Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Menar du före eller efter januari 2011 då den gamla Tusenmetersliften ramlade ner?
Båda även om jag inbillar mig att det blåser mer nuförtiden. Min poäng är att det inte är otroligt att valborg i Åre 2027 inte har högzon tillgängligt och lågzon inte är åkbar. Säsongen blir kortare.
(Saknar att åka tväråvalvet i mitten på maj, även om pucklarna var enorma på eftermiddagen)

Den nya Tusenmetersliften blir ju en släplift som ska vara mindre vindkänslig än den gamla sittliften. Visst, säsongen blir allt kortare, men i högzon räcker nog snön gott och väl fram till april månads slut de flesta år, eller kanske alla år. Med mindre risk för hård vind och större solchans ju längre in på våren man kommer.

Kanske blir det nya tider när den nya skutgondolen kommer, om inte förr. Den som lever får se.

Senast ändrad:
Den nya Tusenmetersliften blir ju en släplift som ska vara mindre vindkänslig än den gamla sittliften. Visst, säsongen blir allt kortare, men i högzon räcker nog snön gott och väl fram till april månads slut de flesta år, eller kanske alla år. Med mindre risk för hård vind ju längre in på våren man kommer.

Kanske blir det nya tider när den nya skutgondolen kommer, om inte förr. Den som lever får se.
I Alperna och Nordamerika är det ju ganska vanligt att början och slutet av säsongerna innebär enbart åkning uppe på berget. Att man tar gondol, bergbana etc från byn upp på berget där snön är kvar.
Borde ju gå i Åre också. Att stänga allt för att det är slask nere i VM8an/Stjärnliften är ju tråkigt. Man kan ju gå till lift/gondol och sen sätta på skidorna uppe på platån/toppen.

Nåväl.

Sälen stänger 11 alt 25e april. Trysil 18e april. Vemdalen verkar glömts bort. Hemsedal är de som håller i längst, 2e maj, i övrigt har skistar kapat en vecka på resp destination.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp