall som är i Cochisen)

Puder skidor som jag har tittat på att byta till är

Line Sick Day 125 (186 längd alt 192, mer inne på 186 då jag vill ha en lätt manövrerad skida)
Salomon R2 122 (192 längd)
Völkl Shiro 193 längd
Black Crows Nocta (stort kanske på denna, känns lite för tung)

Som ni ser är jag ute efter surfiga skidor som är lätta kan svänga runt på en fem krona men ändå pallar om man bestämmer sig för att trycka på lite mer.

Jag hoppas på att en ommontering inte är helt fel på Automaticen. Annars är det alltid kul att byta lagg så all input är välkommen.

Jag har kört 2 säsonger på 186 varianten och körde ursprungligen på rekommenderad. Tyckte de var lite väl osymmetriska då min åkstil blev lekfullare och jag uppskattade en lägre svingvikt. Flyttade fram 2 cm och trivs nu klart bättre på dem. Är dock själv ute som du och letar nya lagg men med siktet inställt på mindre svingvikt. Inte helnöjd med den trotts framflyttningen. Har dock inget minne av så värst mycket fladder men visst finns det. Inte reflekterat kring om monteringen gjorde skillnad på fladder men allt som allt diggade jag det. Lite input även om det inte var spot on samma angripsvinkel.

Tack för hjälpen men 193 och 186 längden är nästan som olika skidor. Kollat runt på lite olika sidor och finner samma sak där. De flesta brukar har 186 på minus 0,5 och inte framåt.

Vi får se vad det slutar i annars blir det ett troligt skidbyte

Om du ska ha en REN puderskida (japan/Kanada/AK), har du kollat på en R/R-skida? Personligen skulle jag inte valt auton som puderskida, den lutar mer är någon slags onequiver tycker jag.

Hej
186 vs 193 kanske skiljer sig en hel del åt, MEN jag gjorde nästan exakt samma reflektion som du har gjort på mina 186or (monterade på linjen) efter en säsong.
Jag tyckte att den hade lite för klen tail att luta sig mot+ att fronten hade en tendens att överstyra i blandade underlag. Det här beror ju på flex och rockerprofil också (jag skulle vilja minska rockern i nosen lite och göra den en aning styvare) men jag tror ändå att skidan blir mer balanserad på +2 i stället för på linjen.

Jag sålde i alla fall iväg mina och det blir nog Q115 i år i stället, eller kanske uppdaterade Opinion.

Har funderat på en R/R skida men aldrig åkt på en sådan varför jag har varit lite feg till att skaffa en. Det är anledningen till att jag tittar lite mer på Line Sick Day 125.
Den enda R/R skidan som har fångat mitt intresse har varit Praxis Powder Boards.

Någon som har erfarenhet av Sick Day? Finns inget om den på forumen mer än att folk har funderat på den.

Ett annat alternativ som jag hittade också kan vara K2 Pontoon som jag kan få loss för 2000kr

Gazza1 sa:
Har funderat på en R/R skida men aldrig åkt på en sådan varför jag har varit lite feg till att skaffa en. Det är anledningen till att jag tittar lite mer på Line Sick Day 125.
Den enda R/R skidan som har fångat mitt intresse har varit Praxis Powder Boards.

Någon som har erfarenhet av Sick Day? Finns inget om den på forumen mer än att folk har funderat på den.

Ett annat alternativ som jag hittade också kan vara K2 Pontoon som jag kan få loss för 2000kr
Pontoon eller Pon2oon?

Senast ändrad:
Blev ett par Praxis Protest skidor. Beställde dem nyss från staterna. Känns som rätt skida för mig.

Otroligt stort tack för hjälpen ändå.

Snödjup

Tillbaka
Topp