Mjuka skidor är mjuka skidor.
Mjuk skida är (oftast) lättkörda, flyter bättre än styva och inte lika stabila.
Utan att veta ngt mer om dig såsom hur duktig du är, vilken typ av åkare du är, vart du ska eller vad du har haft för skidor förr och vad du har tyckt om dem så kommer några alternativ.
Du åker mest pist och lite offpist.
Armada TST
Line Celebrity 100
är tips på skidor som funkar både i pist och offpist, men mer riktade mot offpist.
Med det sagt vill jag tillägga att skidorna funkar rrrriktigt bra i pist. Men kan såklart inte jämföras med en vass pistskida. Å andra sidan så är pist skidan sämre i offpist än vad offpistskidan är dålig i pist.
Har man god teknik och att kanta skidorna sjukt hårt så har både Extrem och Hendryx skidor som kan vara intressant

(dem tillverkas i samma fabrik)
Extrem PT 168
Hendryx Vodo Child 172
Ska sägas att både skidorna är inte vad jag skulle klassa som mjuka. Men de är däremot skidor som går rätt in i ditt användande = Pist+lite offpist.
Av de skidor jag har satt fram här är Line Celebrity den som är mest traditionell och dessutom mjukast.
Tips är att dra till sälen till helgen eller Åre vid lucia för att få testa alla skidor.
Om du ska säsonga i alperna så hade jag tittat på skidor som är mer offpist orienterade. Alperna har mkt generellt sett bra med fallhöjd och långa åk. Snön kan dessutom variera väldigt mycket. Ett par bredare mer offpist orienterade skidor gör åkningen mer effektiv och energisnål = du orkar mer.
Sen när det kommer ett stort lass snö så lovar jag dig att du kommer ,för att använda Glisserus ordval, "skratta dig harmynt" när du enkelt bränner ner på breda skidor och ser folk med pistskidor kämpa för livet med att hålla skidorna flytande.
Edit: Har du pjäxor som du är sådär nöjd med bör även dessa prioriteras. Inget är värre än problematiska pjäxor.