Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Tips på skidresor till Jul/Nyår
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="5SaisonsOutdoors" data-source="post: 1080133" data-attributes="member: 160501"><p>Hej,</p><p>Snörapporter i Alperna bör du ta med en nypa salt och framförallt sätta i relation till övriga väderfaktorer.. Temperaturerna i vår region har gått upp och ner som en jojo den här hösten (jag bor i området, fast på andra sidan gränsen) 20 cm är inte mycket för en by på 1300 m, 1,5 m dump inget ovanligt i Alperna och framförallt något som man basunerar ut på webben för att locka till bokningar.. </p><p>Osäkert om det ligger kvar då varma vindar är på väg upp från Medelhavet och det blåser rejält.</p><p></p><p>Länken du skickade säger regn på italienska - ända upp till 2000 meter. </p><p></p><p>I mitten på oktober hade vi snö ända ner till 800m, ett par veckor senare steg temperaturerna till närapå +20 och allt smälte. Snabba förändringar som vi får leva med, men inget vidare bra då marken inte hinner frysa när det svänger. Nu fylls åtminstone glaciärerna vilket är välbehövligt.</p><p></p><p>Läs den här artikeln <a href="http://backcountrymagazine.com/stories/expect-unexpected-climatologist-alan-betts-explains-climate-variability-will-affect-winters-across-world/" target="_blank">http://backcountrymagazine.com/stories/expect-unexpected-climatologist-alan-betts-explains-climate-variability-will-affect-winters-across-world/</a></p><p></p><p>Samt ta perioden före jul med en nypa salt samt följ väderprognoser på yr.no i st f officiella hemsidor. Ett gott råd bara.. Önskar att jag kunde säga att det ska bli en kanonvinter vilket många förutspår men framförallt har som önsketänkande efter x dåliga vintrar.</p><p></p><p>Jag lovar att uppdatera här!</p><p>/Caroline</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="5SaisonsOutdoors, post: 1080133, member: 160501"] Hej, Snörapporter i Alperna bör du ta med en nypa salt och framförallt sätta i relation till övriga väderfaktorer.. Temperaturerna i vår region har gått upp och ner som en jojo den här hösten (jag bor i området, fast på andra sidan gränsen) 20 cm är inte mycket för en by på 1300 m, 1,5 m dump inget ovanligt i Alperna och framförallt något som man basunerar ut på webben för att locka till bokningar.. Osäkert om det ligger kvar då varma vindar är på väg upp från Medelhavet och det blåser rejält. Länken du skickade säger regn på italienska - ända upp till 2000 meter. I mitten på oktober hade vi snö ända ner till 800m, ett par veckor senare steg temperaturerna till närapå +20 och allt smälte. Snabba förändringar som vi får leva med, men inget vidare bra då marken inte hinner frysa när det svänger. Nu fylls åtminstone glaciärerna vilket är välbehövligt. Läs den här artikeln [URL]http://backcountrymagazine.com/stories/expect-unexpected-climatologist-alan-betts-explains-climate-variability-will-affect-winters-across-world/[/URL] Samt ta perioden före jul med en nypa salt samt följ väderprognoser på yr.no i st f officiella hemsidor. Ett gott råd bara.. Önskar att jag kunde säga att det ska bli en kanonvinter vilket många förutspår men framförallt har som önsketänkande efter x dåliga vintrar. Jag lovar att uppdatera här! /Caroline [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Tips på skidresor till Jul/Nyår
Tillbaka
Topp