Tips på skidresor till Jul/Nyår

coldIRONy

Ny medlem
Tjenare Freeride!

Är sugen på att dra någonstans från runt 16:e december t o m 3 Januari.

Letar nu efter tips om vart man kan dra, och vilket ställe passar inte bättre än freeride då jag är säker att många av er har bra mycket mer rutin än vad jag har!

De enda riktiga preferenserna jag har är att det ska gå att nå med buss eller hyfsat billigt flyg, tänker att ett liftkort för en sån lång utflykt kommer kosta bra ändå så tänkte att jag skulle snåla lite med transporten!

Jag är mest sugen på schysst off-pist åkning men skulle tänka mig att ta någon dag i pisterna med.

Ett extra, men VERKLIGEN inget måste, plus hade varit om det skulle kunna gå att kombinera med någon typ av lavinkurs eller någon off-pist "kurs" eller lektioner. Är redan är rätt god åkare men man kan ju alltid bli bättre!

Som sagt är jag bara på jakt efter schyssta tips så bomba mig med förslag så jag har någonstans att börja leta! Finns ju så kopiöst många orter att välja mellan!

Tills vidare, tack på förhand, och ha det bäst!

Peace

@KaitsuH först - skulle inte tro att det "dumpar" i Monterosa - om man nu inte räknar "ovan 2000 meter". Värsta regnen på x år över Alperna varför allt under 2000 rinner bort. Men det kan ju ändras.
Tendenserna är dock att vintern förskjuts.. Tänk på det alla glada skidåkare.

Mvh Caroline i Freissinières (Hautes Alpes) som åkte skidor 15 oktober redan i södra franska..

Om det dumpar ovan 2000, så jag tycker nog, att det dumpar! För mig räcker några 1000 höjdmeter mycket fint, speciellt på jultiden!

I Morgon i Monterosa:
"Pianalunga (Alagna) -> 30 cm.;
Alpe Sitten (Gressoney-La-Trinité) -> 40 cm.;
Colle Bettaforca (Gressoney-La-Trinité) -> 130 cm;
Gabiet (Gressoney-La-Trinité) -> 70 cm.;
Passo dei Salati (Gressoney-La-Trinité) -> 90 cm.;
Weissmatten (Gressoney-Saint-Jean) -> 20 cm.;
Alpe Ostafa (Champoluc-Frachey) -> 40 cm.;
Pian Pera (Antagnod) -> 20 cm.;
Litteran (Brusson) -> 20 cm.;
Laris (Champorcher) -> 40 cm.;
Cimetta (Champorcher) -> 180 cm.
Tieni d'occhio la nostra bacheca e il nostro sito ufficiale www.monterosa-ski.com... tra pochissimo ti daremo il dettaglio delle aperture di impianti e piste previsto per sabato 26 novembre!!! "

Kommer ännu en meter till före Lördagen. För mig som har aldrig bott i Alperna redan något 1,5 meters snöfall är ett rejält dump!

http://www.3bmeteo.com/meteo/gressoney+la+trinite'

Senast ändrad:
Hej,
Snörapporter i Alperna bör du ta med en nypa salt och framförallt sätta i relation till övriga väderfaktorer.. Temperaturerna i vår region har gått upp och ner som en jojo den här hösten (jag bor i området, fast på andra sidan gränsen) 20 cm är inte mycket för en by på 1300 m, 1,5 m dump inget ovanligt i Alperna och framförallt något som man basunerar ut på webben för att locka till bokningar..
Osäkert om det ligger kvar då varma vindar är på väg upp från Medelhavet och det blåser rejält.

Länken du skickade säger regn på italienska - ända upp till 2000 meter.

I mitten på oktober hade vi snö ända ner till 800m, ett par veckor senare steg temperaturerna till närapå +20 och allt smälte. Snabba förändringar som vi får leva med, men inget vidare bra då marken inte hinner frysa när det svänger. Nu fylls åtminstone glaciärerna vilket är välbehövligt.

Läs den här artikeln http://backcountrymagazine.com/stor...variability-will-affect-winters-across-world/

Samt ta perioden före jul med en nypa salt samt följ väderprognoser på yr.no i st f officiella hemsidor. Ett gott råd bara.. Önskar att jag kunde säga att det ska bli en kanonvinter vilket många förutspår men framförallt har som önsketänkande efter x dåliga vintrar.

Jag lovar att uppdatera här!
/Caroline

Hej Caroline!

Liksom jag sade, jag bor inte på Alpområdet. Men, jag har spenderat där minnst 3-5 veckor varje år över 20 år nu, så jag är inte en helt ok hållet nybis. Har varit där också varje jullov ca. 10 år nu, mest på glaciärerna i Österrike, men också i Italien och Schweiz.

Ännu en gång, om väderprognoser lovar snö för trakterna över 2000, det kanske finns snö på trakterna över 2000. Om liftarna går till 3200, så man kan åka ca. 1200 vertikalmeter natursnö, om jag inte räknar fel. Det räcker för mig mycket väl! Har du ingen koll vad som händer på södra sidan av Mont Blanc massivet, eller vad är problemet nu?

P.S. Du vann! Vi började vår skidsäsong 24. oktober i Österrike.

Senast ändrad:
Hej Kaitsu,
missförstå mig rätt! Det var i all välmening - för att du inte ska ha alltför höga förväntningar (men förhoppningsvis så har jag fel!!) . Nånting dramatiskt har hänt med klimatet under de snart 20 år (!) jag bott till och från i Alperna och dessförinnan bummat, jobbat, besökt. Man VET INTE från en dag till en annan vad det ska bli. Så j-dra snabbt växlar det!

Nu absolut spöregnar det men snöar enligt uppgift högt uppe. Vi bor (skulle inte kalla det "på södra sidan om Mont Blanc-massivet" - Monte Rosa är ett eget massiv, ja vi "Hautes Alpes" ligger sydväst om det).

Jag hoppas du får en bra vinter - håller tummarna för egen del då södra franska alperna är oslagbara när vintern kommer tidigt - och hör gärna av dig om du ändrar destination! Som sagt södra alperna slår allt när vintern kommer tidigt.

Best regards,
Caroline Ford

Tillbaka
Topp