Tips på SL skida för 90kg

Kollijox

Medlem
Jag är 185cm 90kg.
Hur skall jag välja längd på SL skida?
Söker skida med brutal kortsväng för hard pist.

Tips på skidor önskas

Om du vill ha riktiga SL så finns det ofta till salu begagnande på facebookgruppen "Alpin racing köp och sälj". Allra helst nu när säsongen är snart slut, åkarna säljer av det mesta den närmaste månaden. Ett par riktiga racelagg, för tävlingsåkare, pallar lätt 90 kg "vanlig" åkare.

@Kollijox : +1 betyder att den som skriver håller med en tidigare talare om något denne skrivit.

I klartext menar jag alltså att jag håller med om att du åtminstone bör pröva att åka på slalomskidor (SL) i längd 165 cm, godkända av FIS (internationella skidförbundet).

Senast ändrad:
Efter att ha provkört div FIS spett insåg jag att jag hade mer glädje av ett par butiksracers.
Kört ett par Racetiger-pro denna säsong men antar att redster S9 eller liknade funkar minst lika bra.
Finns både sväng och isbett så det räcker och bli över......

Tror inte alla behöver prestandan i rena tävlingsplank, kan istället bli lite väl tungjobbat.

Tack för era tips
Beställder ett par Redster S9 idag
De skall vara inte fullt så styva som FIS sidan.
Lång väntan till vinter nu;)

Jag har ett par S9:or (vanlig butiksracer) själv- en superb skida som biter riktigt bra, är fartstabil och kvick. Att de inte är lika styva som FIS-varianten stämmer utmärkt. En trevlig liten skida på hårt underlag som inte kör slut på en lika fort som motsvarande i FIS. Däremot var de inte så roliga igår i slaskeriet, fast tar en just dem i slush puppie får en skylla sig själv :)

Tillbaka
Topp