Tips på skidor!

JonasM111

Ny medlem
Tips på skidor!
Jag ska åka till Val d isere den 8 mars och tänker köpa nya skidor...

Jag åker ca 80% i pist och 20% offpist... Vill ha roliga pistskidor som fungerar hyggligt offpist...

Har tyvärr inte obegränsat med pengar heller... Kan tänka mig att lägga ca 3000 kr möjligen 3500 kr...

Jag är 190 cm lång och väger ca 80-85 kg. Jag är väl en medelbra skidåkare... Jag orkar inte ha stenhårda skidor som man måste jobba med hela tiden men vill inte ha alltför förlåtande heller...

Tacksam för tips...

Jag kör aldrig i park och hoppar bara mindre hopp.. Åker tyvärr inte mer än 6-10 dagar per år...

Jonas

Senast ändrad:
Tips på skidor!
Med tanke på dih vikt och längd så skulle jag hyra skidor om du inte vill lägga me pengar.
tyvärr så för dom pengarna så får du inga skidor som motsvarar dina krav om de inte är på rea. Leta efter närga skidor med ca 80 mm i midja så fär du kul i pisten och utanför. Scott astec, monster 82, salomon foil är några tipps. Ha en bra resa!!

Tips på skidor!
Funderar på Head XRC 500...

Dom kostar drygt 3000 kr och har fått mycket bra kritik. Dels på nätet men även av åka skidors prylguide 2008 som kom i november förra året...

Tips på skidor!
Kollade vad Åka skidor skrev om Fisher amc 73 (76:an fanns ínte med tyvärr)...

Den verkar vara helt ok den också... Den är lite bredare 5 mm men har samma svängradie som XRC 500...

Sedan gäller det att hitta skidan i rätt längd...

Jonas

Tips på skidor!
Hyffsade råd du får ovan, men jag rekommenderar att köpa begagnat, då kan du få riktigt bra prylar för 3000!
T.ex mina Stöckli Stormrider AT som ligger på försäljning :-) Kolla in recensionen! Där beskriver jag dem i mer detalj, kan nog passa ditt användningsområde.
Annars så är monster 82 som rekomenderades ovan ett skitbra val.

Tillbaka
Topp